Full version: Tidningar i botten
kollba
Jag har tänkt att ställa upp mina nya pallkragar så snart detta eländiga väder ger sig.
Eftersom jag aldrig tidigare odlat i kragar så har jag naturligtvis läst en del här i detta forum och sett att man kan lägga tidningar i botten i stället för markduk eftersom de multnar o försvinner efter en tid.
Så då inställer sig frågan: Hur tjockt lager med tidningar skall man ha ?
Jag vill naturligtvis att de skall förmultna och ge maskarna tillträde till kragarna men de skall ju ligga kvar så länge att allt ogräs under hinner dö.
Lady Hamilton
Man brukar tala om ca 5 cm tjockt lager med tidningspapper
Eva i Skåne
VAAA!!!! FEM centimeter!!!!
Jag har lagt pallkragar på gräsmatta med bara två tidningar tjockt under. Det är flera år sedan och har fungerat. Nu börjar jag bli nervös ändå för jag lade ju en ny rabatt-krage förra veckan också med två tidningar tjockt

.... men det är antagligen skillnad om det bara är gräsmatta under eller ettrigt ogräs... tror jag
olgak
Jag använder tidningar i grönsakslandet (squasch). När jag lagt ett lager av en - utvikt - tidning, så har det på hösten börjat gå hål i den bara lite grann. Så Eva i Skånes dubbla tidningslager kan man väl tänka sig håller ett par år, vilket borde räcka för att kväva ogräset, enligt vad jag läst i alla fall.

Med fem cm lär man vara garderad när det gäller ogräs:). Lägger du ett riktigt tjockt lager, t.ex. fem cm, då kan du ju spetta sönder det efter två år, eller vad du räknar med krävs för att kväva ogräset, så kan ju maskarna krypa upp då.

(Nu lägger jag tidningarna ovanpå jorden, inte i botten som ni, med ett tjockt lager hö/gräsklipp på. Det är väl inte riktigt samma sak, men det ger någon uppfattning i alla fall om hur länge de håller.)
Betty
Om - och hur mycket - du ska täcka i botten på kragarna beror på var du ska ha dem och vad för sorts ogräs det finns där. Om det inte finns rotogräs, typ kirskål och liknande så behöver du inget tjockt tidningslager. Jag har en del kragar där det tidigare var ett potatisland, finns inget rotogräs eller träd- och buskar i absolut närhet så jag har inget alls i botten på de kragarna. En del andra kragar har jag ställt där det tidigare varit gräsmatta, där har jag bara tagit bort grässvålen och sen fyllt med jord, inga tidningar i botten där heller.
Men om du har en massa rotogräs så skulle det ju vara bra om du satte geotextil i botten (sån där vit, tät markduk) eller annars ett lager tidningar, men 5 cm tycker jag nog låter lite väl mycket... g.gif
Betty
CITAT (olgak @ 20-04-2007, 10:36) *
(Nu lägger jag tidningarna ovanpå jorden, inte i botten som ni, med ett tjockt lager hö/gräsklipp på. Det är väl inte riktigt samma sak, men det ger någon uppfattning i alla fall om hur länge de håller.)

Lite nyfiken bara, Varför lägger du tidningar mellan jorden och gräsklippet? Varför lägger du inte gräsklippet direkt på jorden? unsure.gif
Malvia
CITAT (Betty @ 20-04-2007, 12:50) *
Lite nyfiken bara, Varför lägger du tidningar mellan jorden och gräsklippet? Varför lägger du inte gräsklippet direkt på jorden? unsure.gif


Ja, är inte jorden och botten samma sak?
olgak
CITAT (Betty @ 20-04-2007, 12:50) *
Lite nyfiken bara, Varför lägger du tidningar mellan jorden och gräsklippet? Varför lägger du inte gräsklippet direkt på jorden? unsure.gif



Jo, jag tycker inte jag har tillräckligt mycket hö/gräsklipp, för att få ett tillräckligt tjockt lager för att hålla fukten och slippa ogräs i den utsträckning som jag vill. Så först gödslar jag jorden ordentligt. Sen täcker jag med tidningar, utom precis där plantorna är, för att hålla fukten ordentligt, och för att helt slippa ogräs. Sen lägger jag hö på det för att det inte ska se så fult ut, och får jag tag på gräsklipp lägger jag det runt plantorna där det är lite bar jord. På hösten hackar jag ner alltihop, och sen på våren på med massa gödsel igen. Detta är mitt modus operandi laugh.gif. Det grundar sig inte på någon exakt vetenskap, men det funkar för mig smile.gif.
CurlySue
Själv har jag lagt svart markduk underst, för att slippa det extra ogräset som växer i botten.
kollba
Tack för era svar.

Det är en kolonilott som jag tog över i höstas med 50 cm högt ogräs över hela klabbet. Jag fräste upp eländet.
Nog finns det väl vitrot o sånt men annars vet jag inte.
Jag testar med dubbla tidningar, dyker det upp något rotogräs så köper jag roundup laugh.gif
Betty
CITAT (olgak @ 20-04-2007, 13:07) *
Jo, jag tycker inte jag har tillräckligt mycket hö/gräsklipp, för att få ett tillräckligt tjockt lager för att hålla fukten och slippa ogräs i den utsträckning som jag vill. Så först gödslar jag jorden ordentligt. Sen täcker jag med tidningar, utom precis där plantorna är, för att hålla fukten ordentligt, och för att helt slippa ogräs. Sen lägger jag hö på det för att det inte ska se så fult ut, och får jag tag på gräsklipp lägger jag det runt plantorna där det är lite bar jord. På hösten hackar jag ner alltihop, och sen på våren på med massa gödsel igen. Detta är mitt modus operandi laugh.gif. Det grundar sig inte på någon exakt vetenskap, men det funkar för mig smile.gif.

Aha, då förstår jag! tummenupp.gif Jag har sån där svart jordgubbsplast (full med små hål) i mina pallkragar med jordgubbar. Jag lägger ett tjockt lager gräsklipp ovanpå den plasten så slipper jag se den, den är så ful... plus att jag inbillar mig att gubbarna får ut en del näring ur klippet när jag vattnar. smile.gif
anna_rispan
Här har jag läst om lite ogräs.

Det jag är mest trött på nu är Revsmörblomma. Kan den ta sig upp igenom tidningar och jordlagret i en och en halv pallkrage?
Monica i Nässjö
Det där med en eller en dubbel tidning är ju väldigt beroende på var man bor. Skulle jag ta en av mina morgontidningar (Smålandstidningen) så blev det inte tjockt. Iaf inte en måndag, då består tidningen ibland bara av 10 sidor giggle.gif .

Men jag läste någonstans att lagom storlek är en hopslagen DN. Men kanske inte en söndag då, med alla extra bilagor.
Fågelvägen
CITAT (sarah68 @ 20-04-2007, 13:49) *
Själv har jag lagt svart markduk underst, för att slippa det extra ogräset som växer i botten.


confused.gif Jag trodde idén var att tidningarna som man lägger underst tar kål på ogräset på ett par år och sedan blir mull småningom.

Markduken måste du ju ta bort nångång? Eller är planen att alltid ha pallkrage just där, också när ogräset försvunnit?

Till anna rispan: Både revsmörblomma och åkervinda har hållits utanför. Jag har lagt ungefär 2 utvikta dagstidningar på varann, omlott över alla skarvar. I antal sidor blir det ca 40 sidor i ett tidningslager. (Aldrig ens i närheten av 5 cm tjockt!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon