monica_mia
Hejsan.
Har införskaffat mina första pallkragar och tänkte iallfall börja med tre dubbla (har åtta st).
Så vad jag förstår skall jag ha 8 säckar kompost i varje dubbel pallkrage? Bara kompost?
Markväven skall jag inte bara ha under utan jag skall klä insidan av pallkragarna med oxå?
En fråga: kan vatten ta sig genom markväv eller blir det som ett kärl som håller vattnet inne?
En fråga till: Pallkragarna är väl rätt obehandlade, de är inte nya, vad skall jag behandla dem med? Är enbart ätbart jag skall odla i dem så giftig färg osv går helbort.

Har ni något annat tips att nämna?
Har läst mkt i de andra trådarna, men vill bara få bekräftelse på mina funderingar.

Tacksam för svar.
Hälsningar Monica

Zon 1
Betty
Jag har fyllt mina kragar med en blandning av vanlig trädgårdsjord (från ett tidigare grönsaksland), kompost och kogödsel på påse, det är nog minst 60-70% kogödsel i min blandning. Det funkar bra att odla i enbart påsgödsel, den är så välbrunnen att man kan kalla den för färdig jord. Jag har ställt två kragar på varann och fyllt kragarna nästan ända upp till kanten, antar att det går åt ca sex säckar till varje krage, alltså 12 säckar till två kragar på höjden.
Ska du ha kryddor i någon krage så räcker det med en enda, behövs inte två på höjden till deras rötter.
Markduk eller tjockt lager tidningar i botten om du har rotogräs där kragarna ska stå eller om det finns träd och buskar i omedelbar närhet som kan tänkas skicka upp rotskott i kragarna.
Jag har häftat fast byggplast på insidan an kragarna för att skydda dem något mot fukten från jorden, det går bra med annan plast med typ sopsäckar och liknande.
Om man vill kan man måla kragarna, jag har målat en del av mina kragar med vanlig utomhusakrylat och en del med täcklasyr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon