nybörjarfia
Hej på er alla duktiga odlister :-)

Jag skulle vilja prova att odla i pallkragar som jag nu har lyckats komma över. Men jag vill inte placera ut dem på gräsmattan och i övrigt råder platsbrist. (kolonilott) Däremot tycker jag att trädgårdslandet skulle passa!! Men jag undrar förstås om detta är en klok idé, vad "vinner" man egentligen på att ställa pallkragar i trädgårdslandet? Blir det lite "tårta på tårta"?! Det är inte av ergonomiska skäl utan mer för att testa att odla i pallkragar. Det blir väl lite varmare och att man därmed kan börja så lite tidigare? Några andra bra skäl, eller kloka råd/varningar?!

Jag har också funderingar på att odla gurka och tomater i pallkragar och hitta någon fiffig lösning för att skapa en drivbänk (gamla fönster eller takplast över). Har hittat flera smarta alternativ här i forumet. Vad tror ni om detta? Tänkte alltså låta "pallkrage-drivbänkarna" stå i trädgårdslandet och lägga ut några stenplattor att gå på.

Undrar också om ruttna äpplen från i höstas kan användas i botten på pallkragarna? Tänkte också använda övriga rester från vårstädningen, tex rester från "höstasterhäck" och därefter tex barkmull och jord?

Mycket tacksam för svar!
Sofia
Malvia

Visst kan du ha den i landet.
Om du är rädd att ogräs ska komma underifrån kan du lägga tidningar eller markduk först.

Jag bottnar mina med kompost och gödsel från städade kaninburar, kojord överst.
Fördelen med kragar är att man får upp odlingen, och blir fortare varm.

Erfarenhet av förra sommaren var ett förfärligt vattnande.
Lilla Selma
Hej!

Jodå, det finns många bra skäl till att odla i pallkragar exempelvis att jorden håller sig lucker eftersom man inte kliver omkring i den, som man gör i landet. Om man har, som jag, styv lerjord, är komposterad kogödsel i pallkragar rena paradiset för växterna i jämförelse med landet... Själv lade jag halvmultnad kompost i botten på mina kragar, men det rasade ihop allteftersom det multnadet så jag fick fylla på mer jord/kompost allteftersom. Kan tänka att du kanske inte ska lägga för mycket koncentrerade ruttna äpplen, utan kanske blanda upp dem med pinnar, löv och annat som är lite luftigare...

Lycka till!

Hälsar Selma
nybörjarfia
Åh vilka snabba svar!
Men så bra! Då är det bara att köra på!
Tusen tack :-)
kerstin z5-6
och det väsentligaste av allt -det blir minimalt med ogräs i palkrageodling ..bara roligt alltså
Gillan
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-03-2007, 19:03) *
och det väsentligaste av allt -det blir minimalt med ogräs i palkrageodling ..bara roligt alltså


Jag kan bara instämma i vad Kerstin säger yahoo.gif yahoo.gif . Aldrig har jag varit så nöjd med mitt grönfoder som förra året ( jodå, jag vet att Kerstin inte använder sig av sånt giggle.gif ). Jag vet ärligt talat inte vad som gör mig mest glad, pallkragelandet eller växthuset g.gif . Nästan inget ogräs alls behövde jag/vi rensa. Och jag/vi bor på den värsta blålerejord man kan tänka sig ranting.gif . Det som växer, det växer med besked ( speciellt kirskålen ), eller så växer det inte alls ranting.gif .

Kontentan blir............Fixa pallkragar!! tummenupp.gif
Fågelvägen
Förra ägarens riktigt präktiga gamla trädgårdsland (från 1920-talet) var fullt med åkervinda. Pallkragarna gör att vi ändå kan odla nånting, utan att jaga vindornas rötter mitt i grönsakerna. Vi har lagt 2 pallkragar på varann med markväv eller flera lager tidningspapper underst. Fiberduk eller styvt galvaniserat nät (inte hönsnät) överst för rådjurens skull. Det hela ser inte särskilt snyggt ut, men det har funkat 2 somrar.

Såg att Lantmännen säljer rödmålade pallkragar, Falu rödfärg såg det ut som. Trevlig idé.
kerstin z5-6
giggle.gif Förvisso odlar jag inte grönfoder , men de är bra till annat med -rosbeställningar som dimper nmer från ovan -perenner som inte hittat sin ägare ännnu , småplant av vedartat som inte klarar friland -sådder som är ett grässtrå" i tre år osv osv bravo.gif
Fågelvägen
Kerstin - vi föreställer oss ju att vindorna småningom förtvinar under pallkragarna. Kanske vi har fel?
Och jag avundas dig som tydligen inte har rådjur som äter upp rosorna och, ja, det mesta... -cry-.gif
Agneta z5-6
Jag odlar lite grönfoder men det mesta går nog till perenner nu whistling.gif
Håller med om alla fördelar som nämns här tummenupp.gif Har använt kragar i 8-10 år bravo.gif //Agneta
Ingrid i Grödinge
Jag hade ett trädgårdsland, ca 10 kvadratmeter som det var jobb med varje år att hålla gångarna rena från ogräs och tistlar och revrompor med mera annat otrevligt ogräs. Nu när jag också blivit äldre gjorde jag ett radikalt grepp för fyra år sedan. Täckte en stor del av landet med duk, placerade ut fyra pallkragar på den och täckte området emellan med flis ( har egen flismaskin och spar allt klipp av grenar o dyl till detta.) Ännu har jag inte hunnit med hela ytan men den del som är täckt fungerar jättebra. I pallkragarna odlar jag sallad, sockerärtor, några jordgubbsplantor ( till lyst) bönor och sommarblommor. Jorden tog jag från egen kompost (ett jättejobb att sålla den från snigelägg och kärs) och har fyllt på med kogödsel i påse coh planteringsjord (i påse). Redan nu har sockerärtorna börjat titta upp ( fn täckta med fiberduk så inte fåglarna tar dom) Dill och persilja har också såtts under fiberduk. Sommarblommorna väntar jag med en vecka .
Ingrid i Grödinge
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon