Full version: Liljekonvaljer...
Fjallsnipan
Hej hopp hallå...

Igår var vi å kollade på de hus som vi hoppas på att få köpa nu i dagarna.... de roliga tycker jag var att det var en stor trädgård där de för länge sen bodde 2 trädgårdsintresserade... KUL!

Så de är bara å lugna sig i sommar för att se vad som kommer upp..... Så spännande...

Iaf då så fick vi veta att de växer liljekonvaljer efter ena husväggen..... nu till frågorna! Sprider inte dom sig ganska mycke? Och isf hur sprider dom sig?
Kan man gräva upp dom och flytta dom utan att man förstör typ???

Detta är väl inte aktuellt just nu, men jag verkligen längtar till sommaren...

// Fjallsnipan

Ciczi
Liljekonvalj, Convallaria majalis har en krypande jordstam som gör att den kan bilda ganska stora bestånd. Om man delar ett större bestånd gör man nog ingen skada...

Ciczi
ingrid fuxwall
CITAT (Ciczi @ 19-03-2007, 20:15) *
Liljekonvalj, Convallaria majalis har en krypande jordstam som gör att den kan bilda ganska stora bestånd. Om man delar ett större bestånd gör man nog ingen skada...

Ciczi

Så har jag gjort och här fungerade det.

ingrid
Felicia
Jag har försökt plantera liljekonvaljer som vi tagit från min sambos mamma som bor några kilometer härifrån men det blir bara blad på dem, inga blommor och det är många år sen
Vet inte vad jag kan ha gjort för fel.. confused.gif
Mia, zon 3
Min kollega på jobbet svär ve och förbannelse över liljekonvaljerna - de har tagit över en stor rabatt och låter inget annat växa där. Hon rensar och rensar, med enda följd att hon nu har dem i komposten också.... Så det görs nog ingen skada om man gräver bland dem.
Själv har jag mina under en enorm tuja i norrläge, där inte ens kirskålen vill växa, och det går bra. Om de knallar utåt hamnar de under gräsklipparen, så det kanske är därför de håller sig i schack? Eller att tujan suger ur all näring för dem? Jag brukar ibland gräva upp några jordstammar under hösten/vintern, och driva dem till jul. Det funkar oftast bra, och överlever de till våren sätter jag tillbaka dem igen.
Så gräv på bara, säger jag! happy.gif
Cathis
Svär ve och förbannelse över dem gör jag också angry.gif
Missförstå mig inte, jag älskar liljekonvaljer, men INTE i landen.
Varje år försöker jag gräva bort dem men det är helt hopplöst.
Grävde upp en hel mängd och satte i en del av trädgården där
det får växa lite vilt och där sprider de sig mycket villigt, till
allas glädje bravo.gif

Så Fjällsnipan bara gräv upp och plantera på nytt, se till att
du får med jordstammarna annars har du kvar dem där också.
/Cathis
mamamaggan
Gräv på du bara! Har liljekonvaljer vid sommarstugan och de har blivit ett problem. De växer på den vilda delen av tomten men sprider sig enormt!!!!!!!!!! Svärmor planterade ett par styckern och nu har vi 150 - 200 kvm med dem. Sprider sig som en löpeld. Har sett att man kan gräva ner takpapp runt rötterna för att hindra spridning och det får nog vi göra innan de har invaderat hela tomten.
Malvia
Jösses!

Planterade liljekonvaljlökar i min rabatt i höstas och de har nu kommit upp! Kul!

Men..... om dom sprider sig som ni beskriver...

Har ju massor av andra lökar också + perennerna som växer upp så småning om, så dom står nog ganska trångt.

Men ska jag försöka flytta dem efter blomningen? Till ett "eget" ställe? Där de får bre ut sig.
g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon