Killensomvillhagrönafingrar
Snön har försvunnit tummenupp.gif
Och nu börjar rosa rabarber kika upp så sått.
Ypperligt kan tyckas men det ser inte så fint ut då bara 65 % av kragen har jord i sig. Bottendelen menar jag då flirting.gif

Tänkte fylla upp så det ser prydligt ut, men hur gör man för att inte skada raberern?

Är det bara att ta en grepp och lyfta upp dem eller skall man ta upp en 4kant runt dem?

Vad gillar rabarber för jordförbättring?

Mvh
Marcus

PS riktig fin krage var det förra året och så lätt skött. Det är 1 av 9 totalt
kerstin z5-6
Du kan spada upp rabarbern o omplantera ... eller fylla på jord-de tål bönna ..
Min blev
1.överkörd av traktor
2 , planad jäms med marken av samma trakor , nu skopan -
3. påfylld ovan med 8 dm limpajord

Nog tusan kom den upp större än nånsin ..
Ardisia
Jag trodde jag grävde upp mina rabarber förra året eftersom jag inte ville ha dem bland luktärterna, men inte då. Nu har de kommit upp bland purjolöken men ett kraftigt tag med grepen idag hoppas jag ska göra susen. Släng lite jord över bara, de tar sig alldeles utmärkt.
Killensomvillhagrönafingrar
Ypperligt då får det bli så fyller på med jord ovanpå.

Dock skall jag dela på två av stånden, men de brytar jag bara isät om jag fattat rätt.

Mvh
Marcus
Ardisia
Sätt spaden i mitten bara.
Mozart
Jag har samma problem med mina jordgubbskragar. Ska jag gräva upp plantorna nu i vår och fylla på med mer jord och sedan plantera om dem? Är det bästa sättet med jordgubbar? När är det bäst att göra det i så fall? Jag vill ju gärna att jag ska få många goda jordgubbar i år! tongue.gif Ska jag i så fall försöka vänta till efter skörd?
Agneta z5-6
Absolut,varken rabarber eller jordgubbar är särskilt ömtåliga rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon