Inka
Hej!
Hur många liter jord ryms i en pallkrage "per varv"?
Inka
emmapemma
I liter räknat 12 *8*2.5 = 240 liter, om ett varv pallkrage är 25 cm hög (1 kubikdm = 1 liter). Jag räknar med lite drygt 7 påsar per 2 hög pallkrage, kanske 8. Det blir lite pengar -cry-.gif , men ev. har jag fått tag på lite jord någon annanstans ifrån än påse, jag hoppas på det.
noora
Vi köpte ett helt lastbilslass med jord. Det kostade något mindre än att bära hem säckar, och framför allt slapp vi släpa säckar (det hade behövts flera vändor för att få hem den mängden i säck). Fast om man bara har ett par-tre pallkragar behöver man kanske inte så många kubikmeter jord...
Malvia

I botten på mina kragar fyllde jag med kompost och gödsel från urstädade kaninburar, ca hälften sen hälften med kojord.

Växte bra där!
smile.gif
monica_mia
CITAT (emmapemma @ 18-03-2007, 20:54) *
I liter räknat 12 *8*2.5 = 240 liter, om ett varv pallkrage är 25 cm hög (1 kubikdm = 1 liter). Jag räknar med lite drygt 7 påsar per 2 hög pallkrage, kanske 8. Det blir lite pengar -cry-.gif , men ev. har jag fått tag på lite jord någon annanstans ifrån än påse, jag hoppas på det.


Är det 25 kg påsar då eller?
pinhead
CITAT (Malvia @ 20-03-2007, 14:02) *
I botten på mina kragar fyllde jag med kompost och gödsel från urstädade kaninburar, ca hälften sen hälften med kojord.

Växte bra där!
smile.gif

fyllde på i botten vi med med burmaterial från kanin och marsvin , det växte så det knaka och djurne hann inte äta upp allt . men man får räkna med att det sjunker ihop en del så lägg på jord i omgångar allteftersom det sjunker
Betty


Min allra första pallkragerabatt gjorde jag -o3. Som synes två kragar i rad och två ovanpå. Fyllde dem med totalt 24 säckar planteringsjord och ko-på-påse, alltså 6 stycken 50-literssäckar per krage.
puskas5
Jag har just satt ut mitt livs fem första pallkragar, målade i mossgrönt. Det som framför allt slog mig var hur mycket jord de slukade. Jag fyllde dem med en blandning av mullrik trädgårdsjord (som jag själv har "skapat" genom åren med hjälp av trädgårdskompost), trädgårdskompost, hushållskompost och köpejord (2 säckar), allt spetsat med hönsgödsel. Eftersom det dröjer tre veckor tills jag kan så (har pallkragarna 25 mil från hemmet) så täckte jag jorden med en blandning av sjögräs, tång och slick, gratis från stranden. Jag tänker hålla linjen att aldrig låta jord ligga bar, lika lite som jorden i naturen någonsin ligger bar. Marktäckningen kommer med tiden att förvandlas till mull och då behöver man inte köpa ny jord när jorden i pallkragarna sjunker.
Anders i Lund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon