Full version: Ful skärbräda
Yin o Yang
Skärbrädan ovanför lådhurtsen börjar se väldigt sliten och lortig ut sick.gif , trots att den torkas av ordentligt efter användning. Kan man slipa ner den och sedan behandla den på något bra sätt med olja confused.gif? Om ja, vad använder man för olja? Är det rent av så att man kan köpa en ny g.gif ?
Biggan_
Den går nog att slipa ner och smörja in med olja. Matolja kanske? Det är ju inte giftigt! g.gif
Fenja
Är det en fanerad skärbräda kan det vara svårt att slipa den... men är den solid så brukar jag först låta den ligga i ett klorinbad, sedan slipa lätt och lägga på ett lager smält bivax. Detta ska torka in minst 1 vecka innan man använder den. Eventuellt vax överflöd tvättas av med hett vatten.
Mvh
Fenja
*Stintan*
Försök att skura den ordentlligt sen slipa lätt och olja in med rå linolja flera gånger. Torka av överflödigt efter ca 30 min. Det går även att använda kokt linolja som torkar snabbare men inte tränger in lika bra som rå.
Fenja
Eftersom linoljan i dag betraktas som oätlig, utom den råa linoljan, och har en häftigt laxerande effekt skulle jag inte använda den på något som man ska tillreda mat på. Numera rekommenderas den enbart till utvärtesbruk.
Mvh
Fenja
Pirum
CITAT (Fenja @ 12-03-2007, 16:01) *
Eftersom linoljan i dag betraktas som oätlig, utom den råa linoljan, och har en häftigt laxerande effekt skulle jag inte använda den på något som man ska tillreda mat på. Numera rekommenderas den enbart till utvärtesbruk.
Mvh
Fenja

Linolja härdar och jag vågar nog använda den till mat, typ smörknivar. Är man riktigt osäker finns det ju raffinerad linolja för matlagning, den borde väl inte vara farlig? ag har haft linolja på min brödkavel också, det är suveränt bra.

Fast, det kan gott hända att bivax är bättre, det låter intressant.
Fenja
Källa Shenet:

Kallpressad ätlig olja kallas linfröolja, värmebehandlade oätliga som man målar med linolja. De senare är en mycket större handelsprodukt. Alla fyra nedanstående är oätliga och oanvändbara på huden.
Varmpressad linolja - öätlig
• Framställning: Fröna rostas eller ångas för att få bort slemämnen och mals mellan valsar. Resultatet blir en slemmig vätska där oljan flyter på ytan. Man kan också varmpressa pressresterna efter kallpressning (en tredjedel till hälften av oljan finns kvar). Fröna mals då om, ångas och pressas under högt tryck. Ger återstoden; totalt får man ut så mycket som 95 % av oljan ur fröna med varmpressning.
• Beskrivning: Brungul, illaluktande, med obehaglig söt och bitter smak. Stelnar vid -18--27°, alltså vid kallare än kallpressad . Ljusnar och tjocknar så småningom till en fast ogenomskinlig massa (linoxin). Den kan återställas med copaivabalsam och copaivaessens, vilket utnyttjas vid tavelrestaurering för att liva upp gammal "död" oljefärg.
• Användning: I linoljefärg, kitt, oljekläder, vaxduk och som råvara till kokt linolja.
Kokt linolja, blåst linolja, förtjockad linolja, oxiderad linolja, polymeriserad linolja - oätlig
• Framställning: Varmpressad, eller bäst kallpressad, linolja hettas upp till 130-290° tillsammans med någon metallsalt som fungerar som torkmedel (sickativ) - järnoxid, mangandioxid, eller som i den gamla Oleum lini coctum som på 900-talet gjorde den moderna oljemålningen möjlig, blyoxid. Blåsning (polymerisering) är en variation på temat upphettning; här blåser man in varm (100-150°) luft i oljan i flera timmar - syret får oljan att snabboxidera.
• Beskrivning: Resultatet i båda fallen är en mörkare rödaktig, tyngre och tjockare olja än rå, som gulnar mer och torkar snabbare till en fet, glansig och rynkig yta. Ju mer antoxidanter man fått bort desto mer snabbtorkande blir oljan. Snabbast torkar blåst olja, på mindre än ett dygn. Har mycket små molekyler och tränger in bra i trä, utvidgar sig ca 15 % vid torkningen och täpper därmed till effektivt. Självantänder lätt.
• Innehåll: Mer mättade och enkelomättade fettsyror än i oblåst olja, mindre fleromättade, så gott som inga antioxidanter. Ibland rester av metallsalter. Standolja (se nedan) och mögelhämmande medel kan vara tillsatta.
• Användning: Industriellt, i tvättmedel (motverkar löddring). I oljemåleri mest till grundering p.g.a. att den gulnar och torkar till en rynkigare, fetare och glansigare yta än rå.
Soloxiderad linolja - öätlig
• Framställning: Olja hälls 1/2 cm högt i ett stort och grunt kärl, ställs dammfritt i solen och rörs om efter en dag. När den börjar tjockna rör man om så ofta att inget skinn bildas. I Norden måste detta göras sommartid, annars hinner oljan härskna innan den tjocknar. Metoden har använts sedan 300-talet till olika torkande oljor, framför allt linfröolja och valnötsolja.
• Beskrivning: Torkar snabbt och med glans.
• Användning: En variant av kokt linolja med högt anseende inom måleri: soloxiderad linolja + fransk terpentinolja + färgpigment = förstklassig linoljefärg.
Standolja, tjockolja, polymeriserad standolja - öätlig
• Framställning: Oljan hettas upp till 300°, vanligen utan lufttillträde, eventuellt under blåsning (polymerisering).
• Beskrivning: Tjock och seg olja med stora molekyler (i motsats till kokt linolja). Torkar med glans, långsammare än rå linfröolja. Hållbar och tål väder och vind bra.
• Användning: En liten mängd tillsätts ibland i kokt linolja och i linoljefärg.
Mvh
Fenja
Ralf
Varför inte mäta upp bredden och tjocklek på skivan och köpa en ny likadan? Köps på närmaste byggvaruhus.

Att olja in eller slipa går ej då dom brukar ej vara en "äkta" bräda utan en fanerbräda med allt vad det innebär.

herkules
det finns speciella hårda borstar som man använder till skärbrädor och kubbar, borsta ordentligt och sopa bort spånet som blir. det blir rent och lent som sammet. en väl använd (och ren!) skärbräda är vacker! smile.gif
mari_tres
Jag brukade sickla min då jag hade en, det var äckligt... men den såg helt klart bättre ut efteråt
karjo
När vi flyttade in i vårt hus fanns det en gammal skärbräda som var äcklig och nedsliten, det var liksom en grop i den nästan. Vi tog med den till en snickerifirma som fixade en ny åt oss. Det kändes bra tyckte vi, vi blev av med de gamla ägarnas skit och kunde börja på ny egen kula! tongue.gif Nu skurar vi den med jämna mellanrum och därefter oljar vi in den med paraffinolja enligt rekommendationer.smile.gif
Yin o Yang
thanks.gif för alla goda råd. Får ta ett snack med min gubbe om vad han tycker låter bäst. Kanske ska man satsa på en ny - vi ska ändå göra om i köket i sommar smile.gif
Netha
Enklast och mest hygieniskt... köp en ny. Kostar inte mer än dryga hundralappen på byggvaruhus.
Där köpte jag min... 58 x 59 cm för 125 kr
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon