Lidenrose
Hej!

Är nu lycklig ägare till 10 st rödmålade pallkragar!!! Hittade detta forum av en slump för några veckor sedan och blev så INSPIRERAD!!!!

Det jag funderar på är hur jag ska placera pallkragarna. Beroende på hur långt ifrån huset jag placerar dem kan jag välja hur mycket sol resp skugga de ska få under dagen. Tänkte odla squash, majs, kryddor och kanske en och annan grönsak.

Är det lagom med tidig morgonsol samt sol från 12-tiden och fram till dess att solen går ner. Eller blir det väldigt mycket vattnande då?

Var har ni era pallkragar och hur fungerar det?

Tacksam för alla råd jag kan få från er som hållit på ett tag...

/Nybörjare
jenniepennie
Vi hade våra i full sol förra året och det gick bra. Hade två pallkragar på varandra med - tror det var - billigaste jorden blandad med kogödsel. Hur fort det torkar beror väl både på jordvolymen och kvalitén. Kändes inte som att vi behövde vattna så mycket...

Kan tillägga att det växte så det knakade smile.gif
Eva i Västerås
Alla grönsaker vill ha sol.
Visst innebär det mycket vattnande, men det blir i alla fall bättre så.
Du får inte mer skörd genom att ha kragarna skuggigt, även om du behöver vattna mindre.

Kryddorna ska definitivt stå så soligt som möjligt, utom kanske mynta och citronmeliss som KAN stå lite skuggigare, fuktigare.
Många av dom funkar ju som stenpartiväxter, t.ex timjan och dess släktingar, oregano, samt rosmarin och lager över sommaren.
Lidenrose
Tack för svaren!!

Då blir det full sol.

/Lidenrose
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon