Full version: Fästinghalsband
Cathis
Är det någon som har testat fästinghalsbanden som finns på
Granngården?

Förra året köpte jag på apoteket och i och för sig fungerade det
bra, bara en fästing på hela året, men medlet var så pass starkt
att pälsen blev jätteful under. Läste om Granngårdens att det var
gjort på örter och liknande saker. Fungerar det?
rummel
Jag andvände dessa förra sommaren (två katter) och dom hade inga fästing. Sen har jag hört det inte fungerar lika bra på alla katter eller djur.
Anma
Jag har testat dessa örthalsband, funkade inte alls. Förra året började jag med apotekens variant. Mina hundar har inte fått ful päls av den. Inga fästingar heller.
Gossen Ruda
En liten fundering bara. Fästingar och andra spindeldjur tillhör dom mera motståndskraftiga djuren så VAD innehåller egentligen dessa halsband? Är det godkänt för bruk på människor?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2007, 08:11) *
En liten fundering bara. Fästingar och andra spindeldjur tillhör dom mera motståndskraftiga djuren så VAD innehåller egentligen dessa halsband? Är det godkänt för bruk på människor?

nej, människor ska inte ha på sig apoteksvarianten - små barn ska inte röra hundar som har dem, iaf inte första veckan och absolut inte sova tillsammans med hundarna. det är halsband indränkta i ngt starkt gift. om det ff stämmer vet jag ej men tidigare år så skulle hundarna helst ej heller bada med dem på, fiskarna i sjön dör.
scalibor heter halsbandet och du kan kolla vad det innehåller på fass.se veterinärdelen.
Gossen Ruda
Har kollat nu, det var inget för dom som har siktet inställt på ekologiskt leverne. Eller gäller inte det för husdjuren? rolleyes.gif
t955i
Tittade ni på Bollibompa igår biggrin.gif så hade ni fått lära er att fästingar faktiskt undviker blomdofter, örter etc,. När de spred ut luktämne från en blomma i en halvcirkel framför fästingen vägrade den korsa luktspåret. Så jag tror på örthalsbanden, hade det förra året på katterna och de hade väl några stycken fästingar, men inte alls de mängder som de haft innan.

/J
Biggan_
Jag har för mej att Fenja gav ett tips om tree-tee-oil för något år sedan, någon mer som provat det?
pimpim
I år har vi provat Bio Band Plus på både hundarna och katterna. Kan inte svara på hur effektiva dom är än. Men dom har suttit på i ett par veckor och än har varken hundarna eller katterna fått några fästingar. Vår ena katt som ofta springer ner i skogen har ofta fästingar annars, så jag inbillar mig i alla fall att det fungerar. Får se lite framöver.
Bettis
Har försökt med örthalsband, funkade inte på mina hunda. Det är apotekets som gäller får mig. smile.gif
herkules
detta använder jag på mina hundar (schampo och deo) - bäst! tummenupp.gif
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2007, 09:01) *
Har kollat nu, det var inget för dom som har siktet inställt på ekologiskt leverne. Eller gäller inte det för husdjuren? rolleyes.gif

fästingarna är ju så farliga och tyvärr kan man ju inte vaccinera djuren såsom människor mot hjärnhinneinflammation mm. det är många hundar som avlivats för att de blivit sjuka av fästingar.
jag kan finna en viss förståelse för att man väljer giftvarianten även om jag själv aldrig skulle använda det på mina hundar. det blir ju att välja mellan pest och kolera.
Ammoura
En bekant hade råkat få fel medel, fått för hund istället för katt, och gav till katten. Den spydde sig till döds.... Så det är ju inga svaga saker man ger...
Cathis
CITAT (herkules @ 03-05-2007, 16:00) *
detta använder jag på mina hundar (schampo och deo) - bäst! tummenupp.gif


Fungerar detta mot fästingar? confused.gif
Verkar annaras vara bra. Jag har en väldigt långhårig hund där det går åt
en hel massa shampo och balsam för att hålla pälsen i form.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2007, 09:01) *
Har kollat nu, det var inget för dom som har siktet inställt på ekologiskt leverne. Eller gäller inte det för husdjuren? rolleyes.gif


Jag resonerar som så att hellre giftiga halsband som mina hundar bevisligen tål än döda hundar i TBE eller Borrelia. Med tanke på att åren innan jag började med halsbanden hade dom minst ett tiotal fästingar om dagen så...

Tyvärr har TBE blivit vanligt här i norra roslagen vilket det inte var för några år sedan. Jag är noga med att ta av lilltösen halsbandet då vi går ner till bryggan, hon gillar att bada och man ska inte belasta den sjuka östersjön mer än nödvänligt. Den stora går inte frivilligt ner i vattnet så där är det ingen fara.

Själva tog vi sprutorna idag. Blir påfyllning om ett par veckor.
lilla_tweety
Vi använde apotekets fästinghalsband på vår BorderCollie/Labrador i fjol och hon blev jättesjuk. När det är så giftigt att vi människor inte ska röra vid det - hur mår då våra hundar av att alltid ha det på sig. I år ska vi prova ört-halsbandet, men har ännu inte köpt det.

Vi är dessutom väl medvetna om vad borelia kan orsaka eftersom min mor fick borelia i fjol och vi nästan förlorade henne crying.gif men hon tog sig igenom det till slut.
Anma
Det finns hundar som är allergiska mot halsbandet och då blir dom så klart sjuka av halsbandet. Borrelia är ett gnissel, som tur är går det att bota med antibiotika. TBE är än värre då det ännu så länge inte finns bot mot det.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon