Full version: Engelsk ordlista
anna_rispan
Hej!
Vet inte om det här tipset har kommit förut. Men jag stötte på det nyss på nätet. Marrian Websters engelsk ordlista med ljudprov. Jag behöver sånt så jag blev riktigt glad när jag hittade det!
faith
thanks.gif Den var kul! Och kommer att komma till användning.
Piccante
Bra länk, fast uttalet lät som amerikansk engelska unsure.gif vore ännu bättre om det fanns en brittisk motsvarighet.
anna_rispan
Ja det låter amerikanskt. Mm, vi får väl leta vidare då efter en med engelskt uttal?? Behöver du det särskilt väl eller? Det är väl inet så att man inte får komma in i Storbrittanien med amerikanskt uttal?? flirting.gif
faith
Kollar man runt på sajten så finns det hur mycket kul som helst, man kan lära sig massor där faktiskt. Riktigt bra länk, Anna!
anna_rispan
Vad bra smile.gif
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 15-03-2007, 19:15) *
Ja det låter amerikanskt. Mm, vi får väl leta vidare då efter en med engelskt uttal?? Behöver du det särskilt väl eller? Det är väl inet så att man inte får komma in i Storbrittanien med amerikanskt uttal?? flirting.gif


Nej det är inte av någon speciell anledning, förutom då att brittisk engelska är standard vad jag förstår. Sen verkar alla amerikaner jag har mött vara imponerade av att européer kan tala engelska med brittisk accent (eftersom det är den vi lär oss i skolan). Amerikansk engelska tycker jag personligen passar bäst i vilda västern och inte ute i vida världen giggle.gif
anna_rispan
CITAT (Markus_H @ 15-03-2007, 19:38) *
Nej det är inte av någon speciell anledning, förutom då att brittisk engelska är standard vad jag förstår. Sen verkar alla amerikaner jag har mött vara imponerade av att européer kan tala engelska med brittisk accent (eftersom det är den vi lär oss i skolan). Amerikansk engelska tycker jag personligen passar bäst i vilda västern och inte ute i vida världen giggle.gif


Jasså, det har jag aldrig hört. Däremot så berättade en lärare på gymnasiet att när vi svenskar åker till USA med vår skolengelska så tycker de att vi låter brittiska medan man i England tycker att vi låter Amerikanska. Om man sedan ger sig ut i världen o arbetar någon annanstans så ändras säkert uttalet såklart.

På de ord som har olika uttal så fanns ju iallafall det med fonetiskt skrift. Det är bara att öva framför bandspelaren eller nåt.

Apropå western. det finns ju extrema skillnader på amerikansk engelska också beroende på vilken del av landet det gäller.
anna_rispan
dictionary den här kanske?? men för att få höra ljudet så måste man vara medlem. tyvärr är jag en fegis o dålig på engelska så jag hittar inte så där på ett litet kick om man betalar eller om det bara är som på odla tex. men om du är bättre o modigare kan du kanske berätta Markus H?
anna_rispan
Den här är gratis o det låter mer brittiskt. Allwords
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 15-03-2007, 19:48) *
dictionary den här kanske?? men för att få höra ljudet så måste man vara medlem. tyvärr är jag en fegis o dålig på engelska så jag hittar inte så där på ett litet kick om man betalar eller om det bara är som på odla tex. men om du är bättre o modigare kan du kanske berätta Markus H?


Det krävde ett premium membership för att få höra ljudfilerna. Det kostade 19:90 USD för ett år, så det får vara. Men det var bra ordböcker du hittade. Ska lägga dem bland favoriter thumbsup.gif
anna_rispan
CITAT (anna_rispan @ 15-03-2007, 19:58) *
Den här är gratis o det låter mer brittiskt. Allwords

du kikade här också? för där fanns det ljud också. smile.gif
faith
Titta vad jag hittade bland mina Favoriter! Den innehåller allt verkar det som. Olika uppslagsdelar för t ex medicin och juridik. Klickar man på Idioms så kan man skriva in fraser, sånt är ju ofta hopplöst svårt att översätta. Och ljud finns också. tummenupp.gif

Hmm, ja det är ju bra om man får med länken också blush.gif
http://www.thefreedictionary.com/
anna_rispan
ja det var en bra sida. vet du hur jag får tillbaka hangman spelet? jag råkade trycka på delete content o nu kan jag inte hitta det nånstans???
faith
Nej. Men längst upp till vänster finns en orange ruta som säger "+Add/Restore Content". Kanske där?
anna_rispan
tack! o jag som hann starta en egen tråd för det här! blush.gif

Tack Faith för en nyttig länk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon