ktw
Hej allihop!

Jag har blivit med omålade pallkragar (inklusive reklamtryck) och tänkte testa att sätta potatis i en av dem och sedan bygga på med fler kragar och fylla på med jord i stället för att kupa.

Men då uppstod genast en fråga... hur många potatisar kan man trycka ner i en krage om 120x80 cm utan att de mår dåligt (i ganska näringsrik jord)?


Betty
Jag satte 8 potatisar/krage förra året, det kändes ganska lagom.
ktw
Asch då, jag som har 15 st liggande på groning och bara en krage reserverad för dem.

idea.gif Tror du/ni att jag kan trycka ner alla ändå och skörda några så tidigt som möjligt?

Fyllde du förresten på med jord efterhand och var det en bra metod i så fall?
Betty
Ja, jag fyllde på med mer jord allt eftersom blasten växte, ett behändigt sätt i stället för att kupa tycker jag. tummenupp.gif Jag byggde på med en till krage när den första var full.
15 potatisar i en krage låter i mesta laget, jag föreslår att du har två potatiskragar i stället. Tänk också på att det torkar upp fortare i kragodlingar jämfört med traditionell potatisodling i land. Vi hade i och för sig en ovanligt torr sommar förra året så jag fick "stödvattna" en del.
ktw
OK, tack för rådet!

Jag provar ändå med 15 potatisar (möjligtvis att jag sätter dem i "våningar") och så får jag dela med mig av erfarenheterna.

Det är så förbaskat svårt att INTE sätta det man köpt eller drivit upp... Därför kan jag inte heller ha två kragar för potatisen rolleyes.gif
Pirum
15 låter mycket, men sätt dem i 3 rader, såhär kanske :

*-*-*-*-*
-*-*-*-*-
*-*-*-*-*
(14st)

Sätter du dem i "våningar" blir det nog krångligt att kupa?

Tätt satta potatisar ger ofta mindre potatisar, men hellre sätta 14-15st än bara 8 och sen kasta bort resterande smile.gif
ktw
Tack för tipset, Pirum!

Tyvärr lite för sent då jag i lördags tryckte ner alla 15 (3 rader med 5 i vardera) smile.gif

Jag insåg att våningstänkandet inte var någon lätt genomförbar idé då jag tänkte kupa genom att bygga på med minst en krage till och hälla på mer jord när det behövs...

Små blir de kanske, men det är det värt. Får försöka hitta på någon lämplig skördestrategi så det blir glesare eftersom.

När jag hade potatis i "vanligt" land brukade jag norpa lite knölar från plantorna och sedan låta dem växa vidare, men det känns som att det blir lite svårare att göra så nu när jag satt dem så här tätt, men det får bli lite experimenterande eftersom det är första gången smile.gif

Caiza
Jag brukar sätta 2 rader med ca 8 potatisar i varje, har fungerat jättebra.
mikamika
Jag har satt åtskilligt många fler än 15 förra året och fick en superskörd. Gick inte att kupa men det var inte något problem.
Iår har jag nog satt lite mindre antal men det verkar också gå superbra. Så prova er fram.

Iza
Jag satte 1kg/pallkrage. Ser bra ut hitils, trots allt regn.
ktw
Igår såg det ut så här i pallkragen där femton potatisar sattes i maj:

[attachment=6303:Pallpot.jpg]

Det är tre pallkragar högt. Jag började med en och byggde sedan på och fyllde på mer jord när blasten hade kommit upp.

Det där med att försöka "nalla knölar" har inte varit lätt. Ett par, tre gånger har jag kört ner näven på ett slumpvis valt ställe men det var inte förrän igår jag faktiskt kände att det fanns potatis i kragen (började nästan tro att jag bara lyckats odla blast). Jag ville inte börja rota runt för mycket heller så att jag skadade något av misstag. Är det någon som brukar skörda potatisar efterhand utan att ta upp hela plantan och hur gör ni då isåfall?

Och, jag har förstås glömt bort vilken sort det var slap.gif

För övrigt har jag detta novisår lärt mig att nio plantor av tomaten Mei Wei är för mycket för en pallkrageyta. Det är sådana som väller ut från grannpallkragen till vänster i bild smile.gif
Mördarsnigel
Är en riktigt färsk nybörjare när det gäller odlig... Vad innebär det att kupa?

MariaS
Att man "kupar"/ lägger upp jord mot blasten, så att potatisarna inunder inte växer upp mot ytan och blir gröna. Man tar altså jorden mellan plantorna (där ingen potatis finns) och lägger upp som en vulkan ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon