Full version: Så dags :-))
Fru Frö
Sitter nu med alla mina fröpåsar och undrar nu hur jag ska ta hänsyn till alla växters olika behov av radutrymme?
Det jag hade tänkt att få ner i mina pallkaragar, det är alltså en låda med två kragar på varann som ni ser på bilden

- Purjolök
- Knipplök
- Minimorötter - eller ska jag stoppa dom i annan låda funderar jag på nu....?
- Morötter
- Rödbetor
- Spenat

Sen har jag gurka, squash Black Beauty, melongurka, sommar squash "yellow scallop", Dwarf Beans "purple queen" och Dwarf Bean "Cheyenne"

Hur höga och bred plats tar bönorna, squashen och gurkorna? Är det att föredra att ha dem på annan odlingsplats?
Och en sista fråga ska squashen beskäras vid 15cm läse jag till (engelsk text, beställde alla fröer härifrån)

Puh - det var nog alla frågor för denna gång.... rolleyes.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Squashen ska INTE beskäras men ofta brukar det rekommenderas att skörda frukterna då de är 15cm långa. Ca 1 kvm tar en squashplanta upp i plats, Gurka kan nog ta ännu större plats den är ju rankande.


Morötterna kan du strössla ut glest i sårader med en 15cm mellan raderna.

Purjolök brukar man förkultivera och med tanke på att det är en hungrig gröda bör man nog ha en 15-20cm mellan plantorna (1frö = en planta) åtminstone även om man ger mycket gödning..


Knipplök är det vanlig gul lök? det brukar ju vara ung sådan man säljer som knipplök i matbutiken. Även denna brukar förkultiveras, man kan så en 3-4frön tillsammans och sedan ha en 10-15cm avstånd mellan plantorna.

Rödbetor så ungefär som morot men lite mer glest de blir ju ofta bredare än en morot.

Spenat kan du också så glest i en sårad, spenat är en kortlivad gröda så efter spenaten kan du odla något annat.


Har inte odlat de bönorna du beställt men ofta brukar man kunna så buskbönor med ett avstånd på runt 15-20cm.

Fru Frö
Inte beskära squash utan plocka när dem är ca 15cm..... okidiki

Igår kväll var jag och min dotter 5 år ut och peta ner några rader.... det blev ju bli en del gallring när små fingrar är med att så, men det är lite mötets mening.......

Får se nu om allt kommer upp då jag inte förkultiverat det du sa.....

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon