Hannele
Själv tycker jag nog det är roligare med porslinsgrodor och fåglar i trädgården än i bokhyllan... Jag har sett många sympatiska tomtar, har ett par ute på hösten - mycket uppskattat av barnen i omgivningen. Påsktuppen är i garaget nu. För tillfället planerar jag en folkdansgrupp till midsommar... Kul med 800 kvm lekplats!
Kana
Själv har jag en liten igelkott på balkongen och en nyckelpiga (vindsnurra) i tomatkrukan wub.gif

K.
Ewa L
Jag har 2 gulliga igelkottar som jag fick av min dotter i påskpresent. De är jättesöta, inte minst för att de ser äkta ut. wub.gif
Generellt tycker jag annars inte om blanka trädgårdsprydnader. Det ser oäkta ut.

Ändå har jag själv en blank, blå groda i min lilla damm. smile.gif Den är effektiv till att skrämma bort hundarna (mina egna alltså) så att de inte dricker av det stillastående vattnet.
evarina
Min fästmans kusin fick en jättestor hemmatillverkad trädgårdstomte i bröllopspresent. Huuuu! Vad ska man göra? Hon måste ju ha den framme för att inte såra den som gjort den. Tack och lov har jag ingen trädgård än och på balkongen får den inte plats någon, så jag riskerar ingen själv... biggrin.gif
/Eva
Kajsa
Har en del runda stenar som naturen slipat, så har jag köpt ett klot
i keramik som får ligga vid krukorna.
Det är allt! På Åsby trädgård såg jag i helgen engelska stenfigurer
dom kallades "mystiska varelser" Devonshire Statuary 700 kr-
en sådan på rätt ställe, i en liten tät trädgård. Kanske?
Vid en damm kan det vara fint med en stengroda tex.
Inget behöver vara fel bara man väljer med omsorg,
och till rätt plats i trädgården.
Fialotta
Min mamma kom med en massa figurer,
när hon flytta till lägenhet det va rådjur hundar troll
ankor...men dom passar inte här i skärgården...men varje gång hon ska
komma måste jag bära ut dom...hon letar efter dom varje gång unsure.gif

Jag gör det för henne...men jag gillar dom inte här rolleyes.gif
estet
Inga prylar här inte! biggrin.gif
Hasse_h
Inte tomtar, men några igelkottar i sten/betong skulle jag gärna ha. Kan också tänka mig både ett solur och en väderkvarn i miniatyr, men inte utslängt hursomhelst utan kanske i nån stensatt del, eventuellt med nån liten damm också.... rolleyes.gif
Fialotta
Jaha...men solur o väderkvarn i murad sten
har jag...räknade jag inte som figurer rolleyes.gif
Hannele
"men varje gång hon ska
komma måste jag bära ut dom..."


Rådjur hundar troll ankor... behöver inte stå på en kal gräsmatta. De kan vara lite gömda bakom eller under en buske. Det har jag sett, ser väldigt trevligt och nästan naturligt ut. Själv tycker det är roligt att skapa lite små landskap; ge vattenskål till djuren, låta dem stå vid damm. De ska inte stå övergivna utan sammanhang.
Fialotta
Jag har inga kala gräsmattor,
här är det berg!
Hannele
Inte en enda buske? Inte ens en liten bergstall, Maudan...? blink.gif
Jag har i alla fall ett troll under den vilda
nyponbusken. wub.gif
Almdalen
Visst finns det trädgårdar som man tycker är fina både med och utan "tomtar och andra prydnader". Det viktigaste är att man har en trädgård som man trivs med. Det är synd om er som fått "tingestar "som ni inte vill ha men "måste" ha kvar. Jag förstår er, jag hade gjort detsamma för att glädja kära anhöriga, hoppas att de uppskattar det ni gör.

rolleyes.gif

Ingegerd
*Felix matte*
Kunde inte rösta men säger nej till tomtar mm i trädgård.
Däremot en vacker sten som naturen själv format

större bild finns i album.
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 11-06-2003, 20:36)
Kunde inte rösta men säger nej till tomtar mm i trädgård.
Däremot en vacker sten som naturen själv format

större bild finns i album.

Jag kikade i ditt album.
Måla inte den stenen! Den är ju så fin naturell tongue.gif
Fialotta
CITAT (Hannele @ 11-06-2003, 20:18)
Inte en enda buske? Inte ens en liten bergstall, Maudan...? blink.gif
Jag har i alla fall ett troll under den vilda
nyponbusken. wub.gif

Klart jag har mad.gif

Jag ställer ju dom där ...så lilla mamma kan titta på dom!
renate
Det är helt och hållet en smaksak,för min del:tomtar?nej,jag har en liten fågel av sten vid fågelbadet,köpte den på Sofiero förra sommaren,fyra får ligger på kökstrappan,födelsedagspresent,de är gulliga,många keramikskålar med vatten,och stenar,fynt från Norge,Skåne mm./Renate
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 11-06-2003, 20:59)
Jag kikade i ditt album.
Måla inte den stenen! Den är ju så fin naturell tongue.gif

Så vill jag också ha den biggrin.gif
Nu har jag gömt färg och penslar för målarsugen man tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Stenen har vi haft i exakt 20 år wub.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 12-06-2003, 07:18)
CITAT (Eva i Skåne @ 11-06-2003, 20:59)
Jag kikade i ditt album.
Måla inte den stenen! Den är ju så fin naturell  :P

Så vill jag också ha den biggrin.gif
Nu har jag gömt färg och penslar för målarsugen man tongue.gif laugh.gif laugh.gif
Stenen har vi haft i exakt 20 år wub.gif

jag va in o kikade på din sten ,,,,INTE MÅLA,,,,, smile.gif
hoppas att du kan övertyga maken
såg din fredskalla o reagerade inte förrän jag skrollat upp bilden o fick syn på Felix laugh.gif vilken stor blomma ,,den va fin ,,,,,,eller så är Felix otroligt liten tongue.gif

jag har små pryttlar här o var i min trädgård men dom är oftast lite gömda så att det blir en liten överraskning för den som upptäcker dom
o så har jag två "jordgubbar" en naken man o kvinna som fått massor med patina under åren som gått det är min bror som gjort dom,men just nu står dom på sonens veranda ,,de e nog dags att ställa ut dom i det gröna nu
borde nog fota dom o lägga in dom här
Stina, M-stad
Gillar endel grejer bla saker i sten o betong men INTE Bronsfärgade rådjur o liknande eller hemska plastgrejer från Bakker! Finns det nåt värre? sad.gif

Mvh Stina rolleyes.gif
*Felix matte*
är[oldwolfie,12-06-2003, 09:06
Måla inte den stenen! Den är ju så fin naturell  tongue.gif

Vi hade familjeråd ikväll och jag bestämde att den inte skall målas biggrin.gif
Bra va?
Fredskallan är stor, ärvde den efter mor som gick bort -94.
Felix är liten, precis som han skall vara 26 cm mankhöjd wub.gif
Väntar med spänning på bild på "jordgubbeparet"
Cilla
Jag har (utöver en massa byggskrot) diverse båtprylar i trädgården, och dekorerar allmänningarna här på holmen med gamla träekor som jag odlar i.

Har också sedan vi sprängde berg en del intressant formade sprängstenar som jag borrat hål i, målat och periodvis hänger upp i träden. Ser lite ut som flygande stenar. Några jordstenar har jag försökt måla så att de delvis ser transparenta ut, men hittills är det nog bara jag som ser hur genomskinliga de är...

Sedan är jag mycket förtjust i ballonger, mest på vintern. Två gånger per år (födelsedagar i december + slutet av januari) hänger jag upp ballonger i långa snören i träden. Vackrast mot snön och det dova dags- och vinternattsljuset blir de enfärgade som är lite genomskinliga, så de använder jag mest. (Jag har faktiskt rabatt på dem numera, efter att ha köpt flera tusen på samma ställe...) I år klättrade jag högt upp i ekarna och behängde hela tomten med 200 ballonger. De höll sig i flera veckor.

Eldar tycker jag också om. På vintern tänder jag eldar på isen strax utanför tomten, och ofta låter jag en och annan marschall stå och brinna.

Isskulpturer bygger jag upp på vintern. Något år blev det en julelefant utanför grinden, ett annat år en flodhäst. I år inspirerade flera från detta forum mig att stoppa plastblommor i hinkar och låta frysa. Jag byggde höga pelare av dem och även om de inte blev så tjusiga så blev de roliga.

Jag skulle inte köpa en plasttomte till egna trädgården men tycker det är roligt att se trädgårdar som är fulla av andra sorts dekorationer än de jag gör. Något år kanske jag sätter både en lysande tomte och en mängd småljusslingor på mina växttak. Naturligtvis ska ljusslingorna lindas tätt runt skorstenarna, och säkert kommer en gran och en halmbock upp på taket nästa jul!
Wargen
Jag röstade på att jag gillar olika saker, men jag har tomte, massor med stenar, fossiler, konstiga grenar, stockar, mobiler osv. Min trädgård kallar jag för Sagolandet, och med en femårsplan så kanske den börjar likna nå´t... rolleyes.gif (Det fattas rosor mm).
Eftersom jag är en sagoborg-byggare och målar fantasy så är det rätt naturligt att trädgården blir min lekstuga.
Men det (dekorerandet) kan ju göras på ett estetiskt sätt så allt smälter ihop till en enhet. Jag vill att ev. besökare ska kunna gå en Sagovandring i trädgården och då och då bli överraskad av att det t.ex sitter en liten älva på ett blad i busken. smile.gif eller kanske ligger en bandspelare bakom ett träd med inspelade ljud så att man hör hur träden talar med varandra.
Kanske lyssnar besökaren på träden i skogen med en ny känsla efter det. För det bästa är om jag kan inspirera andra till att komma närmare natur, djur och väsen.
yla
förresten så måste jag nog berätta att i min storbjörk hänger MASSOR med lampkristaller o glittrar i både solsken o månsken men dom räknar jag ju inte till tomteprydnader ,dom är jättefina o hänger jämt fördelade anda uppifrån toppen o ner o spektrat av färger är suveränt
man sitter där o rätt va de e så kommer en illblå stråle farande eller illgrön röd gul vit osv ,faktiskt maffigt ....o man afttar inte vad det är som gnistrar så om man inte vet rolleyes.gif smile.gif

Felix matte jag satte ut "jordgubbarna" idag ,,glömde plåta dom men jag lovar det kommer bild snart smile.gif

kristallerna är jättesvåra att plåta jag har försökt men inge bra resultat

Wargen min trädgård e nog lite som din det dyker upp saker här o där lite i skymundan ,o lite överaskande jag gillar att sakerna inte e direkt iögonenfallande ,,

pinnar grenar o träbitar stenar stenar stenar I love them laugh.gif släpar hem massor från skogen o placerar här o där

tänk en vattenslipad planka ....osv....
tur att jag har massor av plats
Åsa K, zon 1
Ops laugh.gif

Skönt att höra!
Jag köpte kristaller på Ikea och hängde upp i äppleträdet laugh.gif
Mina grannar tror att jag inte är klok blink.gif

Jag har även keramikfåglar som jag köpt av en keramiker och små vind snurror i form av fjärilar och nyckelpigor.

Över min ena uteplats har jag en "stjärnhimmel" med 200 små lampor, det är jätteläckert.

Men jag gillar inte plast tomtar.
yla
CITAT (Åsa K @ zon 1,13-06-2003, 15:25)
laugh.gif
Mina grannar tror att jag inte är klok blink.gif

o mina tror att jag e en häxa fniss laugh.gif biggrin.gif
Hannele
"köpte kristaller på Ikea och hängde upp i äppleträdet"

Strålande idé, som gör trädgården till en länk mellan hemmet och naturen...
som Emma Lundberg sa redan på 1930-talet.
En kvinna berättade nyss att det såg ut som hennes kristaller inne fortsatte ut i trädgården.
De var som en gemensam länk och gav intrycket att vardagsrummet fortsatte utanför fönstret i trädgården!


Själv hänger jag gamla cykelreflexer i körsbärsträdet,
lyser som lysmaskar i novembermörkret!
Helen i Skåne
CITAT (Felix matte @ 11-06-2003, 20:36)
Däremot en vacker sten  som naturen själv format

Åh, vilken fin sten! Jag ÄLSKAR stenar!!! wub.gif wub.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 12-06-2003, 20:59)
Väntar med spänning på bild på "jordgubbeparet"

här kommer dom ...många år har dom suttit i olika trädgårdar , dom började sitta ute hos min bror ,som gjort dom ,så därför kunde jag våga låta dom stå ute även hos mej
Berith
Åååhh så vackra! wub.gif wub.gif wub.gif
Ann-Christine
Förut kunde jag inte tänka mej att ha en tomte i trädgården men nu är jag inte lika bestämd på den punkten. Har ingen men det är inte omöjligt att det kommer en någon gång. Lite andra porslinsfigurer har jag vid dammen. biggrin.gif
Hannele


Inte alla som har staty av sej själva i sin trädgård... tongue.gif
Konstnären i Höganäs heter Yvonne Larsson. Foto Sylvia svensson.
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 14-06-2003, 18:37)
dom började sitta ute hos min bror ,som gjort dom ,så därför kunde jag våga låta dom stå ute även hos mej

Tack för den bilden. Vilket vackert par wub.gif wub.gif wub.gif
Ser ju ut som de alltid hade bott där tongue.gif
*Felix matte*
Inte alla som har staty av sej själva i sin trädgård... :Är det du Hannele eller....

Jag har ingen staty sad.gif tongue.gif tongue.gif
yla
CITAT (Hannele @ 14-06-2003, 23:46)
Inte alla som har staty av sej själva i sin trädgård... tongue.gif
Konstnären i Höganäs heter Yvonne Larsson. Foto Sylvia svensson.

va fint hon sitter där hos dej Hannele
hon ser nästan ut att vara syster till min "jordgumma"
Hasse_h
Hmm...svärföräldrarna har sig själva som statyer i trädgården, precis vid husentrén. En gubbe och en gumma som har geväret på axeln och en labrador och en drever vid sina fötter. Snyggt?....tja...lite kul kanske efter som de båda jagar och driver en hundkennel. De fick stayerna när de båda fyllde 50.
Wargen
Gamla (eller nya) CD-skivor kan man hänga upp i ett träd, det blir som jättekristaller för de snurrar och kastar reflexer vid minsta vindil, förutsatt solsken. Snyggt? wink.gif Nja, men man kan ju hänga upp dem vid speciella tillfällen. Jag gillar att återanvända saker.
Hannele
Årets dansande midsommarkrupp i trädgården - i stormen.
Fialotta
Åhhh...va sött!!!
Nu fick jag lite midsommarkänsla...här är det kurabrasa väder sad.gif

Känslan: "Dansa min docka medans du är unger"
Hannele
Det var kul midsommarpyssel för dottern och mej,
vi började fundera på det redan i vintras.
Tänk att ha 800 kvm lekplats! laugh.gif
Hannele
En ganska stor fyrkantig spegel från loppis
blev gôrsnygg i ett mörkt hörn i trädgården.
Bakom det gröna ser man inte att det är en spegel, man ser bara ljuset och djupet.
Hannele
Inte en hel tomte - bara den läckraste häcken har hittat till min trädgård!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon