kerstine
jag har dragit upp stockrosor och borstnejlikor från frö. vad jag hört ska de vara 2-åriga. innebär det att de blommar andra året? och att de därmed som utplanterade klarar en vinter i zon 2-3? för de lär inte hinna blomma i år och fröa av sig....
Åsa, mälardalen zon 2
Det innebär att de blommar andra året och bara är blad första året, i zon 2-3 är det inga problem där brukar de överleva vintern
(fast en sådan vinter vi hade i år tog död även på vissa växter som brukar vara jättehärdiga, jag hade massor av digitalis rosetter som skulle blommat i år men de dog under vintern men nya fröplantor lär dyka upp det finns ju frön i jorden)

Ofta brukar dessa växter leva i fler år än 2, även om definitionen för en 2 årig växt är att de blommar andra året och sedan dör.

Hos mig sprider sig borstnejlikorna ganska bra helt utan hjälp medans stockrosorna inte var så pigga på att sprida sig och när de fick stockrosrost blev de bortrivna.
kerstine
fast mina plantor är ju mer än rosetter, det är 10-20 cm höga. vissnar allt ner och endast en rosett övervintrar?
kerstin z5-6
Rosetterna täcker jag med en ruska granris ..de är "vintergröna ..dvs de övre lagren blad blir bruna men under är det gröna o fina.
Kylan tar dem inte utan vårsol i komb med torka -om man har otur ..

Detsamma gäller för Digitalis rosetter fingerborgsblommor alltså
I din zon kan det vara vinterväta i stället som är faligt -även då funkar granruskan som regnkappa tongue.gif
Du kommer aldrig vilja vara utan dem efter nästa vår så -så nya till våren -så du har ..
Hälsar
har mina favvisar stockros Peaches and Dreams i mitt album laugh.gif
Eva i Norrköping
Kerstin, det där glaspärlevinet du hade på en bild såg bara för häftigt ut! Tål det lite skugga? Var kan man få tag på en planta? Hari nte sett den i plantskolorna.
kerstin z5-6
Ja det tål skugga en del av dagen -häftigt ut .. du har inte sett bären !:lol:
Turkosa, lila "glaspärlor!
Jag har beställt frö från GN
Där du äver ser bären på hemsidans första sida biggrin.gif bild 2 t h .Gardens north
Välsorterade plantskolor kan ha den ,ibland säljs den tydligen som krukväxt!?
Den var lätt att så
har unga ex så ännu ingen frukt -annars hade du gärna fått frön smile.gif
Eleanor
Vad glad jag blev över att få se en så ljuvlig bild av "peaches & dreams"! wub.gif Har sått den i år, så det är väl bara att ha tålamod.... !!
Eva i Norrköping
Kerstin, det var otroligt vilka vackra bär den har! Som små godispärlor.... Är den vinterhärdig, eller måste den förvaras frostfritt? Jagm åste bara ha en, känner jag!
kerstin z5-6
Jo den är vinterhärdig här hos mig i z5 .Fryser ner en del, men har nu klarat två hemska vintrar-o du har ju bättre zon -Lycka till biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon