Full version: Barn-namn
Ralf
kolla längst ner. vad ska man säga.
LadyG
Men stackars barn! Så retad hon kommer att bli... sad.gif

Edit: Jag och min stavning...
Alba
Ja vad säger man .......... slap.gif
Berith
Säger detsamma, stackars barn. crying.gif

Men ändå så skrattade jag både länge och högt! blush.gif
Floppy
En kompis berättade det där och jag trodde han skämtade men nu ser jag ju att han inte gjorde det...
Vissa kan ju inte tänka på barnets bästa... sad.gif ... tråkigt
Sailor Pluto
rotfl.gif ! Ärligt talat, hur har föräldrarna tänkt? Hoppas att de inte använder båda namnen till vardags...

Om nästa barn blir en pojke kan det heta Ray On (som i rayon-tyg...)!
Magdis
Oh my! Det där var ett sånt där dubbelnamn som kommit upp när maken och jag roat oss med att hitta på vansinniga sådana. Stackars tös!
aanderss
mamman har ju inget vanligt nam iheller Rya
Hannele
Polly Esther är väl inte värre är Gösta eller Lillemor.. coolgleam.gif
Berith
Joo Hannele, det är det absolut. slap.gif
Ralf
Jag läste om en båtbyggare som hade gett namnet Poly Ester! Vitsigt va? Men som tur var så var det hans papegoja som hette så....
Blomstertanten
Här finns det en mörkhyad grabb som är adopterad. Föräldrarna gav honom namnet Greger, gissa vad han alltid blivit kallad crying.gif
vickeva
Amen hallå.. det är ju ett skämt!! det måste det vara... Hur kan annars Mats Tusenfot träffa Rya Mattson... Jag tror på ett skämt. (sonen kan ju heta Bo Mull...biggrin.gif)
Hallonet
Vet en kille som är döpt till Folke Race. Kan inte göra annat än att tycka det är lite häftigt, men skulle aldrig välja något sådant själv. biggrin.gif
emmapemma
Jag tyckte det var rätt gulligt laugh.gif , hon kommer ju förmodligen kallas Polly till vardags och det är det väl inget att höja ögonbrynen för?
faith
CITAT (vickeva @ 29-03-2007, 22:05) *
Amen hallå.. det är ju ett skämt!! det måste det vara... Hur kan annars Mats Tusenfot träffa Rya Mattson... Jag tror på ett skämt. (sonen kan ju heta Bo Mull... biggrin.gif )

Det är nog helt sant http://www.konstik.se/ArtistList.aspx?artistID=241
vickeva
CITAT (faith @ 29-03-2007, 22:26) *

Men jag gick in på båda birthday.se och på eniro, och Mats Tusenfot finns nog, men Ryamattan.... De kan ju hittat på namnet föstås.... ja inte vet jag..
Whiskuchi
CITAT (emmapemma @ 29-03-2007, 22:21) *
Jag tyckte det var rätt gulligt laugh.gif , hon kommer ju förmodligen kallas Polly till vardags och det är det väl inget att höja ögonbrynen för?


Instämmer, det är ju inte ofta man presenterar sig med både tilltals- och andranamn wink.gif
Berith
Rya Matsson kan ju vara samma som Maria Matsson kanske?

Oavsett så borde det vara stopp för vissa namn eller namnkombinationer för barnens skull. Dom ska ju faktiskt heta det hela livet, hur gulligt det än är när dom är bäääbisar. rtfm.gif
LadyG
Hur kul blir det på t ex VC eller tandvården där de ofta ropar ut förnamn, mellannamn, efternamn för att få rätt person..?
Whiskuchi
Det beror uppenbarligen på var man bor, här säger de bara förnamnet. Om flera reagerar drar de till med storsläggan efternamnet också wink.gif
LadyG
Det kanske är vanligare att man drar hela namnet i Stockholm, där det finns fyra "Kalle" varav minst två "Svensson" smile.gif
Whiskuchi
Ja, då föreligger det ju ett visst behov av att dra hela namnet. Här sitter det sällan ens fyra personer i väntrummet samtidigt laugh.gif
Aries
Men tror ni inte att de skrivit upp båda namnen men att dottern kommer att heta Polly i tilltalsnamn? Vissa skriver ju barnens alla namn i födelseannonsen.
Hoppas det är så i detta fall. Taskigt i alla fall dock.

Fast när hon gifter sig kommer det ju ändå låta: "tager du Polly Esther...?"
Castea
Jag tror det är ett för tidigt infört aprilskämt i tidningen.

Ps. Kände en gång i tiden en person som heter Selin i efternamn, som sa mig att skulle denne fått en dotter hade hon i alla fall aldrig fått heta Penny i förnamn. tongue.gif
fruberglund
CITAT (Castea @ 30-03-2007, 10:49) *
Jag tror det är ett för tidigt infört aprilskämt i tidningen.


Det var det första som slog mig! Som sagt så använder man ju inte alla namn så ofta annars...
Ciczi
Appropå namn så en dag i affären såg jag en söt och sprallig flicka som kanske var 4 år eller nåt. Rätt som det var skuttade tösen för långt bort från mamman varpå hon ropade Madigan... kom tillbaka!

det var ju onekligen en annorlunda namn...

Ciczi
Farbror Blå
Var det inte nån pojke som skulle döpas till Kotte för nåt år sen?
faith
CITAT (Castea @ 30-03-2007, 10:49) *
Jag tror det är ett för tidigt infört aprilskämt i tidningen.

Annonserna är från förra året.
CITAT
Publicerad 2006-05-11 kl.08:30
står det på sajten under bilderna.

Vad gäller föräldrarnas namn så kan de ju vara "artist"namnen och inte deras riktiga namn. De kanske är kända för allmänheten under ett annat namn om de nu arbetar som konstnärer.
Farbror Blå
Läste själv i en Stockholmsnära telekatalog namnet Hasse-Gurra Aktersnurra
Castea
Ok, jag kollade inte publiceringsår...

Well, HÄR finns fler kluriga namn.

Saxat från sidan:

I Malmö arbetar en sjuksköterska med namnet

Inga Piller

Sant!


biggrin.gif

Och min egen mor brukade jobba ihop med en narkossköterska som hette Sonja. På sin namnskylt hade hon inte skrivit "Ronja Rövardotter" utan "Sonja Sövardotter". smile.gif
karjo
Och här i stan bor Inge Blixt granne med fotografen, på riktigt! biggrin.gif
faith
CITAT (Castea @ 30-03-2007, 17:24) *
Och min egen mor brukade jobba ihop med en narkossköterska som hette Sonja. På sin namnskylt hade hon inte skrivit "Ronja Rövardotter" utan "Sonja Sövardotter". smile.gif

laugh.gif
cic
När jag gick i skolan fanns det en stackare som hette Ann Ahl. Hur tänkte föräldrarna där? blink.gif

Men jag håller med Berith, man måste faktiskt tänka på att namnet (oftast, man kan ju byta) ska hänga med livet ut. Jag förstår tex inte att man döper sin dotter till Tindra eller Saga och andra namn som är så där sockersöta. Det funkar på en lite söt tös på några år, men hur kul är det att heta det som vuxen? unsure.gif
Rapchic
CITAT (cic @ 30-03-2007, 18:52) *
Men jag håller med Berith, man måste faktiskt tänka på att namnet (oftast, man kan ju byta) ska hänga med livet ut. Jag förstår tex inte att man döper sin dotter till Tindra eller Saga och andra namn som är så där sockersöta. Det funkar på en lite söt tös på några år, men hur kul är det att heta det som vuxen? unsure.gif


lite så äre för mig jag heter Linnea som dom tyckte va såå sött
och iallafall för ett tag sen skulle jag hellre velat heta min systers namn Hillevi som betyder 'ung stridsmö1
men det är ju inte så extremttänk om jag hade hetat nå met puttinuttit
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 30-03-2007, 15:33) *
Var det inte nån pojke som skulle döpas till Kotte för nåt år sen?


Det skulle vi ju ha tagit istället för Elias ju, Kotte Grahn, fast det skulle ju låta lite bakvänt. giggle.gif
faith
CITAT (Magdis @ 30-03-2007, 20:30) *
Det skulle vi ju ha tagit istället för Elias ju, Kotte Grahn, fast det skulle ju låta lite bakvänt. giggle.gif


a0a.gif
mamamaggan
Har träffat på en stackare som hette Snöfrid Blom.

Känner en som heter Margine och alltid blev kallad Tre Ess eller Milda . Inte alls kul tyckte hon.

Kompisar till oss döpte sin dotter till Foggantina som andra namn. Trodde först de skojade.

Vet inte om man alltid kan undvika mindre roliga smeknamn , det kan ju bli det även av vad vi menar är ett " tillåtet " namn. Men man har ju alltid rätt att ta ett till förnamn om man nu inte gillar det som ens föräldrar bestämde.

imk
Min systers barnbarn heter Madixie..är nog ingen annan som gör för föräldrarna har hittat på det själv.
Berith
CITAT (mamamaggan @ 30-03-2007, 21:01) *
Har träffat på en stackare som hette Snöfrid Blom.
---

För några år sen stötte jag på namnet Snofrid i en dödsannons, det verkade vara ett barnbarn som hette så. När jag nu söker på det namnet finns det ingen som heter så, kanske att det var Snöfrid istället? w00t.gif

Läste om en man som hade visning av sin trädgård när det var sånt där Öppet-hus och han hette Finn Eldh. giggle.gif
lena:-)
Finn Eldh håller ofta föredrag om klematis. Jag tror tom att han är med på Trägdårsmässan i Stockholm.
niklaswik
Äh vad är det för fel med det där nu då?

Vadå "kommer bli retad", varför skulle hon bli det? Många heter Polly eller Esther. Tror inte hon kommer att ha båda namnen som "tilltalsnamn" så då är det imaginära problemet ännu mindre.

Även om det skulle vara så så kommer hon antagligen att lära sig njuta av att vara speciell. Alla vill inte vara gråa Svenne Svenssons...



Why can't some people just mind their own business....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon