Full version: Samodling med bönor?
kbr
Hej har tänkt att i år ska jag odla en del på höjden. Jag hade tänkt mig Störvaxböna Goldfield och störbrytböna neckar queen ska dela på en pallkrage. Har räknat på att få plats med 30 planter. Nu undrar jag om det finns någon annan grönsak som trivs med bönor?

MVH Karin
KURT
Det går alltid att odla snabbväxande låga saker som är klara långt innan bönorna. T ex rädisor eller sallad, spenat eller likande

Sedan tror jag att det är lite optimistiskt med 30 st störbönor i EN pallkrage! För att alla skall få ljus bör de planteras något omlott med varandra i de olika raderna. Tänk också på att stöden till dem tar endel plats.
Merlin
Hur du än gör samplantera aldrig bönor med lök eller vitlök nono.gif . Andra växter som inte bör samodlas är sallat och persilja. Exempel på växter som trivs ihop är dill och rödbetor eller morötter och mangold kram1.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon