Full version: dammbygge dammduk
pinhead
i år har ja kommit till det momentet då dammduken ska på plats och duken för bäcken . men i dammen bör man väl lägga sand i botten? är frigolit/markisolering ett måste med ? eller räcker det med ca 10 cm tjockt lager med sand ?
Sollan
Beror nog på hur stor dammen är=vattentrycket, annars låter 10 cm sand bra. Gå igenom botten först och ta bort så mycket som möjligt av vassa stenar o dyl. Själv geggade jag till leran och klafsade igenom den med bara fötter för att hitta så mycket som möjligt. Man kan också lägga markduk, gamla mattor mm som extra skydd. Själv har jag inte lagt sand i botten, med tiden byggs det upp en naturlig bottenfällning där det övervintrar grodor och annat som simmar...
Lonicera
Hej! Sanden lägger du under dammduken för att skydda den mot stenar osv. du kan även lägga dit en fiberduk som är av den något tjockare modellen som skydd. Ovanpå dammduken alltså på botten av dammen lägger du ett material som är så näringsfattigt som möjligt tex. singel. På så vis minskar du risken för algbildning. Singel är även lätt att rengöra vid en ev. tömmning av dammen.

Det behövs ingen markisolering.

Lycka till! Lonicera
pinhead
ska ta och fylla då med sand i botten och sidorna , sen blir det dammduk på =) , jobbat med dammen i 4 år nu till och från men har alla tillbehör till den =)
Kakaduan
Måste man ha något i botten av dammen? Är det en utseendefråga eller måste man ha det för att hålla nere duken, etc?

Kakaduan
MariaS
Det är bara en utseendefråga, som jag dessutom tycker ställer till besvär. det är svårt att rengöra dammbotten på hösten om det ligger en massa singel i vägen. Själv har jag bara några näckroskorgar på botten som är lätta att flyttarunt vid hösstädningen.
Kakaduan
Bra! Precis det svar jag hoppades på. Vill ha så enkelt att rengöra som möjligt med växtkorgar som går att ta bort samt eventuellt någon enstaka prydnadssten eller nå't.

Kakaduan
pinhead
finns bilder nu på dammbygget i mitt album =)
uno
CITAT (MariaS @ 08-05-2007, 18:11) *
Det är bara en utseendefråga, som jag dessutom tycker ställer till besvär. det är svårt att rengöra dammbotten på hösten om det ligger en massa singel i vägen. Själv har jag bara några näckroskorgar på botten som är lätta att flyttarunt vid hösstädningen.


Har Du använt vakumdammsugare. En fin sak som finns att hyra. Men i mitt tycke långsam och endast användbar till bottensugning.
TobbeGarden
Jag har lagt engelsk sjösten i botten . Har köpt en slammsugare pondovac 3 ,med den gick som en dans att rengöra dammen . Under duken ligger en fiberduk och under den finkorning sand .
pinhead
söker förslag och ideer till mitt damm bygge , kolla i mitt album och kommertera eller skriv här =)
skogstroll
CITAT (TobbeGarden @ 19-05-2007, 08:01) *
Jag har lagt engelsk sjösten i botten . Har köpt en slammsugare pondovac 3 ,med den gick som en dans att rengöra dammen . Under duken ligger en fiberduk och under den finkorning sand .



bättre sent än aldrig....... vilken härlig damm! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon