Full version: Värdsliga saker
Gåsis
Ibland kan jag undra över så konstiga saker. Just nu undrar jag varför djupfrysta räkor tinar fortare i kallt vatten än i rumstemperatur. Det verkar ju helt knäppt. Är det någon som kan svara på varför det är så?

/Åsa
LadyG
Vatten leder värme bättre än luft smile.gif
Gåsis
Så slipper jag fundera mer på det thanks.gif Fast frusna räkor och iskallt vatten g.gif
LadyG
Vatten har högre densitet än luft, tänk dig att du går in i en 90 grader varm bastu jämfört med att stoppa ner handen i 90 gradigt vatten smile.gif
Gåsis
Jo, jag tror dig biggrin.gif Dom ligger i vatten bravo.gif
LadyG
Misstolkade den sista smileyn ( g.gif ) som skepsis biggrin.gif
Magdis
Åh vad bra, nu fick man svar på det också! Odla är fantastiskt! bravo.gif
Gossen Ruda
Det är därför man kan och skall tina exempelvis en köttbit i kallt vatten. Tinar man i värme, rumstemp eller varmvatten t.ex., kan ytterlagret börja bli dåligt innan mitten har tinat. Använder man kallvatten tinar det ändå, kanske lite långsammare, men ingen del av köttet blir varmare än vattnet.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 14-03-2007, 16:04) *
Det är därför man kan och skall tina exempelvis en köttbit i kallt vatten. Tinar man i värme, rumstemp eller varmvatten t.ex., kan ytterlagret börja bli dåligt innan mitten har tinat. Använder man kallvatten tinar det ändå, kanske lite långsammare, men ingen del av köttet blir varmare än vattnet.


Köttfärs tinar bättre i kallt vatten än rumstemperatur och preics som du säger hinner inte ytterlagret bli äckligt, vatten leder nämligen värme ungefär 20 gånger bättre än luft.

Varmt vatten har jag nog bara använt en enda gång, och då blev ytterlagret missfärgat och lite läbbigt, inget jag rekommenderar mao smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon