vickeva
När jag i helgen har varit i stugan och försökt luckra och rensa bort allt skit i mina pallisar, upptäckte jag att jag knappt kom ner med spaden. Pallkragarna är fulla av tunna tunna rottrådar som vävt sig igenom jorden. I någon låda var det så hårt att jag inte kom ner med spaden utan fick krafsa så gott det gick och sedan lägga jorde ovanpå för att så. Har ni andra det likadant, eller vad är det jag har fått i mina lådor. Det är likadant i alla lådor, oavsett om det har vuxit potatis eller sallad eller blommor av något slag i dem.
Hjälp!!
Gossen Ruda
Står det något träd i närheten?
vickeva
CITAT (Gossen Ruda @ 23-04-2007, 18:44) *
Står det något träd i närheten?

Ja, där står en stor tall, kan den ha tagit sig igenom lager av tidningar och upp genom två pallkragar?
Gossen Ruda
Inte otänkbart. Tidningspapper är inget som stoppar en tall. Du får nog plocka bort pallkragarna och undersöka om rötterna kommer underifrån. Jag hade något träd som invaderade mina komposter tidigare. Det var ett kraftigt nätverk av rötter i det nedersta lagret varje år. Det var antingen en björk eller en tall, förmodligen båda. Efter en motorsågsmassaker upphörde angreppen. rolleyes.gif laugh.gif
vickeva
Tack för svaret, det är säkert tallen då.. Men det gör inte så mycket, jag ska flytta alltihop efter sommaren.
Cilla
Typiskt tall, den äter också upp mina komposter. Om man gillar sin tall så är det faktiskt ett lätt sätt att ge den extra näring - att sätta en pallkrageodling på ett ställe ett år och sedan flytta pallkragen men låta tallen få behålla den jord som den "äter" av, eller att anlägga en lövkompost i tallens rotområde.
Gossen Ruda
Följer upp med tankar om tall. Den är ju känd för att ha djupa rötter, den som tagit bort tallstubbar känner till det. Men den har också ett nätverk av grunda rötter alldeles under markytan. Ibland kan det vara ett litet h-----e att försöka gräva under en tall. Eller försöka odla något.
Fru Frö
Letar sig en tujas rötter också upp måntro?
Där jag planerat att ställa mina kragar är intill vår häck.
Håller tidningspapper mot det i så fall?
Gossen Ruda
Jag har ingen aning om hur thuja beter sig men enligt denna artikel på Odla har den ett kompakt rotsystem så risken är nog inte stor. Tidningspapper försvinner på några år och sen är det fritt fram för ev rötter så det hjälper inte mot träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon