Full version: Oro
oim
-cry-.gif [size="2"][/size]

Jag är så fruktansvärt ledsen.

Det är så här, att min mamma (96 år) som bor 23 mil från mig, har legat sjuk i två veckor på ett korttidsboende.
Det var meningen att hon skulle flyttas till ett servicehem, men dagen innan hon
skulle flyttas fick hon en stroke. Hon blev förlamad i hela vänstra sidan. Hon varken äter eller dricker. Hon får lite vätska genom ett sugrör.

Jag och Stig (min sambo) samt vår lilla valp Mio var uppe hos henne i onsdags, för hon hade ropat på mig. Jag satt hos henne i närmare tre timmar innan vi körde hem. Jag hade helst velat stanna, men jag tänkte att det kan ta lång tid
innan mammas hjärta slutar att slå.

I går fick jag ett meddelande av min syster (som kan vara hos henne eftersom hon bor i Jönköping) att hon blivit sämre.
Givetvis blev jag väldigt orolig och ledsen. Jag talade om för min syster att jag gärna ville komma upp.
Jag tänkte då bo i mammas lägenhet. Men min syster ville inte att jag skulle komma, hon hade
ringt efter sin dotter i Stockholm som hon ville ha hos sig.

Jag tycker hon tänker så egoistiskt. Det hade ju varit en självklar sak att hon och jag hade turats om
att vara hos mamma.

Nu får jag gå här och vänta på det ödesdigra samtalet.

Snälla ni som läser det här vad ska jag göra för att inte må så dåligt? crying.gif

Gunsan


vickeva
Jag tror att din syster tänker att hon vill underlätta för dig, men känner du att du vill vara med är det självklart att du ska åka dit!!
Lena i Torslanda
Din systers vilja är väl ändå oväsentlig just nu. det viktiga är vad du vill och du vill åka! ÅK!
Pia L
Jag kan bara säga att följ din magkänsla, och självklart att du ska kunna bo i eran mammas lägenhet när du är där. Jag hoppas att det är lugnt och känns ok för dig när din mamma tagit sista andetaget.
Det spelar ju ingen roll hur gammal en människa är, det är ju svårt att mista dom ändå, och din mamma har fått ett långt liv som du vill vara med i slutskedet i, eller ännu bättre om hon återhämtar sig efter sin stroke.
Gå på instinkt Gunsan, och många tröstande stöttande kramar från mig till dig trostar.gif wub.gif
Alba
Jag förstår att du kommit i en situation som inte är lätt för dig.
Du ska tänka på dig själv och göra vad som känns bra för dig. Du ska inte låta någon annan bestämma.

Om du vill åka för att vara med din mammam ska du göra det. Det är ju inget som hindrar att din syster har sin dotter där, men även du har rätt att vara med.

Jag säger som Pia, följ din magkänsla, det är ofta det rätta.

Jag tror att du känner dig lugnare om du är med din mamma på plats.

oim
CITAT (Alba @ 04-05-2007, 18:02) *
Jag förstår att du kommit i en situation som inte är lätt för dig.
Du ska tänka på dig själv och göra vad som känns bra för dig. Du ska inte låta någon annan bestämma.

Om du vill åka för att vara med din mammam ska du göra det. Det är ju inget som hindrar att din syster har sin dotter där, men även du har rätt att vara med.

Jag säger som Pia, följ din magkänsla, det är ofta det rätta.

Jag tror att du känner dig lugnare om du är med din mamma på plats.

-cry-.gif
-cry-.gif

[size="2"][/size]Vad jag glömde att berätta är att min syster och jag har varit osams i flera år. Jag känner därför att hon
och hennes dotter är där hela dagarna. När ska jag få vara hos mamma själv. Hon kommer nog att motsätta sig
allt som jag säger när jag kommer upp.

Eftersom det är hon som har ansvarat för mamma i många år tycker hon att det är hon och mamma.

Det är så svårt och frustrerande.

Gunsan
lil
Hej! Jag tycker som dom andra. Lita på din magskänsla kram2.gif
anna_rispan
CITAT (oim @ 04-05-2007, 18:19) *
-cry-.gif
-cry-.gif

[size="2"][/size]Vad jag glömde att berätta är att min syster och jag har varit osams i flera år. Jag känner därför att hon
och hennes dotter är där hela dagarna. När ska jag få vara hos mamma själv. Hon kommer nog att motsätta sig
allt som jag säger när jag kommer upp.

Eftersom det är hon som har ansvarat för mamma i många år tycker hon att det är hon och mamma.

Det är så svårt och frustrerande.

Gunsan

mm, sånt finns i många familjer. men ingen kan hindra dig från att vilja besöka din mor. klart du får vara där. om din syster inte vill lämna rummet får du tänka på dig o din mamma. prata med henne om det ni har upplevt o så.
Alba
Ovänskap mellan syskon är mer vanligt än vi tror.

Detta förändrar inte min uppfattning. Oavsett vilken relation du har till din syster så är det du som nu ska göra vad som känns bäst för dig.

Vad du än beslutar ösnkar jag dig lycka till och en styrkekram från mig.
mamamaggan
Håller fullständigt med de andra. Åk du till din mamma, det är din mamma också. Vem ska få hindra dig att vara hos din mamma?!

Att du och din syster är osams är inget du ska fästa dig vid nu . Det får ni reda ut senare , om det nu går.

Skickar lite tröstekramar till dig i en svår stund. kompiskram.gif
Allis
Vad är det för dumheter att säga att du inte får komma? Vilken egoistisk syrra du har. Ni har väl annat att tänka på nu när er mor är så sjuk. Åk du, och bry dig inte om vad din syster säger, för det är ju din mamma också.
Boxer
Åk! trostar.gif
Pirum
Åk.

Det är mycket möjligt att din syster vill ha stöd av sin dotter i denna svåra stund - inget konstigt med det - men det ska ju inte hindra dig från att vara med din mor.

Även om din syster och du inte kommer överens i allt så kommer säkert din syster och hennes dotter att vilja träffa varandra utanför sjukhuset/sjukhemmet, då ligger din mor ju där ensam. Så jag är nog rätt säker på att ett besök från dig uppskattas av din mor och din systers dotter (även om jag ju inte känner din konflikt med din syster).
zaaritha
Åk dit!
Jag vakade hos min mor ett dygn, sjuksköterska sa åt mej:-"åk hem till din far o sov"!
Jag gjorde det o under natten dog mor!
Det känns så fel, än i dag!
Så--tveka inte--var hos din mor, när hon går över!
oim
[/size]
CITAT (Pirum @ 04-05-2007, 20:36) *
Åk.

Det är mycket möjligt att din syster vill ha stöd av sin dotter i denna svåra stund - inget konstigt med det - men det ska ju inte hindra dig från att vara med din mor.

Även om din syster och du inte kommer överens i allt så kommer säkert din syster och hennes dotter att vilja träffa varandra utanför sjukhuset/sjukhemmet, då ligger din mor ju där ensam. Så jag är nog rätt säker på att ett besök från dig uppskattas av din mor och din systers dotter (även om jag ju inte känner din konflikt med din syster).



[size="2"] smiley_small_hug.gif Jag är så glad för allt stöd alla har gett mig.

Tack och kram alla snälla läsare.

Gunsan
råse-marie
Självklart ska du åka innan det är försent , annars kanske du kommer att ångra det senare .
Osämjan mellan er får ni lägga åt sidan till ett bättre tillfälle .
kram kram2.gif
Boxer
*undrar hur det har gått?*
Kakaduan
Hela resonemanget är dumt - varför fråga henne alls??? Din syster är väl inte din förmyndare? Vem är hon att bestämma över dig? Klart du ska åka dit. Du kommer att ångra dig resten av livet om du inte åker och det är för din mammas skull du åker - inte din systers. Har hon åsikter om att du kommer drar du henne åt sidan (inte inför din mamma) och talar om för henne att vuxna människor kan sätta sig över groll i sådana här situationer. När det hela är över behöver ni aldrig ses igen, men tills dess är det bara för din syster att bita ihop.

Kakaduan
Boxer
Hur har det gått? Åkte du? berätta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon