Full version: Virke?
Emssal
Hej,

Jag tänker bygga egna odlingslådor (pallkragar är lite för små). Vilket virke är att rekommendera? Ska man ta impregnerat eller är ämnena i impregneringen skadligt för växterna? Tänkte odla bl a grönsaker.
Om jag väljer vanligt virke, bör jag måla/lasera det? Isåfall med vilken typ av färg?
annika_h
Hej!

Vi byggde odlingslådor i helgen av råplan,vi målade med järnvitrol blandat med lite silverbets det blev jättefint!
Jag plastade insidan av sidorna med byggplast för att förlänga hållbarheten på lådorna.
Jag har hört att man inte bör inte använda tryckimpregnerat till grönsaker.
Tänk bara på att inte bygga för stora lådor, det blir svårt att nå det som man odlat i mitten,

Lycka till
Emssal
Tack för tips!
Jag köpte råspont och reglar 45x45 som hörnstolpar.
Måttet på första blev 2x1,5 m ca 45 hög.
Himla snabbt att bygga den med en bra kapsåg och spikpistol!
Ska göra två mindre lådor nu i helgen. Måla utvändigt med samma täcklasyr som mitt hus och täcka insidan med plast.

Jag hade tänkt köpa markväv och täcka in hela ytan med, lägga stenplattor att gå på mellan och dekorera med täckbark så att plasten inte syns alltför mycket.
Stod dock och tittade på markväven på Granngården och insåg att jag har presenning hemma i samma material. Borde väl kunna funka lika bra? Den är inte heller alldeles tät utan lär ju släppa igenom fukt. Eller har jag fel?

Har tillgång till hästgödsel gratis. Har också vanlig påsjord och sand hemma. Vilka proportioner ska jag blanda för att odla grönsaker?

En av de små lådorna tänkte jag plantera örter i. Mer sand i jorden antar jag? Tänkte skapa ett stenparti i den lådan. Vilka örter övervintrar? Kanske man kan övervintra fler om man isolerar den lådan med frigolit och även täcker med frigolit på hösten?

Oj så många frågor det blev!! Hoppas någon orkar svara på något av det ;-)
KURT
Det är som sagt bättre att göra dem rektangulära, och inte göra dem bredare än att man når över.
Emssal
Senast jag kollade så var 2m x 1,5 m rektangulärt...
Inga problem att nå in till mitten på lådan. Finns ingen anledning att kunna nå över hela, jag kan gå runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon