Vimsa
Köpte hus förra sommaren och trädgården som hör till är världens tråkigaste. På framsidan en gräsplätt 12x5 meter men en ynklig buske framför (kanske satt för ett par år sen, men är otroligt gles och svag). I övrigt inget.
Baksidan är en L-formad gräsmatta (mest mossa), kanske 350 kvm stor, med en rosentry-häck runt. I hörnet av L:et finns en jättestor syrenbuske. I övrigt en klematis mot en av husväggarna.

Själv längtar jag efter en trädgård med flera "rum", kanske någon kullerstensgång nånstans och mysiga sittplatser där man kan sitta och beundra blomsterprakten. Men var ska man börja? Har någon några inspirationsbilder att dela med sig av?

undrar en nybliven trädgårdsägare.
pusillus
Kan tipsa om att kolla in dom andras fotoalbum, själv har jag inte så mycket (ännu) men kika i te.x. Helen i Piteå`s album och Kerstin z5-6.
Där finns massor av inspiration att hämta. Fler forumister med snygga album finns men dom här är de jag kommer på just nu! tummenupp.gif
ewa zon 3
Hej och välkommen hit, härligt med en trädgård att sätta tänderna i smile.gif
Du har säkert redan gått runt och känt in trädgården om inte gör det. Titta på vilka partier som ligger i sol respektive skugga vid olika tidpunkter på dagen.
Sen kan man börja skissa med papper och penna. Jag föredrar att skissa direkt på marken med bla kalk, sand, stenar och slangar.
Gör en lista med "måste finnas i min/vår trädgård" och utgå från det när du bestämmer var de ska ligga på tomten.
Växter, buskar och träd kan du alltid fråga om sen när du börjar få ett hum om vad du vill ha.

/Ewa
kerstin z5-6
Jag säger välkommen hit ! och glöm inte fota framstegen smile.gif!
Helen i Piteå Zon 5
ewa har redan gett dig superfina råd så jag säger bara,
..... Hej och Välkommen! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon