Full version: Pallkragar i växthus
catlady
Jag vill ha pallkragar längs med väggarna i mitt växthus. Har precis målat dem (med utomhusfärg) och imorgon ska jag sätta in dem i växthuset och fylla på med jord. Är det något jag behöver tänka på? Växthuset är utan golv, har ungefär en halvmeter matjord och sedan tar lerjorden vid. Jag hade tänkt hoppa över problemet med lerjord och lägga pallkragarna direkt på jorden och bara skyffla i mer matjord. Går det bra? Vad ska man överhuvudtaget tänka på när man odlar i pallkragar i kallväxthus?
noora
Om du ska odla tomater ska du se till att byta plats på dem varje år eller byta jord där de har stått. Om det verkar vara för jobbigt kan du lämna plats för några tomathinkar i stället, dom är det lätt att byta jord i.
catlady
Räcker det inte med att slänga i lite ny jord och blanda hönsgödsel eller kompost? Varför måste man byta hela jorden om man odlar tomater?
noora
Tomater angrips lätt av virus och bakterier som kan bli fler och fler för varje år om man odlar tomaterna i samma jord år efter år (basiluskerna övervintrar i jorden). Det märks kanske inte första eller andra året, men till slut blir det för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon