Full version: Hjälp nybörjare !
Blomma71
Kan man placera pallkragar på gräsmatta eller måste man ta bort den innan ? om man måste ,hur djupt gräver man bort då ?
Räcker det med enbart palntjord och kogödsel i kragarna ? Kan man använda billig plantjord i kragarna eller måste man ha proffsjorden ?

Många frågor ,men har aldrig haft pallkragar förut ,men vill pröva ...

Umeå = zon 5 när kan man sätta frö i pallkragar ?

Tacksam för svar !!
Lena i Torslanda
Du kan ställa pallkragarna direkt på gräset. Bottna gärna med ett tjockt lager tidningar innan du läggar i jorden.
Billig plantjord behöver bättras på med gödsel för att bli bra.

Det beror lite på vilka fröer du vill så. En del kräver lite varmare jord än andra, t.ex bönor.
Eva i Höga
Jag är också nybörjare och ska nu göra ett försök enl metoden som Nils Åkerstedt använder. Jag bottnar rejält med tidiningar direkt på gräsmattan. Sedan varvar jag med sand och gräsklipp till det blir fullt. Gräsklipp överst, det gör att ogräset inte tar sig så lätt och dessutom hålls fukten. Ingen gödning ska behövas, gräsklippet är tillräckligt näringsrikt. Ska bli spännande att testa det här till min månskensrabatt.
Eva i Västerås
Men kom ihåg i så fall att så i ren sand. Fröna äts upp av dom mikrober som ska hjälpa till att bryta ner gräset.
Det räcker med några cm sand i såraderna.
Eva i Höga
Glömde att säga att jag inte ska så frön i min pallkrage utan har tänkt sätta uppdrivna plantor där. Kan tänka mig att sanden måste vara mycket ren och inte något gräsklipp över när man sår. Jag är så spänd på att se om jag lyckas med min månskensrabatt i pallkrage!
Blomma71
Tack för svaren! Blir så sugen att testa.
Ska man ha sand i om man sår sallad t ex ?
lisan
jag passar på att fråga jag också, man blir så velig att man gör rätt. Har fyllt på med hasselfors naturgödsel och planteringsjord.Nu är jag änslig att jag har tagit för mycket gödning. Ska så frön.Vad tror ni? confused.gif
Eva i Västerås
Som sagt, om du bara tar lite sand i såraderna så går det nog bra.
Så har jag gjort när jag haft halvmultnad kompost och hästgödsel i grönsakslandet.
Det brukar funka. Att däremot så direkt i den feta jorden med levande förmultningsdjur i funkar inte. Då gror bara rädisorna. Allt annat hinner förmultna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon