Berith
Forum - vad betyder det? Eller vad innebär det, snarare. confused.gif (<---- väldigt confused)

Jag kallar hela det här för ett forum, alltihop. När jag är på Index-sidan så är det också första sidan på forumet. Där finns sedan olika rubriker för olika ämnen - pallkragar, rosor, växthus, djur, recept eller vad ni vill.

Dom rubrikerna kallar jag för avdelningar. Men ibland ser jag att andra kallar rubrikerna för forum - rosforum t.ex., eller vad det nu är.

crazy.gif Jag blir jätteförvirrad! sos.gif fear.gif


Men så vet jag ju att ni förklarar för mej så allt blir glasklart. thanks.gif kompiskram.gif
Björken
Vad jag kan förstå och själv har uppfattat så har du helt rätt Berith.


Var för skojs skull in och kollade ordet forum på NE och där står följande " forum, (lat.) ursprungligen enkelt anlagd öppen plats i antika italiska städer."
Gossen Ruda
Kolla på Wikipedia
Pia L
Jag själv kallar också det samlade för Forum och delarna för avdelningar, men enligt Wikipedia skulle även dom som kallar avdelningarna för Forum ha rätt, där står nämnligen : Forum kallas en plats, där en viss debatt eller liknande äger rum eller skall äga rum.

Så det verkar ju som att inget är varken rätt eller fel där unsure.gif
Berith
thanks.gif Då fortsätter jag kalla alltihop för forum, och underrubrikerna för avdelningar. tummenupp.gif
*Stintan*
Jag anser att Odlas forum är det hela och att forumet är uppdelat i 2 forum, allmänt forum och trädgårdsforum. I respektive forum finns avdelningar (rubriker)under vilka det finns trådar.
Men det är tydligen inte helt lätt det här rolleyes.gif
faith
Jag använder orden forum och delforum. Men ibland är jag nog slarvig och säger forum när jag menar delforum.
Kathy
En del säger "forat" istället för "forum"....?
ah56
Det heter fora i flertal.
Kathy
CITAT (ah56 @ 19-03-2007, 09:26) *
Det heter fora i flertal.


Aha...
En del brukar säga "ett forum, flera forum".
vickeva
Heter det då: ett forum(sing.obest) , flera fora (plural obest), det forat (sing best), de forumen (plural best)... Ett forum, flera fora heter det, men de andra två är jag lite osäker på..
caprifol
... och det torget, de torgen....
anna_rispan
CITAT (vickeva @ 19-03-2007, 12:59) *
Heter det då: ett forum(sing.obest) , flera fora (plural obest), det forat (sing best), de forumen (plural best)... Ett forum, flera fora heter det, men de andra två är jag lite osäker på..


ett forum-det forumet
tänkte jag men enligt Svenska akademiens ordbok så

UTTAL: fO3rum2,

GENUS: n.; i best. anv. utan slutartikel; pl. fora
UTTAL: 32 (SCHMEDEMAN Just. 753 (1682) osv.), i sht i bet. 2 äv. == (SUNDÉN (1885) osv.).
ANMÄRKNING: Anm. I ä. tid användes ofta (i bet. 2)
BETYDELSE: genomgående lat.
böjning, t. ex.: I sine wederbörlige Foris. SCHMEDEMAN Just. 873 (1684).
Af Hof-Rätten .. såsom sitt egentelige foro. Därs. 547 (1706).

ETYMOLOGI: [av lat. forum, torg, urspr.: förgård, till foris, dörr (se DÖRR)]

som jag förstår det så kan man alltså skriva, ett forum, det forum. o i plural flera fora, de fora.

Men jag undrar om inte forumet, forumen o de formerna också "godkänns" de känns så allmäna så....
Gossen Ruda
Det har nog inte så stor betydelse vad man säger bara man blir förstådd. Knuten är om man skall ta det ursprungliga latinska ordet och böja det på latin eller infoga det i svenskan som ett låneord och böja det enligt svenska grammatiska regler? Som rum t.ex. För mig kvittar det.
Piccante
Intressant fråga hur man säger forum i plural confused.gif Spontant känner jag bara till 2 andra ord som borde behandlas likadant, centrum och phylum. Säger man ett centrum flera centra på svenska, eller säger man flera centrum?
Pirum
Forum - delforum brukar jag köra med. Vad gäller forum, centrum, och andra ord, så brukar jag använda den form jag tycker passar in bäst. Eftersom "forum" är tvåtydigt så måste man använda "fora" ibland, om man inte vill lägga ut texten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon