Full version: Bygga en perennrabatt
bbnn
Jag har funderingar på att bygga en upphöjd rabatt och har nu tittat på pallar som ett alternativ. Jag har mycket sten i backen vilket gjort att det är svårt att få till det med en vanlig rabatt. Jag vill ha perenner, rosor, clematis i lådorna, är det möjligt. Jag läser inläggen för att lära mig men lite fler tipps vore roligt att få. Pallarna skall stå på en gräsmatta och på en grusad innergård. Kan man få de önskade växterna att klara vintrar, bor i Z 4-5. Det finns många till frågor så jag läser vidare bland inläggen och blir inspirerad till fler tokiga ideer.

kerstin z5-6
Nu tycker jag du talar mer om upphöjda permanenta rabatter , än pallkragar ..
Vitsen med dem är ju att man
odlar olika grönsaker olika säsonger -lätt att flytta lätt att byta jord o noll ogräs

eller
man har dem som kallbänk till perenner nysådda , sommarblommor som ska vara till snitt
Kål i väntan på höst dekornationer osv

Gör gärna upphöjda rabatter -men rosor och Clematis behöver -om de ska stå där länge minst 50 cm djup jord , pallkragar känt för litet i yta ..
Torvblock , trä, stockar stora stenar lecablock är saker som man kan bygga upphöjt med
bbnn
Då blir det grönt och ettårigt i kragarna och så får jag fundera lite på perennrabatterna, men det är ju halva nöjet vad gäller trädgården.
ingmet
Jag gjorde egna lådor, typ pallkragar för att ha permanent.. har faktiskt satt ner både svarta vinbär och blåbär i lådorna. Har förvisso några för grönsaker också.. Orsaken till lådorna var att försöka slippa påhälsningar av mördarsniglar.. vilket lyckats hyffsat.. brukar lägga en sträng med salt(tö-salt) runt lådorna omkring under högsäsong.. det stoppar ganska effektiv.
bbnn
Jag har inte något problem med sniglar, peppar, peppar, är det väll bäst att tillägga. Men som andra har sniglar har jag sten i markern, och många är toppen på ett berg kan man tro. Det är en äldre trädgård med redan ettablerade land och rabatter, och annan smått och gott som var ett nöje i sig att få upptäcka. Men för att utöka men nya rabatter och land så måste man söka andra vägar och här får man många roliga tipps att ta till sig, som glad inte för grönfingrad trädgårdsentusiast. Så nu ligger det ett lass pallkragar och väntar, funderingarna nu är vad som kan vara lämpligt att börja odla, både ätbart och ögonfröjd. Någon har kanske tipps på det.

Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är en bra medicin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon