Hannele
En stor padda visade sej i går kväll, när jag vattnade krukorna.
Jag har under flera år sett i skymningen att grodor trivs på vårt berg! wub.gif
Det är så pass lummigt att djurlivet frodas och vi har alltid vattenskålar, även för småfåglar. Mycket humlor, nyckelpigor, syrsor och fjärilar i år. Det är underbart att se så mycket liv det finns i vår lilla oas – trots att vi omgärdas av kala gräsmattor. Inte skadedjur heller; varken på rosor eller fruktträd. Naturen fixar en egen balans, tror jag starkt på.
Hasse_h
Blev det nån prins då? wink.gif tongue.gif

I "våran" skog utanför tomten brukar det hoppa en massa smågrodor. Alltid lika kul att se. MEN, i morse vaknade vi av motorsågar som gick lös på slyskogen 5 meter från tomten!! Då är det väl kört för grodorna, antar jag. sad.gif
Hannele
Ja, jag vaknade bredvid en prins!! tongue.gif wub.gif
Berith
Vad sa din man då?? ohmy.gif
yla
CITAT (Berith @ 19-06-2003, 09:48)
Vad sa din man då?? ohmy.gif

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Hannele
Här försöker man föra en seriös diskussion om biologisk mångfald... rolleyes.gif


http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...angfald/bm.html
Berith
CITAT (Hannele @ 19-06-2003, 11:55)
...mångfald...

Ja jag tycker i alla fall att tre i samma säng är en för mycket. sleep.gif blink.gif
Iris i V-botten
CITAT (Berith @ 19-06-2003, 14:06)
Ja jag tycker i alla fall att tre i samma säng är en för mycket.  -_-  :blink:

Minns med ett leende den tiden då vi låg 4 i sängen.
Det brukade sluta med att jag la mig i nån av ungarnas sängar.
Efter en stund hade jag sällskap även där...å så gick nätterna.....
Nån som känner igen sig? laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
yla
jag känner igen mej mycket ,kan jag lova
man knallade fram o tebax i olika sängar
la man sej där man fick lite plats
o slapp tår o armbågar i munnen o så
men de va gosiga tider
fint me en snusande unge vid sidan
fast tre små o två vuxna va lite mycket laugh.gif laugh.gif
Hannele
Sju sorters blommor under kudden ger härliga drömmar! wub.gif
Hannele

Det är gôrhäftigt att ha lyckats skapa
ett litet reservat för smådjur, småfåglar, nyckelpigor, fjärilar!
yla
ja Hannele de e häftigt o se vad du gjort av den där stenhögen
jättefint smile.gif
Hannele
Inga från Närke är trött på all ohyra... Under det här trådet har jag försökt beskriva det roliga med ett rikt djurliv i en trädgård. Och minimalt med skadedjur. Det verkar bli en naturlig balans efter ett tag, om man inte döder de naturliga fienderna... Jag stryker med handen ibland, om jag ser ohyra på rosenknopparna, plockar bort körsbärsbladen med svarta kryp och klämmer några liljebaggar för hand. Det gör jag under mina kvällspromenader, när jag räknar blommorna.
Jag så mitt livs första
fladdermöss häromkvällen flygandes över trädgården!! wub.gif
yla
jag tror också att dom fixar en balans fast jag har ju full förståelse om man blir invaderad att man blir galen
jag har en krusbärsbuske som varje år blir uppäten men dom som står på andra platser får vara så på nåt sätt så är den busken numera mat till nån larv,som e mat till nån fågel som emat till nån osvosv
fladdermössen är ju sååå fina då dom far runt o fångar insekter ibland alldeles intill öronen på en eftersom man ju drar till sej mygg laugh.gif
Cilla
Det blir ju en krock mellan oss människor som vill ha en viss ordning och naturen som vill ha sin. Vi vill ha krusbär varje år men om lössen är många ett år vill de ha också...

Men är det inte så att vi skapar oss själva större problem om vi förväntar oss att kunna skörda blom och frukt varje år av alla sorter som vi har i trädgårdarna?

Jag hoppas på all min blom och frukt varje år, men jag tror inte det förekommit ett år när allt blomstrat och givit frukt. Alltid har något blivit uppätet eller skadat. Upptäckten av detta gör att jag gläds mer de år jag får bra, frisk blom och frukt och att jag accepterar att det ibland inte blir något alls.

Och så tror jag på att odla olika sorter, också om man vill ha många jordgubbsplantor, tomater och annat. Jag tillhör dem som likt ett barn står vid godisdisken och vill ha en av den och en av den andra, och sällan sätter jag mer än en av varje sort på samma ställe.

Folk tycker jag har gröna fingrar, men snarare är det nog att jag planterar så många olika sorter i olika jordar att jag helt enkelt bara måste lyckas någonstans. Och det blir gott nog.
Hannele
oldwolfie, mina finska hinnomäki krusbär har aldrig haft larver.
yla
CITAT (Hannele @ 05-07-2003, 23:49)
oldwolfie, mina finska hinnomäki krusbär har aldrig haft larver.

kanske ska jag tänka på att skaffa en sån buske ,men som sagt jag får ju så jag klarar mej trots att larverna äter den ena busken så det gör inte så mycket ,.mitt torp ligger ju helt ödsligt o egentligen är det fantastiskt att jag ALDRIG har några rådjur där o äter tillexempel ,,o inte för mycket av nånting egentligen ,utan jag funkar nog som Cilla lev o låt leva o gläds åt det som kommer ,,alltid får man en liten smakbit med... å en solvarm jordgubbe eller en daggvåt sockerärt mmmmm ettt salladsblad direkt i munnen o allt annat mankan hitta o smaka o dofta
nu just nu är tiden att njuta,,,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon