Full version: Starthjälptråden...
ranchn
Jag har läst lite runt här i denna avdelning och ser att jag inte är ensam om att vara novis på detta med att odla i pallkragar.
Dock är lusten lika stor som ovissheten...


Så kanske ni pallkragegurus vill knåpa ihop en "Pallkragar crying.gif för Dummies" och publicera här.
Alltså NÄR, VAR, VAD och HUR.

.
noora
Här får du kortversionen smile.gif

När: När du vill, men om du ska ha skörd samma år är det bra att börja anlägga pallkragarna på våren. Du kan börja nu om du vill, bara du inte drar ut på det för länge eftersom det kan bli för sent att så något då smile.gif

Var: Sol eller halvskugga funkar för de flesta grönsaker. Ett tips är att ha odlingarna ganska nära dörren så att det är lätt att gå ut och plocka lite.

Hur - lata varianten: Ställ pallkragen där du vill ha den, lägg ett tjockt lager tidningar på botten för att hindra gräset från att växa igenom. Ställ eventuellt en pallkrage till ovanpå den första (om du vill odla morötter eller andra grönsaker med djupa rötter). Fyll med jord, gärna näringsrik jord eller kogödsel på påse. Så enligt såanvisningarna på fröpåsen. Täck med fiberduk för att undvika ohyra (det är ett generellt tips för grönsaksodling, inte specifikt för pallkragar).

Hur - ambitiösa varianten: Gräv bort grässvål och ogräs där du vill ställa pallkragen, och eventuellt även runt omkring. Måla pallkragarna med en fin färg. Ställ pallkragen på plats och lägg eventuellt tidningar eller markduk på botten som extra försäkring mot rotogräs. Sätt plast (t.ex. plast från jordsäckar) på insidan av pallkragen för att den ska hålla kvar fukten bättre. Lägg plattor, sten eller någon annan sorts gång mellan och runt pallkragarna. I övrigt precis som ovan. (Du kan självklart välja att göra bara en del av dessa saker, t.ex. gräva bort grässvål men inte lägga plattor mellan pallkragarna).

Vad: Grönsaker, blommor, kryddor, pumpor, jordgubbar... det mesta går att odla i pallkragar. Ska du odla buskar, träd eller perenner i en upphöjd rabatt kan det dock vara bättre att använda något mer hållbart än pallkragar. Träd kan ju stå på samma plats i hundra år, och så länge håller inte pallkragarna...
anna_rispan
Den här verkar lovande! Jag tänkte börja redan nu i höst. Eller ja det är lite sent kanske. Men tänker iallafall prova att flytta perenner från ogräshärden till en pallkrage.

Nån som vet vilka ogräs som växer igenom tjocka tidningslager? *håller tummarna att inget gör det*
anna_rispan
Ja just jag kom på en fråga till.

Kan man ha jord som ligger emot på utsidan också? Kanske blir så på trädgårdslandet.
anna_rispan
Ingen som vet om det kan ligga jord mot även utsidan på pallkragen? Jag kanske kommer att dona med en i helgen.
Gillan
Bara en helt personlig reflektion anna, men jag tycker inte det låter lovande med jord mot utsidan också. Med tanke på ev rötskador på trät. Men, det kan ju i och för sig ha att göra med hur man behandlat pallkragen innan confused.gif

anna_rispan
Det behövs personliga reflektioner. Inget händer här nere i fourmet alls just nu verkar det som. sad.gif

Nej jag misstänkte att det blev för mycket. Är det tomt på jord på utsidan kan det ju vara torrt där i allafall ju. Jag får skotta upp så gott det går då.
Kathy
CITAT (anna_rispan @ 19-10-2007, 08:37) *
Ingen som vet om det kan ligga jord mot även utsidan på pallkragen? Jag kanske kommer att dona med en i helgen.


Vi har lagt jord på utsidan av pallkragarna.
anna_rispan
CITAT (Kathy @ 18-11-2007, 23:10) *
Vi har lagt jord på utsidan av pallkragarna.

Okej. Hur mycket då??

P.s vad roligt att den här delen av forumet har vaknat till liv! smile.gif
Bettis
Jag har också funderat på detta med pallkrage, men var kan man få tag i sådana confused.gif
anna_rispan
det ska tydligen finnas nya på ex.vis. Odal.
Kathy
CITAT (anna_rispan @ 17-12-2007, 16:42) *
Okej. Hur mycket då??...//.....


Förlåt för att jag inte svarar förrän nu.....har helt enkelt missat att gå in här och kika. blush.gif

Vi grävde ur det gamla trädgårdslandet som fanns från föregående ägare av sommarstugan. Sen byggde mannen pallkragarna på plats av inpregnerat trä och häftad plast på insidan och fiberduk i botten. När vi väl fått pallkragarna på plats så fyllde jag upp med c:a 1 dm jord runtom, mest för att jämna till det nertill, längs med fiberduken.
anna_rispan
Det är lugnt. Nu är det ändå inget skönt att arbeta ute men jag är förberedd inför våren nu. tack så mycket för ditt svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon