gokeralm
Hej alla, nu gör jag det...! Ni har inspirerat mig vintern igenom med alla klokskaper, erfarenheter och bilder, tack! Flyttade till min drömlägenhet i oktober. Den har en liten utplats, numera ockuperad med pallkragar, nymålade och fina. I går fylldes de med jord (25 säckar fraktade i en micra! Dock inte samtidigt..). I lägenheten finns en liten klädkammare. Den är numera belamrad med en ställning med växthusarmatur och jättemånga torvbriketter där det grönskar överallt.
Nu till min absoluta nybörjarfråga: NÄR ska jag SÅ i mina pallkragar? "när jorden reder sig".. Är det NU? (bor i stockholm)
Var snäll mot mig i all min okunnighet!
Lady Hamilton
Hej och Välkommen ska du vara. Hoppas att du kommer att trivas med oss wink.gif Men samtidigt måste jag varna dig crying.gif .......Du är på väg att få en obotlig "sjukdom" och vi är många som vill dra dig med ner i "träsken" crazy.gif (=du kan drabbas av gröna fingrar och få ett obotligt odlings beroende och en hel del hamnar oftast både i "ros-träsket" och "frö-träsket") giggle.gif Och tyvärr har det hittills inte funnits någon bot......
Jag har inget svar på din fråga men det kommer thumbsup.gif det lovar jag. "De andra" måste bara få vakna först giggle.gif
emmapemma
Hej gokeralm,

jag funderar på precis samma sak... Men jag antar att jorden borde ha rett sig i pallkragarna nu i alla fall (särskilt i dina, då du precis har köpt jorden!). De är ju upphöjda och därmed lättare uppvärmda. Jag funderar ju t.o.m. på att gräva nya rabatter, för vädret är så bra, då borde ju jorden ha rett sig.

Vad ska du odla, och i hur många pallkragar?
gokeralm
Hej igen, två vakna kompisar i alla fall! Jag VET INTE vad jag vill odla..eller..jo..mycket spenat och mangold för det är så gott till pasta om man mixar med creme fraiche. Och jordgubbar! Men annars sånt som hänger - krasse, lobelia..jag vill att det ska vara MYCKET. Humle är favorit och gurkört och blomman för dagen.
Jag har fem stora kragar (men de står två och två och en ensam) och två halvkragar. I torvbriketterna: körsbärstomater, gurkört, salvila, minigurka, vitkål, pelargoner, nån thailändsk historia som heter bamboo leaf, som jag inte vet vad det är..
är mest odlingsgalen och vill börja NU- går det att SÅ NU?????????????? Jag satte ut en del av mina små bebisplantor idag och la ett fönster över, så nu är det en drivbänk, alldeles för tidigt tror jag, men man kan ju prova...
kerstin z5-6
Välkommen ! Här kommer du att trivas
jag kan inga råd ge om grönfoder -men om du gillar frösådd eller rosor kanske jag kan bistå ner i ett och annat träsk smile.gif
Håller med om att pallkragar fortare värms upp -du får lära känna din trädgård -hur den kommer igång nu på våren
Anteckna och fota -det är kul under den långa vintern smile.gif
vi hörs
K
emmapemma
Vad ska man säga gokeralm? Man är inte så måttfull i början... och det sägs att det blir värre med åren whist.gif

Jag tror att det bästa sättet att se ifall det blir bra är att göra försöken och misstagen själv. Så ner men allt där du tror det blir bra, så får du se om det blir bra.

Apropå sätta grönsaker nu, så tänkte jag prova på att sätta några salladssorter samt spenat och smörgåskrasse i helgen (om jag hinner bli klar med nymålningen av pallkragarna). Sedan lägger jag över fiberduk, både för att jorden inte ska användas av kissarna till något mindre trevligt, dels för att påskynda/skydda grodden. Sen får jag se ifall mars var lite tidigt. Men vad jag sett i vissa frökataloger ska t.ex. spenat kunna sås från april, och det känns ju som april nu så yaay.gif
Merlin
[quote name='Lady Hamilton' date='15-03-2007, 05:43' post='575620']
Hej och Välkommen ska du vara. Hoppas att du kommer att trivas med oss wink.gif Men samtidigt måste jag varna dig crying.gif .......Du är på väg att få en obotlig "sjukdom" och vi är många som vill dra dig med ner i "träsken" crazy.gif (=du kan drabbas av gröna fingrar och få ett obotligt odlings beroende och en hel del hamnar oftast både i "ros-träsket" [color=#4B0082]och "frö-träsket") giggle.gif Och tyvärr har det hittills inte funnits någon bot......

Oj vad jag skrattade, det är ju så det går till rotfl.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (gokeralm @ 15-03-2007, 20:30) *
Hej igen, två vakna kompisar i alla fall! Jag VET INTE vad jag vill odla..eller..jo..mycket spenat och mangold för det är så gott till pasta om man mixar med creme fraiche. Och jordgubbar! Men annars sånt som hänger - krasse, lobelia..jag vill att det ska vara MYCKET. Humle är favorit och gurkört och blomman för dagen.
Jag har fem stora kragar (men de står två och två och en ensam) och två halvkragar. I torvbriketterna: körsbärstomater, gurkört, salvila, minigurka, vitkål, pelargoner, nån thailändsk historia som heter bamboo leaf, som jag inte vet vad det är..
är mest odlingsgalen och vill börja NU- går det att SÅ NU?????????????? Jag satte ut en del av mina små bebisplantor idag och la ett fönster över, så nu är det en drivbänk, alldeles för tidigt tror jag, men man kan ju prova...


Mangold bör du vänta med den vill ha en jordtemp på runt +8C när man sår, vid för tidig sådd går den ibland upp i blom.

Spenat kan du dock så ungefär när jorden reder sig den behöver bara ha runt +4C. Spenat sås i omgångar och man måste göra uppehåll när det är varmt och torrt då går den upp i blom.

Sätt inte humlen i pallkragarna iallafall ge den en egen plats.

I torvbriketterna har du redan sått i dem??? Isåfall kan det nog hända att du får så om gurkan och kålen som inte ska förkultiveras alltför länge inomhus. Samt torvbriketter till kål är inte lämpligt jag tror de har lägre pH än vad såjorden har.

Om du inte har sått de som du nämner vid torvbriketterna typ pelargoner och salvia så skulle nog de kanske ha såtts för ett tag sedan så då måste du börja NU!!
lisan
Jag har också blivit med pallkragar i år, 3 st .Jag funderar på hur många säckar man ska dra hem. Hur många kan det gå åt tro? confused.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon