Full version: Ätbart i pallkragar
lalli
Hej! Jag är ny som pallkrageodlare men har köpt 2X2 på höjden. Jag har massor med frågor, och hoppas på lite svar bland er kloka odlare...Jag tänkte plantera sparrispotatis, morötter, sockerärtor och broccoli, rädisor och lite örter.

Jag skulle vilja ha tips hur jag bör placera ut dessa i pallarna, Blir det bra med kogödsel blandat med vanlig planteringsjord i båda pallarna?. Kan potatisen vara tillsammans med något av de andra? Vet någon när man kan skörda sparrispotatis?

Kan jag plantera blommor runtomkring i de båda pallkragarna? Vad gör man med pallkragarna och jorden som är i dem till hösten/vintern- kan det bara ligga kvar och sedan återanvändas nästa säsong?


Många frågor!! Har ni svar på någon av frågorna blir jag jätte glad smiley_small_hug.gif MVH Anna
KURT
Tänk på utvecklingstiden för de olika grönsakerna, rädisan har mycket kort utvecklingstid och kanske kan sås intill något som har lång utvecklingstid (broccoli morot). Och tänkt på hur höga de blir, så att du placerar de högsta i bakkanten (norrut). Egenligen skall man ha ett skiftessytem så att inte närbesläktade växter odlas på samma ställe varje år. Men kan man bara någon enstaka pallkrage så är inte det möjligt. Det bästa man kan göra då är att se till att ha så hög biologisk aktivitet som möjligt i jorden (intensivodling), d v s man tillsätter gott om gödsel varje år.
gkl0201
jag kör ren kogödsel på påse i mina pallkragar. Fungerar finfint.
lalli
Tackar för tipsen!! Nu är jag sugen på sätta igång. Mina kragar är nu falurödmålade och redo att fyllas.// Anna
Pirum
(Jag gav nog ett liknande svar i ett annat delforum, men skrev inget om blandningen av kogödsel och planteringsjord där, om jag minns rätt - blir liteupprepningar här alltså, men alla läser väl inte alla trådar osv...smile.gif )

CITAT (lalli @ 04-04-2007, 20:43) *
Jag skulle vilja ha tips hur jag bör placera ut dessa i pallarna, Blir det bra med kogödsel blandat med vanlig planteringsjord i båda pallarna?. Kan potatisen vara tillsammans med något av de andra? Vet någon när man kan skörda sparrispotatis?

Jag köpte sådana där säckar, 5 för 100 (typ), förra året och hade hälften "kogödsel" och hälften "planteringsjord" i pallkragarna. Blev bra. Men har du äkta kogödsel är den mycket mer koncentrerad än den man köper. Egentligen blandade jag nog för starkt, men det blev bra som sagt.
Angående placering, jag tror det är svårt att få plats med fler än 8 potatisar i en pallkrage, men just sparrispotatisen blir väl ingen monsterplanta, det går nog med 10 också. Räkna med 2 månader innan skörd, om allt går bra. Visst kan man skörda tidigare, men då får man väldigt små potatisar. Mina pallkragepotatisar stod nog ca 3 månader innan skörd, men, det beror på sort etc givetvis. Blå Kongo tog jag inte in förrän efter nära 4 månader, om jag räknat allt rätt.

Såhär satte jag förra året :



Mandelpotatisen tog sig efter hand.

Tillägg : Potatisblast breder ut sig mycket och skuggar en hel del. Möjligen kan du få en första skörd rädisor om du planterar mellan potatisarna, det vet jag inte riktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon