Full version: Gamla katter
anneli85
Jag har en katt som nu är 15 år och när vi var till veterinären för att ta bort en tumör så sa hon att det är gammalt för en katt. Min sambos föräldrar hade en som blev 19 år , men hon var skruttig på slutet. Vad är eran erfarenhet av hur gamla katter blir?
krellus
Hej!

Våran hon-katt är 15 år och hur pigg som helst! *knock on wood* wub.gif



Realistiskt så blir väl en katt runt 19 år. Har inte hört talas om katter som blir så mycket äldre.
marskattan
Min arbetskamrats katt blev 19 år och han var lite tröttare och segare mot slutet men definitivt mycket piggare än vad jag skulle kunna förvänta mig i den åldern.

Det är väl någon sådan gräns att om katterna väl överlever dom första åren så kan dom bli rätt gamla. Jag övertog en katt från Kattjouren för 9 år sedan och då var den lilla rädda skruttan 4 år. Hon var livrädd de första åren, vågade sig inte fram på dagarna och man såg henne aldrig. Vi funderade starkt på avlivning (hade tom beställt tid) för vi tyckte att det inte var något givande liv för en katt. Men vi gav henne en chans och hon fick flytta med ut på landet. Hon trivs suveränt!!!

Hon har varit ute på trappan och nosat på världen, men i övrigt är hon helt annorlunda. Hon har hela ovanvåningen för sig själv, hon springer runt här som en galning och leker, välter ner saker och jagar allt hon kan. Så att ha gått från att vara osynlig och döds-dömd är hon nu barnslig, kelen och otroligt pigg.... Jag kan knappt fatta att "skrället" är 13 år! Hon är piggare än våra två betydligt piggare katter.

Sorry, blev kanske lång utläggning som inte har med ämnet att göra whistling.gif , jag kom osökt att tänka på henne eftersom hon springer och kelar med mina ben när jag skriver detta...
anneli85
Låter underbart, tvivlar inte en sekund på att hon har ett av världens bästa hem blush.gif
Lena i Torslanda
Vi avlivade vår gamla Missan för 1 månad sedan. Då var hon nästan 21 år gammal och hade på några veckor blivit oerhört mager samt börja samla på sig vätska i så hon hade troligen hjärtsvikt.
I hela sitt långa liv har hon fått gå ut och in som hon haft lust. Steriliserad vid 1 års ålder, aldrig sjuk eller skadad. En riktig krutgumma!
Ammoura
En kompis har/har haft många ovanligt gamla katter i familjen. En kattdyrkande familj som haft flera katter som levt i över 20 år. Tror att 23 är den äldsta. Sambons barndomskatt fick sin sista kull kattungar när hon var 17 år, och som osteriliserad bondgårdskatt så kan jag tänka mig att hon haft 2-3 kullar om året före det. Hon var pigg in i det sista och det gick inte att ana att hon var så gammal. Tillslut dog hon i somras.
Bara hoppas att mina katter blir så gamla, vore ju en dröm att få ha kvar sina bebisar så länge som möjligt. Så länge dom är friska och pigga såklart. Ska bara se till att ha hjärta att sterilisera dom. Jag var med inne på operation när min första katt steriliserades, jag var väl ca 11 år då.. Hon dog nästan på operationsbordet så efter det är jag jätterädd för att åka iväg med dom jag har nu (2 honor och 1 hane). Dock är det nog hög tid efter att våran nyblivna könsmogna hankatt älskade med en av honorna under vardagsrumsbordet. Någon som vill ha kattungar?
pimpim
Va härligt det låter med dessa katter som får ett så långt och friskt liv. Vår äldsta "Felix" är ca 10 år nu (är inte riktigt säker på ålder då vi hämtade honom från en djurskyddsförening, dit han kom som hittekatt). Jag hoppas att vi i alla fall får lika många år till med honom .
igl
jag fick min Sussie när jag var 3 år och hon blev 23 år. Lite skraltig och stel sista året men annars vid god vigör.
Hennes dotter Sessan, den enda av ungarna vi behöll blev bara 17 år. Hon fick en cancerknöl under magen.
det här var vanliga s.k bondkatter som aldrig fick någon annan mat än den vi åt, plus att pappa köpte strömming två gånger i veckan till dem.
många roliga minnen har jag från dem.

mvh
inger
Sailor Pluto
Min första katt blev tretton år, och jag är säker på att hon hade blivit mycket äldre om inte en allvarlig sjukdom drabbat henne på slutet. Den tog alla nio liven på en gång, tyvärr. Hon hade en väldigt stark personlighet och jag kommer aldrig att glömma henne wub.gif .

När hon kom till mej var hon mager som en skrika och inte förtjust i barn (kul för mej som var sju år då). När hon hade återhämtat sig några månader blev hon en helt annan katt. Det kanske låter töntigt, men då fick jag en av mina bästa kompisar!Det är fantastiskt hur djur kan leva upp när de kommer till rätt hem.
Eleanor
Fick min älskade katt Putte (mer kallad "Lell-Kär´n"), när jag var 6 år. Han fanns med oss ända tills han blev 21år då han fick knalla vidare till den andra sidan. wub.gif wub.gif wub.gif . Namnet Lell-Kär´n beskriver verkligen vilken personlighet han var!
Sollan
Mattes båda älsklingar är nu 19 år. smiley_small_hug.gif Det märks men än så länge går det bra. Sover mest hela tiden och lite stela i kroppen men vem är inte det...?
Anma
Farmor och farfars katter blev gamla allihopa, den som levde kortast blev 19 år den äldsta och senaste blev 24 år. De funderade på att skaffa en till efter tussan, men kom fram till att katten skulle med största sannolikhet överleva dem då de var närmare 80 år när tussan dog. Så det blev ingen ny katt.
zaaritha
Äldsta jag känt var 18 år.
catlady
Min partners familjehems katt blev 27 år och dog förra året. Då varken såg, hörde eller luktade hon något längre, men låg på soffan och njöt av att bli klappad hela dagarna. Hon gick bort stillsamt i sömnen. Det är den äldsta katt jag känt, men enligt Guiness så tror jag det funnits en katt som blivit 36 år.
olgak
21 år! 27 år! Otroligt!!

Aldrig träffat eller hört någon som haft en katt som uppnått 20 år, men många mellan 15 och 20. Jag är mycket imponerad av dessa gamla katter ni skriver om.


Whiskuchi
Jag har för mig att Guinness Rekordbok anger hela 39(!) år som äldst. Fast jag kan mycket väl minnas fel wink.gif
marskattan
CITAT (Sailor Pluto @ 22-03-2007, 18:23) *
Det kanske låter töntigt, men då fick jag en av mina bästa kompisar!Det är fantastiskt hur djur kan leva upp när de kommer till rätt hem.



Nä det låter inte ett dugg töntigt utan jag tror det är ett vanligt fenomen. Jag saknar min "terapi-katt" oerhört mycket efter att han blev överkörd av en fartdåre. Han kände på sig när jag var stressad eller orolig och såg till att jag la mig i soffan (givetvis med honom på magen) så jag blev nerstressad och lugn. Helt fantastiskt underbar katt som bara fick bli 3 år.
gutta
Imorgon flyttar en 17-åring, Sven, hem till oss. Hans människosyskon har blivit allergiska, så efter 10 år som innekatt ska han få komma ut på landet och jaga möss igen. Att det blir så här beror förståss på att han vid sin aktningsvärda ålder inte visar några tecken på att "tackla av". I annat fall hade väl veterinären varit lösningen. Det ska bli spännande att se hur han tas emot av Edith, 7 år, och Assar, 1 år. Bäst är nog att ställa in sig på lite kris och stress till att börja med...

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon