Full version: Förslag önskas
ranchn
Vi är i färd med att placera ut pallkragar. Har tänkt att placera våra 6 kragar som i ett L.

Lite frågor till detta är förståss behövligt...

Räcker det med endast ett varv med kragar?
Och vad skall vi plantera i våra kragar?


Lite fakta att stödja sig på om ni vill komma med förslag på vad vi skall plantera
  • Vi har kragarna vid vårt fritidshus i Vindelns kommun. varje helg är vi där
  • Vi har två barn 2,5 och 4 år (tycker om att påta i trädgården med oss)
  • Vi äter gärna kryddor och sallad
  • Blommor är vackra
  • Barna vill gärna skörda
  • Vi har inga förodlade växter

Så vad kan man ha i våra kragar? Vi är helt novis, men någon skall väl vara den första... Vi har ingen anong om olika växter heter och vad de är till för ...


Tacksam för ideér
vaniljstången
Hej! Om jag inte är ute och cyklar ligger Vindelns kommun någonstans i västerbotten? Då tror jag att pallkragar kan komma väl till pass. Det är nog bra att ha två lager pallar, då kan du behålla värmen i jorden bättre!

Jag hade definitivt satast på en massa smultron till barnen! I pallkragen gör det inget om de får revor...de är bara att plocka bort om de sprider sig för mycket! Sallad, morötter och milda rädisor är oxå gott för små barn! Och varför inte sockerärtor? De behöver stöd, men det fixar ni enkelt genom att ställa en spalje mot pallkragen!
Till er vuxna hade jag satsat på salladslök, ruccolasallad och någon mildare salladssort. Varför inte fylla en av pallkragarna med örter? Tänk då på att plantera ner dem med krukan på, många örter sprider sig otoligt mycket och kan kväva andra växter...

Ja det var lite tips...några av förslagen kanske är svåra i norr smile.gif ni får väl ta mina tips med en nypa salt med tanke på klimatet...
Stort lycka till!

//Petra
ranchn
Tack Vaniljstången thanks.gif Och ja, vindeln är i vackra Västerbotten.

Vilket perfekt forum för just våra funderingar...


Vad jag förstår så finns det mycket man kan stoppa i en pallkrage, men det är många växter som måste förodlas i kruka först.
Då vi är helt ny på detta, så ha vi förståss inte gjort det.
Vi behöver tips på växkter som kan sås direkt.

Tacksam för fler ideér.

Gillan
Du behöver inte förodla nåt av det som vaniljstången föreslår, utom möjligtvis en del kryddor då kanske? Så direkt och skydda med fiberduk om det skulle behövas. Nu har jag ingen erfarenhet av ert klimat, men kanske att ni ska vänta liiite till innan ni sår dunno.gif ?? Men det finns det andra här som vet.
Själva kan vi snart skörda både Ruccola och Mangold. Rädisor och morot kikar upp lite ur jorden. OBS!! De är ordentligt täckta med flerdubbel fiberduk nattetid.

Jag är inte så bra på det här med att så kryddor, mer än de vanligaste som persilja, dill och basilika och sånt ( i år även salvia som jag försått ). Jag köper för det mesta småplantor som jag sen delar på när de växt till sig, och förökar dem på så vis. Men det finns massor av kunnigt folk ang kryddor här som kan hjälpa dig tummenupp.gif
Lidenrose
Hej!

Jag bor utanför Sundsvall och tror att vi bor i samma växtzon trots att det är några mil emellan Liden och vackra Vindeln. Det borde handla om zon 5 eller 6 för dig.

Någon skrev månadssmultron och det är toppen tycker barnen. Kanske några jordgubbsplantor, det fullkomligt älskar våra barn. Till er vuxna kanske majs vore något. Det har vi och är fantastiskt gott att lägga på grillen. Måste förmodligen stöttas och det krävs säkert två pallkragar på höjden i allafall. Är inget proffs på pallkragar så det kan säkert någon annan bättre. Vet inte om man kan köpa majsplantor men annars borde du hinna så eftersom vi inte kan plantera ut förrän i början av juni iallafall (ja det skulle vara att man täcker plantorna ordentligt isåfall).

När mina barn var minde fick de en lite plats i landet som var deras egna. Vi satta olika sommarblommor som de fick pyssla om. Solros, blåklint och ringblomma är vackra saker i barnögon.

Kanske en gräslök? Rödbetor? Mina barn vägrar äta köpta rödbetor utan vill bara ha mina egna odlade inlagda numera. Kul pyssel att skörda tillsammans med barnen sedan får de vara med i köket när det är dags att diska burkar till hösten.

Det var några tankar från zon 5...

/Magda
Blomma71
Hejsan ,

ni har säkert sett det ,men granngården har extrapris på färdiguppdrivna kryddor. tänkte själv köpa färdiga om mina sådder inte tar sig förstås..

Lycka till!
Eva i Västerås
Kryddor kan man köpa färdiga. Dom som finns i vanliga affärer funkar bra, men man får hålla på (hemma?) och ställa ut dom över dagen och in på natten i ett par veckor. Dom är ju växthusodlade och ganska bortskämda.

Smultron och jordgubbar är bra.

Annars är morötter en höjdare:-). Om ni har en krage högt, så ska ni se till att luckra jorden under ordentligt om ni ska ha något med rötter.

Plocksallad är bra och ger snabbt resultat.
Persilja är trevligt. Man kan så en del frön och fylla på med ett par plantor för att få tidig skörd. (Persiljefrön ska ner till helvetet sju gånger innan dom gror trodde man förr... Kan ta mer än en månad attt gro.) Spara sedan några av årets plantor till hösten, så har du "starthjälp" nästa år.

Rädisor gillade inte mina barn när dom var små, men dom kommer ju så fort att de var roliga ändå. Man kan markera morots- och persiljeraderna genom att så några få rädisfrön per rad. Det blir lagom att smaka också.

Sättlök är suveränt. Användbart och kommer jättesnabbt. Vill du ha mycket, så är schalottenlök väldigt tålig att lagra. Fjolårets är fortfarande fin i vårt garage. Så länge den inte fryser, bara.

Grönkål, Runåbergs Red Russian (finns på webben) är jättetrevlig, mild i smaken, som salladskål, nästan. Vacker och lättodlad.

Sen är blomsterkrasse och ringblommor kul, för man kan äta de vackra blommorna.

Jag täcker odlingen ganska länge med fiberduk, för att slippa alla djur som vill smaka, morotsflugot, lökflugor, kålflugor, kålfjärilar...
noora
Majrovor smile.gif Dom växer fort och ger tidig skörd. Lägg fiberduk över, så blir inte blasten uppätna av insekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon