gyppoline
Hej!
Jag har börjat förbereda min första pallkrageodling, och nu undrar jag när det kan vara dags att sätta morötterna. Det är fortfarande nattkallt och det kan krypa ner mot minusgrader någon natt. Ska det vara någon speciell temperatr innan man kan sätta fröna?

Jag hade också tänkt odla lite salladsärter och kryddor (Basilika, timjan, dill, persilja) Men de är kankse bäst att vänta med dem i en månad till? Eller vad tror ni?

/gyppoline
Åsa, mälardalen zon 2
Morötter och sallad kan du direktså så snart som det går att gräva i trädgårde

Dill och persilja kanske du kan vänta ett par veckor med men jag tror de även går bra att så nu de brukar ju gå bra att så sent på hösten innan vintern kommer, fröerna förstörs inte av kyla och de gror inte förren temperaturen är den rätta.


Timjan brukar man nog ofta förkultivera inomhus.

Basilika odlar jag aldrig utomhus i marken i zon 2 det går så mycket bättre att odla den i krukor/balkonglådor i uterummet, basilika gillar ju inte kyla varken i jorden eller luften.
gyppoline
Tack för svaren! tummenupp.gif

Jag hade också planerat att sätta lite lök, och jag har fått för mig att de är ganska köldtåliga. Stämmer det? Kan man plantera ut löken nu, även om det finns risk för en kallnatt?

/Gyppoline
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är kallt bör du vänta med löken, på jobbet planterar vi inte ut löken förren v. 22-23 i zon 2 (plantor inte sättlök). Blir blasten utsatt för kyla så kan löken få för sig att det varit vinter = de börjar blomma och så får man en massa blommande lökplantor som inte bildar något värt att skörda under marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon