kvalite
Har pallkragar och har även fått tag i riktiga fönster, från en växthusodlare som lagt ner, att lägga över. (sneddade med smådelar överallt för kondens). Kan man börja sätta något i jorden redan nu och kan man då bara låta glasen ligga på. Vad är bra att ha i pallkragar. Har även ett litet växthus med växthusplast (har öppet på halva långsidan) där jag brukar ha tomater, squasch och bönor. Potatis har jag på friland som aldrig blir bra. Sallad, dill, persilja mm Var planterar man sånt. Har inga gröna fingrar men tycker det är så roligt att plantera och sedan få äta ur eget förråd.
noora
En del tidiga grönsaker kan du säkert så redan nu, speciellt under glas. Jag brukar slå upp såtider i en trädgårdsbok, där står det vilken temperatur det ska vara på jorden för de olika grönsakerna. Det brukar stå en del på baksidan av fröpåsen, men den informationen är inte lika exakt.

Glasen kan ligga på för det mesta, men om det blir varma dagar måste du glänta på glaset under dagen så att det inte blir för varmt. Sallad är jättebra att odla under glas för att få tidig skörd, t.ex.

Du kan odla det mesta i pallkragar, även potatis om du vill avvara utrymme i pallkragarna för det.
emmapemma
Funkar det med tidig sallatsodling under fiberduk också? Jag är sååååå sugen på egenodlad sallat i mina nya pallisar! 000.gif
noora
CITAT (emmapemma @ 18-04-2007, 06:13) *
Funkar det med tidig sallatsodling under fiberduk också? Jag är sååååå sugen på egenodlad sallat i mina nya pallisar! 000.gif


Jag ska i alla fall prova, jag sådde sallat för ett par veckor sedan under fiberduk. De har grott, men förra veckan var ju vädret exceptionellt varmt. Jag har inte kollat om de fortfarande lever, i värsta fall är det bara att så på nytt (man ska ju ändå så plocksallaten i omgångar).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon