Gossen Ruda
[attachment=1292:070407_6_påsk.jpg]

Tänkte skapa en omröstning men formuläret är annorlunda nu så det får vara. Jag undrade bara hur många som har påskbrasa? Jag/vi tycks vara en utrotningshotad grupp som håller kvar vid påskbrasan. Traditionen tycks mest vara kvar i Västkustskärgården. I år var brasan liten men brann bra ändå.
Edit: Blev tydligen en halv omröstning ändå trots att jag inte sparade formuläret. Skippa den.
aanderss
va de går inte att rösta
Castea
Här i Västerås har jag aldrig sett en påskbrasa hos privatpersoner. Däremot tänder vi påskbrasa utanför kyrkan på natten när vi firar påsknattmässa.
Gossen Ruda
Nej, det blev ingen omröstning. Är för trött i huvet för att komma på hur man skall lägga upp det.
Eva i Skåne
I Skåne tror jag det är valborgsbålen som är helt dominerande. Jag har aldrig upplevt påskeld.
aanderss
CITAT (Eva i Skåne @ 09-04-2007, 20:45) *
I Skåne tror jag det är valborgsbålen som är helt dominerande. Jag har aldrig upplevt påskeld.

jag säger det samma som dig
carola-62
Hej!

I Finland i Vasa, där hade vi alltid påskbrasa när jag var liten.
Men när jag kom hit till Sverige, Västerås så firade man sista april med majbrasa. innocent.gif

//kram lola
ninnisky
Påskbrasa är det som gäller för oss !
Piccante
Påskbrasorna brann i helgen men däremot är det inte lika utbrett med julgransstöld här i inlandet som när pappa växte upp i Göteborg och i Bohuslän.
Magdis
Majbrasa enbart. Har aldrig haft tradition med påskbrasa vare sig i Roslagen där jag är uppvuxen eller här i Norrbotten.
mamamaggan
Har mitt ursprung i Göteborg så jag vet ju att det förekommer påskbrasor där men där jag bor nu så är det bara valborgsmässoeldar.
faith
Här finns både och, även om majbrasor är vanligare.
Pirum
Har blivit klart färre påskeldar...tyvärr...ganska roliga. Men, dels är ju barnen mer upptagna med annat numera, dels känns det som att skogsbruket har ändrat karaktär. Förr var det ofta så att barnen rensade efter vinterns skogsarbete, och lade granris och annat 'avfall' i högar att elda.
Bee
Påskefyr såklart smile.gif

(Fast i år såg jag ingen)
Limeblossom
Majbrasa!
Betty
Majbrasa på Valborgsmässoafton!
dahla
Jag eldade under påskhelgen... men inte av tradition. sleep.gif

Om vädret tillåter kommer jag dock samla ihop allt ris till en majbrasa till Valborg då det känns som lite mer traditionsenligt.

Anki på Öland
CITAT (Betty @ 10-04-2007, 08:09) *
Majbrasa på Valborgsmässoafton!


Samma här.
Anki
Alba
Majbrasa på Valborgsmässoafton.

Påskbrasa har jag aldrig förut hört talas om.
Berith
CITAT (Alba @ 10-04-2007, 09:58) *
Majbrasa på Valborgsmässoafton.

Påskbrasa har jag aldrig förut hört talas om.

Aldrig hört talas om påskeldar? crazy.gif Du skämta med miiig aprillo.

Här eldas påskeldar privat (många som har fest har också påskeld), majbrasa är mer i kommunens regi, eller kyrkans.
Pirum
Ja, hos oss var det mest 'lantisar' som eldade påskfyr, bostadsområden närmare centrum bjöds på Majbrasa av kommunen. Men jag undrar om inte majbrasan också är på dekis här på västkusten. Fast några blir det såklart.
Gossen Ruda
Enligt Wikipedia är det mest på Västkusten det förekommer och så tycks det vara på Odla också. Fast jag undrar lite över uppgiften om att sommartiden skulle ha påverkat påskeldandet. Valborg inträffar ju alltid EFTER påsken och då eldas det fortfarande.
Pirum
Fast Valborgsmässoeldar är väl vanligen förknippade även med andra aktiviteter, sång och orkestrar, och dessutom fjuttar de ju på innan det blir mörkt. En liten egen påskfyr blir ju bara fånig om den tänds när det fortfarande är ljust. Men, jag tror inte heller sommartiden spelar så stor roll. Det är nog så att det blivit mer fokus på fyrverkerier på nyår även här i Västsverige, samt att påsken generellt förvandlats till en mer 'vanlig' helg. Samt att folk har annat för sig. Vi brukade släpa ihop en liten påskfyr på långfredagen, då var det ju ändå inget roligt på TV och alla affärer var stängda.
Blomstertanten
confused.gif unsure.gif Påskbrasa ????

Enda påskbrasorna jag sett är när de har eldat fjolårsgräs och inte varit uppmärksamma ! Men då har brandkåren kommit ganska omgående och släkt ! tongue.gif
cic
Stor brasa är valborg för mig.
Monica M zon 4
Påskbrasa är vanligast i våra trakter. Bor några mil söder om Borås.
Hannele
CITAT (dahla @ 10-04-2007, 08:23) *
Jag eldade under påskhelgen... men inte av tradition. sleep.gif

Finns inget värre än eldande grannar,
så fort solen visar sej, så förpestar de tillvaron för alla som vill njuta av det vackra vädret. angry.gif
Fast det är gratis att åka till tippen.

Att de görs stora gemensamma påskeldar på kvällen, är inte riktigt samma sak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon