Åsa, mälardalen zon 2
Tänkte jag skulle åka in till Stockholm och shoppa nu i veckan då jag har semester men vilka priser SL tar nu med den nya taxan. 78kr enkel resa med förköpshäfte(när man får betala staffavgift för att det är en station utanför stockholms län) thumbdown.gif , så jag kollade istället upp vad SJ tar för en enkel resa till stockholm Tim tågen stannar ju bara några meter från Pendeltågen. SJ tar 57kr och då får man åka riktigt bekväma tåg och de stannar bara på 1-2 ställen innan stockholm så det tar ju bara lite mer än en halvtimme till Stockholm tummenupp.gif . Så nu tänker jag resa med SJ tills SL har blivit lite intelligentare för inte kan de väl tro att folk ska betala mera för en mera obekväm resa ifall de kan åka billigare med en konkurrent som erbjuder mer bekväma resor.
Snöflinga
Helt rätt tummenupp.gif för det ju faktiskt vi som användare som kan påverka priset genom att vara alerta, jämföra och åka med de billigaste yes.gif Bor i Örebro men åker då och då till Stockholm över da'n ... då med buss som kostar mig 100:- t.o.r. Det tycker jag är bra pris smile.gif
yenny
Ja man undrar ju... de höjer priserna igen och tågen är alltid försenade.
Ciczi
Skånetrafiken har som maxpris på kontantbiljett 84 kronor enkel resa och det är oavsett om man åker med tåg eller buss. Då åker man tvärs igenom Skåne.
Det är helt rätt att man som kund (resenär) ska vara uppmärksam på vad som kan erbjudas istället. Dessutom låter det mycket trevligare att åka bekvämt... biggrin.gif

Ciczi
KURT
SL har det prissytem som politikerna i dess styrelse bestämmer om! Och politikerna som styr stockholms läns landsting och stockholms stad åker ju själva bara bil, så därför straffas alla som inte åker bil.
Ciczi
Vad trångsynt och irriterande.... rtfm.gif

Ciczi
LadyG
Det är så idiotiskt att de höjer priserna för dem som verkligen betalar när det är de som INTE betalar de skulle kunna tjäna pengar på.

Fler kontrollanter på fler stationer och höj avgiften för att planka. Kolla biljetterna när resenärerna kommer fram också, det gör de i Sundbyberg ibland och det åker alltid fast en massa folk då.
wolkenkrabber
Ptja.. dom inför ju ett nytt betalsystem i höst med... höjningen är kanske en del i att man ska börja använde dom nya korten som kommar vara påfyllbara som ajg har förstått det istället för att köpa biljetter....

men jag håller med höjningen är rätt sjuk!
Gloriana
Tur och retur Mjölby-Linkping kostar vid pass 100 kr (med rabatt). Det är 35 km ungefär och tar 20 minuter angry.gif Sen undrar folk varför vi på landet alltid tar bilen! Från där jag bor går det tre bussar, om dagen.....en på morgonen och två på kvällen och detta bara under läsåret och aldrig på helger. Jag jobbar i Vadstena och har inte en chans att åka kommunalt trots att det skulle spara flera tusen i månaden. Det är sorgligt att SL valt att gå dyra vägen men jag kan lova att jag gärna skulle ha den trafiktätheten som finns i Stockholm (kommer ihåg hur det var, för sjutton år sen innan jag flyttade ut i spenaten).
Ciczi
CITAT (wolkenkrabber @ 09-04-2007, 10:48) *
Ptja.. dom inför ju ett nytt betalsystem i höst med... höjningen är kanske en del i att man ska börja använde dom nya korten som kommar vara påfyllbara som ajg har förstått det istället för att köpa biljetter....

men jag håller med höjningen är rätt sjuk!



Påfyllbara kort? Har det inte funnits innan??? Det har vi ju haft sedan slutet av 80-talet i Skåne...

Ciczi
wolkenkrabber
CITAT (Ciczi @ 09-04-2007, 13:04) *
Påfyllbara kort? Har det inte funnits innan??? Det har vi ju haft sedan slutet av 80-talet i Skåne...

Ciczi


inte o sthlm vad jag vet... det är månads kort / terminskort / årskort
kristerh
CITAT (KURT @ 09-04-2007, 07:35) *
SL har det prissytem som politikerna i dess styrelse bestämmer om! Och politikerna som styr stockholms läns landsting och stockholms stad åker ju själva bara bil, så därför straffas alla som inte åker bil.


har du något belägg för att de åker bil? isåfall får de väl snart betala trängselskatt wink.gif
Jag tycker förövrigt att politiker inte har något i bolagsstyrelser att göra, styra bolag ska proffs göra,
resultatet av att politikerna styr SL ser man ju på att det aldrig blir någon ordning på trafiken, det enda som händer är att
det lovas vitt o brett att nu ska trafiken fungera bara vi får makten...

håller med om att gratisåkarna skulle sättas åt, finns mycket pengar att få in på dem.
KURT
Trängselskatten blir ju avdragsgill för alla som har inkomster, d v s det blir billigare desto högre lön man har.
Fizzgigg
CITAT (KURT @ 12-04-2007, 15:22) *
Trängselskatten blir ju avdragsgill för alla som har inkomster, d v s det blir billigare desto högre lön man har.


Det borde ju vara tvärtom, det är ju de som har hög lön som har råd att betala.
LadyG
Kan man inte göra alla bötesbelopp inkomstrelaterade, som (tror jag) i Finland? Mycket intelligent system tycker jag smile.gif
KURT
CITAT (LadyG @ 12-04-2007, 20:42) *
Kan man inte göra alla bötesbelopp inkomstrelaterade, som (tror jag) i Finland? Mycket intelligent system tycker jag smile.gif



Akta dig så att inte regeringen hör dig, då blir de avdragsgilla som kostnad för inkomst av tjänst.
Lars-Olof Arvids
CITAT (Snöflinga @ 08-04-2007, 19:21) *
Helt rätt tummenupp.gif för det ju faktiskt vi som användare som kan påverka priset genom att vara alerta, jämföra och åka med de billigaste yes.gif Bor i Örebro men åker då och då till Stockholm över da'n ... då med buss som kostar mig 100:- t.o.r. Det tycker jag är bra pris smile.gif


Ja, det var ett bra pris! Billigare än att åka de fem milen mellan Stenungsund-Göteborg tur och retur...

Olle
LadyG
CITAT (KURT @ 13-04-2007, 07:25) *
Akta dig så att inte regeringen hör dig, då blir de avdragsgilla som kostnad för inkomst av tjänst.


Om de kastar ett öga åt öster kanske de får idén själva, utan min påverkan smile.gif

Fast... Inte är väl skulder som uppkommit pga av brott avdragsgilla? ohmy.gif
KURT
CITAT (LadyG @ 13-04-2007, 10:23) *
Om de kastar ett öga åt öster kanske de får idén själva, utan min påverkan smile.gif

Fast... Inte är väl skulder som uppkommit pga av brott avdragsgilla? ohmy.gif


Det är ju inget brott att inte betala avgifter till stat och kommun, det är ju något som uppmuntras av regeringsföreträdare! Däremot kommer det från 1/8 att vara brottsligt att felaktigt ta emot ett bidrag från stat eller kommun.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon