Siv i Bollnäs
Hej!
Jag köpte för ett tag sen i en billighetsaffär en drivbänk som jag efter visst besvär lyckades sätta ihop. Den är av polykarbonatdelar och aluprofiler och försedd med två lock som kan fällas upp. Den är något större än ytan på en stor jordsäck. Jag har lagt markduk i botten och ovanpå den innehållet i en äldre jordsäck för att få upp höjden samt en ny P-jordsäck ovanpå som jag skurit hål här o där i botten. Jag tänkte klippa upp översidan på den övre jordsäcken och plantera små inomhus sådda och uppdrivna sallatsplantor, men problemet är - NÄR TÖRS JAG GÖRA DETTA ??? Här är köldgrader eller nästintill om nätterna nu, och i går var det inte mer än 5-6 grader varmt dagtid! Jag har lagt en termometer i lådan och på dagarna blir det ju varmt i synnerhet om solen ligger på, men kvällar och nätter sjunker temperaturen så det blir praktiskt taget lika kallt som utomhus...
HJÄLP!!!
Siv confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om det går att gräva i övriga delar av trädgården kan du så sallat även om det blir kallt i drivbänken, man brukar kunna så sallat så snart jorden reder sig. Fröerna gror inte förren temperaturen är den rätta och nära marken brukar det ofta inte vara så kallt så även om de gror lär de klara en hel del kalla nätter.
Siv i Bollnäs
Hej Åsa!

Fröerna har redan grott inomhus. Jag sådde i ett par krukor och ställde i min relativt kalla farstu då jag vet att sallatsfrön inte tål för varmt om de ska gro. Nu är plantorna några cm stora och väldigt många! så jag har skolat om en del av dom i egna små krukor, och det är just dessa jag skulle behöva plantera ut i jordsäcken som ligger i plastdrivbänken. Om det inte är för kallt... I natt var det köldgrader igen här, och i morse kring 0. Kan man lägga täckväv över de små plantorna på kvällen innan kylan slår till och tro att det ska räcka med det? Eller ska man vänta ett tag till? Jordsäcken är naturligtvis inte frusen! Det är ingen konst att gräva i den - det är ju varmt på dagarna.
Siv g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon