Full version: Melodifestivalen 2007
Sidor: 1, 2
Pirum
Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn är humöret...oförändrat, eftersom hockeyn inte kändes så viktig efter förra årets triumfer.

Men känns Melodifestivalen 'viktig'? Det vet jag inte...än...men jag kommer att se på den. Hade planerat att göra annat ikväll, grilla etc, men hann inte. Så det blir jag och datorn smile.gif Och chatten.

Vad tycker ni om den här fåniga (enligt mig) 'öststatsdebatten'? Det hela är ju enkelt, det bor exempelvis många ryssar i de baltiska staterna, klart de är mer benägna att rösta på Ryssland än andra länder. Osv, som med det forna Jugoslavien. Nä, västeuropa får allt skärpa sig och sända bättre låtar. Jag tror inte att röstningen är 'politisk', däremot kan det finnas kulturella orsaker. Etnicitet. Samt att man kanske tycker om musik som ligger nära 'hemlandets'. Inte konstigt att Sverige fått många röster från Norge, när norskarna har förstått våra texter och känt igen vår musik.

Har undvikit förhandstittningarna på låtarna, vill att allt ska vara 'färskt' när jag ser det...så jag vet inte vem som är favorit...men tror inte The Arks 1973-influerade ABBA-sound-pastisch har så stor chans att vinna. I mina öron låter låten mossig. Men topp 5 kanske?
aanderss
skall inte se den utan sova i stället då jag jobbar i natt
cic
Har laddat med nötter, chips, popcorn och en låda vin. smile.gif Snart kommer några kompisar över. Ren underhållning för min del. Bryr mig inte om vem som vinner, älskar att kolla knepiga scenkläder och udda låtar!

Tror inte att The Ark har en chans, men vi kanske kommer topp 10.
Piccante
CITAT (Pirum @ 12-05-2007, 19:50) *
Jaha...det drar ihop sig...efter den usla hockeyn är humöret...oförändrat, eftersom hockeyn inte kändes så viktig efter förra årets triumfer.

Men känns Melodifestivalen 'viktig'? Det vet jag inte...än...men jag kommer att se på den. Hade planerat att göra annat ikväll, grilla etc, men hann inte. Så det blir jag och datorn smile.gif Och chatten.

Vad tycker ni om den här fåniga (enligt mig) 'öststatsdebatten'? Det hela är ju enkelt, det bor exempelvis många ryssar i de baltiska staterna, klart de är mer benägna att rösta på Ryssland än andra länder. Osv, som med det forna Jugoslavien. Nä, västeuropa får allt skärpa sig och sända bättre låtar. Jag tror inte att röstningen är 'politisk', däremot kan det finnas kulturella orsaker. Etnicitet. Samt att man kanske tycker om musik som ligger nära 'hemlandets'. Inte konstigt att Sverige fått många röster från Norge, när norskarna har förstått våra texter och känt igen vår musik.

Har undvikit förhandstittningarna på låtarna, vill att allt ska vara 'färskt' när jag ser det...så jag vet inte vem som är favorit...men tror inte The Arks 1973-influerade ABBA-sound-pastisch har så stor chans att vinna. I mina öron låter låten mossig. Men topp 5 kanske?


Håller med om att öststats debatten är löjlig. Kollade lite på BBC´s sajt idag och såg att röstningen inte är politisk enligt en tittarundersökning som man har gjort. Dessutom faller det på sin egen orimlighet. Varför skulle Turkiet ge höga poäng till Grekland, när de är bittra fiender i Cypernkonflikten? Varför röstar forna jugoslaviska stater på varandra när de har krigat på alla fronter? Knappast vänskapsröstning utan snarare i så fall att de ligger varandra nära kulturellt och musikaliskt.

Läste en kommentar i dag om ett av de västeuropeiska bidragen i år, "det är just den typen av dålig musik som gör att östländerna som tar tävlingen på större allvar lyckas bättre" så ungefär skrev de. Jag tror snarare att förklaringen ligger där. Vissa länder skickar sina "superstjärnor" andra satsar på Anna Book och Tommy Nilsson i sin uttagning, hur stor chans skulle de ha???

Sen rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror det är matematiskt omöjligt att vinna om man inte får röster från nästan alla länder? Det är ju så många som ställer upp så många får ju 0 poäng. Har man många nollor kan man inte poängmässigt komma ikapp. De som vinner har i regel fått poäng från i stort sett alla länder, det räcker inte att få någon tolva av sina närmaste grannländer och noll av resten för att vinna. Utan bidraget som vinner är det som har gått hem i flest länder.
Felicia
Samma här, har laddat med godis. popcorn, frukt och ett gott rött vin och ska titta på detta. Kul att se alla konstiga utstyrslar och låtar, kanske nån bra låt också mellan varven rolleyes.gif
Tycker om The Arks låt men är lite osäker på hur det går för dem, beror nog på vilken typ av låt som är på G i år. Tror ändå dom kommer bland dom 10 främsta.
Magdis
Får jag vara jättetråkig och säga att jag inte kommer att titta, utan istället låta Lilleman sitta i knät på min schlagerfestivals-älskande make och utnyttja mina lediga armar till att baka kärleksmums och chokladbollar? shy.gif
kickibj
Jag gillar The Arks låt men om den vinner vill jag låta vara osagt. De har ett uppträdande som sticker ut i alla fall och kan kanske hamna bland de tio bästa i alla fall. Jag har inte sett förhandsvisningen av de låtar som ska vara med, bara semifinalen och de låtar som kom därifrån var inte särskilt bra enligt min smak. Vitrysslands låt var väl okej men de andra tyckte jag inte om. Ska ändå bli kul att se och höra. Det är ju ändå en stor show och ibland också någon bra låt.
zaaritha
Kanske Ryssland vinner, kanske Ukraina!
The Ark är bra--tror dock ej att de vinner!
Det blir en öststat som tar hem segern...................
cic
Rätt låt vann! smile.gif Och vilken j-la tur att Ukraina INTE vann!
Pirum
Georgien borde vunnit, men, annars var väl resultatet rätt väntat smile.gif Skönt att Sverige, eller kanske främst media, fick sig en nyttig näsknäpp också smile.gif Sveriges plats var ju lååångt nere på listan trots alla favorittips.
storm
Jaha! Här har man hållit sig vaken för vadå,jo för att det är melodifestival,jag kommer nog aldrig att lära mig SUCK. no.gif
LadyG
*gapskrattar*

Komik på hög nivå, först skickar svenska folket The Ark och sen heter det att det var media som hypeade dem.

Ska nästan sätta mig och läsa igenom den gamla schlagertråden från när The Ark vann och se hur många som tippade The Ark som vinnare då biggrin.gif
zaaritha
Ja, jisses! Vilken parodi!
Pirum
CITAT (LadyG @ 13-05-2007, 00:14) *
*gapskrattar*

Komik på hög nivå, först skickar svenska folket The Ark och sen heter det att det var media som hypeade dem.

Ska nästan sätta mig och läsa igenom den gamla schlagertråden från när The Ark vann och se hur många som tippade The Ark som vinnare då biggrin.gif

Umm, ja, gör det smile.gif Rapportera sedan här. Men visst hypades Ark av media? Och en del svenskar som röstade på Ark. Internationellt har Ark inte alls varit lika stora favoriter. Siten Esctoday.com med medlemmar från hela europa/världen tippade Ark på 13 plats (och Serbien som segrare).
Piccante
Oj oj oj no.gif vet inte vad man ska säga om detta. Grannlandsröstning, jo visst förekommer sånt vi fick våra enda tolvpoängare från Danmark och Finland! Men framför allt så kände jag att det var ingen musik i år som tilltalade mig så jag röstade inte alls.

Tycker fortfarande att The Ark var bäst. Var visst ett balladår i år och vad kan vara tråkigare än samma smäktande ballader varje år? Irland lät som de alltid har gjort, inte mycket nyskapande där. Av tradition brukar jag rösta på Turkiet för de brukar lyckas med att förena lite nationell särart med moderna influenser till någon modern orient-pop och skilja sig från den gråa massan. Men Turkiet har blivit sämre, i år lät det som en gammal återanvänd låt med Tarkan med ny text bara.

Tyckte Slovenien hade en vacker ballad annars men Europa gillade visst Serbiens Harry Potter ballad bättre. Finland hade en stark låt men inte ska samma land vinna 2 år i rad? Kändes lite fel att rösta på dem.

Ukraina var antingen barnsligt löjlig, vulgär, töntig, skrattretande eller, alldeles underbar g.gif Kan tänka mig att de som tycker tävlingen har tappat sin tjusning proteströstade på den tongue.gif
Hannele
Klart måste man se, när Finland första gången på 50 år ordnar Melodifestival, jag satt klistrad framför tv:n och kollade alla pausinslag, hur dom presenterar Finland. Lettlands låt gillade jag och cellopausnumret var fint. Rätt låt vann; riktig sång, riktig sångerska utan masker, stjärnor på huvudet eller peruker, utan ansiktslyft och glitter och raketer, skönt som omväxling. alien.gif ninja.gif coolgleam.gif
imk
Undrar varför Georgien fick vara med...de tillhör inte Europa ens?!?!?!?!
Airamya
Jo, de tillhör Europa.
Pirum
Europas gränser är ju diskuterbara, men jag tror att långvarig kristendom samt långvarig del av imperialist-Ryssland gör att Georgien ofta räknas till Europa, mer än exempelvis Turkiet trots att en av de största städerna i Europa är just turkisk (Istanbul, tidigare Konstantinopel).

Har inte Libanon varit med i ESC förut? Libanon och Israel är ju knappast Europeiska, men det hela styrs av medlemsskapet i EBU, europeiska tv-sällskapet, jämför med exempelvis fotboll, där Israel av historiska och politiska skäl är med i europa-gruppen.
Virriz
Rätt låt vann! Men "fel" låt kom 2:a, 3:a, 4:a, 5:a osv, osv.
Grannar som röstar på varandra oavsett hur det låter... crying.gif Inte kul...

Och jag saknade Pekka Heino som kommentator! Kristian Luuk är programledare, inte kommentator, och han fällde korkade och plumpa uttalanden och hade ingen koll på fakta.

imk
CITAT (imk @ 13-05-2007, 09:13) *
Undrar varför Georgien fick vara med...de tillhör inte Europa ens?!?!?!?!


Enligt Faktakalendern tillhör de Asien iallafall!
Airamya
Världsdelen Europa utgör en femtedel av kontinenten Eurasien. Europas yta är ungefär 10,6 miljoner kvadratkilometer. Europas östra gräns definieras vid Uralbergen i Ryssland. Den sydöstra gränsen med Asien är inte universellt överenskommen, vanligen är dock att denna utgörs avUralfloden (stundom räknas dock Embafloden som gräns). Gränsen fortsätter med Kaspiska havet, varpå den vanligen anses följa Stora Kaukasus vattendelare (med Kuma-Manytj-sänkan, Lilla Kaukasus, eller floderna Kura och Rioni som alternativ). Vidare sträcker sig delningen mot Svarta havet; Bosporen, Marmarasjön, Dardanellerna och Egeiska havet utgör gränsen mot Asien. Medelhavet i syd separerar Europa från Afrika. Västgränsen är Atlanten där Island utgör västlig utpost. Norrut begränsar Norra ishavet. Ögruppen Svalbards nordspets är Europas nordligaste punkt. För Turkiet och Ryssland med flera (Kazakstan, Azerbajdzjan och Georgien) ligger därmed en mindre del av landet i Europa och den större delen i Asien.

I praktiken dras gränsen till Europa oftast med större hänsyn till politik, ekonomi och kultur. Detta har lett till att det finns flera ”olika” Europa, som inte alltid är identiska till storleken, och som inkluderar eller exkluderar olika länder baserat på vilken definition av Europa som används. Eftersom alla språk inte skiljer mellan begreppen världsdel och kontinent kan Europa på andra språk omväxlande klassas som kontinent eller som subkontinent eller halvö.

Kopierat från Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Europa
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Europas_l%C3%A4nder

Men när det gäller Eurovisionschlagerfestivalen är det som Pirum säger, det är medlemsskap i EBU som räknas.

Det är onekligen ganska snurrigt alltihop... smile.gif
LadyG
Melodifestivalen-Finalen-tråden och Bäst låt vann-tråden är riktigt nostalgisk läsning. smile.gif

De mest träffsäkra var de som protesterade mot att vi skickade The Ark och som förutspådde att vi skulle få kvala. Så inte alla trodde att vi skulle vinna, faktiskt.

Jag tror inte det hade spelat någon roll vem vi skickat, vi har för få grannar för att kunna hävda oss helt enkelt.
Gossen Ruda
Jag tittade inte, det betydligt roligare sätt att tillbringa en kväll på. Ligga och titta i taket exempelvis. Min största invändning är att spektaklet svällt ut för mycket, hur skall man hålla reda på allting? Möjligen skulle jag kunna titta på en halvtimmes sammandrag så man får se alla knäppa munderingar och få en snabb låtkännedom men inte mer.

The Ark, upp som en sol och ner som en pannkaka. Dom är möjligen stora i den svenska ankdammen men inte i Europa. Fö är det väl fortfarande musiken som skall bedömas men det är det nog inte så många som tänker på? Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Alla tänder inte på en halvnaken bög.
Pirum
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 16:57) *
The Ark, upp som en sol och ner som en pannkaka. Dom är möjligen stora i den svenska ankdammen men inte i Europa. Fö är det väl fortfarande musiken som skall bedömas men det är det nog inte så många som tänker på? Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Alla tänder inte på en halvnaken bög.

Tror inte folk röstar på det sättet, inte år 2007 åtminstone. Kanske en liten minoritet, vad vet jag. Men toppländerna ställde ju inte upp med standard-hetero-personer direkt.
Gossen Ruda
Kanske, kanske inte. Det är svårt att riktigt veta varför nån inte får röster, mycket kan spela in. Om man nu får skriva så om musik.

Beträffande gaykulturen så demonstrerade 1 miljon i Rom mot ett lagförslag om att homosexulla skulle jämställas med heterosexuella. Dom som demonstrerade för syntes knappt.
Piccante
CITAT (Pirum @ 13-05-2007, 09:59) *
Europas gränser är ju diskuterbara, men jag tror att långvarig kristendom samt långvarig del av imperialist-Ryssland gör att Georgien ofta räknas till Europa, mer än exempelvis Turkiet trots att en av de största städerna i Europa är just turkisk (Istanbul, tidigare Konstantinopel).

Har inte Libanon varit med i ESC förut? Libanon och Israel är ju knappast Europeiska, men det hela styrs av medlemsskapet i EBU, europeiska tv-sällskapet, jämför med exempelvis fotboll, där Israel av historiska och politiska skäl är med i europa-gruppen.


Vad jag har förstått så är tävlingen öppen för alla länder som är med i EBU. Libanon skulle ha varit med förra året och hade en nationell uttagning men de diskvalificerades när det uppdagades att de bröt mot EBUs regler att alla deltagarländer måste sända alla bidrag. Av inrikespolitiska skäl vägrade Libanesiska statstelevisionen att sända Israels bidrag, pga att länderna ligger i konflikt med varandra.

Men är man bara med i EBU och följer reglerna så är det fritt fram att ställa upp. Israel är ju definitivt inte europeisk i geografisk mening, Cypern, Malta, Turkiet, Armenien och Georgien är gränsfall. Marocko var med ett år på 90-talet. De ligger ju faktiskt närmare Spanien än vad Norge och Island gör så det är ju en svår gränsdragning ibland om det ska vara geografiskt.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 16:57) *
Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper. Alla tänder inte på en halvnaken bög.


Hon som vann är lesbisk.
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 13-05-2007, 16:57) *
Jag funderar lite på om inte Hr palindromets sexuella särart kan ha spelat in, gaykulturen är illa sedd i stora europeiska befolkningsgrupper.


Hon som sjöng Serbiens bidrag "Molitva" och vann finalen, albanska sångerskan Marija Serifovic ska ha sagt att sången hon sjöng är en lesbisk kampsång... (enligt Kristian Luuk) g.gif
Gossen Ruda
CITAT (Betty @ 13-05-2007, 20:56) *
Hon som sjöng Serbiens bidrag "Molitva" och vann finalen, albanska sångerskan Marija Serifovic ska ha sagt att sången hon sjöng är en lesbisk kampsång... (enligt Kristian Luuk) g.gif


Av nån anledning så är lesbiska bättre sedda även bland män än vad bögar är. "Lesbisk kampsång"? Mycket skall man höra innan öronen trillar av. Det är dock lite märkligt om en albanska får sjunga för Serbien, är inte dom folken som hund och katt?
Ewa L
CITAT (Hannele @ 13-05-2007, 08:59) *
cellopausnumret var fint. Rätt låt vann; riktig sång, riktig sångerska utan masker, stjärnor på huvudet eller peruker, utan ansiktslyft och glitter och raketer, skönt som omväxling. alien.gif ninja.gif coolgleam.gif

Håller med dig där. Dessutom hade de kläder på kroppen. Jag fastnade för den låten direkt jag hörde den.
Berith
Och jag är inte ett dugg intresserad av vad artister har för sexuell läggning. Vore nog bara intressant om det var själva könet dom spelade och sjöng med.


Igår var jag fortfarande lite upprörd över det urkassa innehållet i tävlingen, i lördags däremot var det värre! rtfm.gif Usch, vilken låg nivå! thumbdown.gif Antar att det var Lordi som startade det hela förra året, ju töntigare och dummare desto bättre. Visst, det var väl lite kul att dom vann ifjol, och att dom såg ut som dom gjorde. Men det var ju då, inte sjutton ska det ligga på den nivån varje år hädanefter!!

I år verkade dom flesta som var med inte förstå det "stora" i att få delta i ett muskprogram som har miljoner tittare. Det är ju en stor stor chans för anonyma artister att få visa upp sej och kanske komma ut i övriga Europa med sin musik. Vilka tror dom säljer flest skivor, egentligen??

Och alla dessa länder som inte har rötter i schlagermusiken, vad gör dom där?? nono.gif Dom har ju ingen aning om vad det handlar om, verkar det som. Det har ju smugit sej in nya länder varje år men i år var dom verkligen för många. Det blir ju lite som om alla länder som har fotbollar skulle få ställa upp i VM. Det funkar inte så! (Nu blir jag så där upprörd igen. ranting.gif )

Kollar man "prislistan" så hamnade alla dom "gamla" festivaldeltagarna sist, om dom ens tog sej till finalen. Visst, deras låtar var (kanske) inte bättre än så men det känns ändå som om dom blev undanskuffade. Irland, England, Frankrike, Spanien, Tyskland, Sverige... Alla stora deltagare förut, då när tävlingen togs på allvar.

Och Finland som skröt så innan tävlingen att detta var ju sååå fantastiskt så dom skulle visa att dom var störst, bäst och vackrast. Minst!! Och så har dom tomten som prisutdelare... slap.gif Herreguuuud, nu blir dom ju töntstämplade för tid och evighet.

Neej, hoppas att jag kan glömma det här fort. crazy.gif Ska kanske tillägga att jag såg på alla låtarna, men bara slutet på omröstningen. Och jag tycker fortfarande att The Ark var bäst, så det så!
anna_rispan
Jag tycker det var synd att Lordi inte spelade en ny låt. Visst brukar förra årets vinnare få dra en ny låt också?? O dessutom så brukar ju förra årets vinnare vara den som delar ut priset. Bara för det så ogillade jag att det var tomten som delade ut priset. sad.gif
Sen är det ju så att tomten bor i Finland...i Lordis hemstad...wink.gif

Resten orkar jag inte kommentera tror jag...Eller jo. Ukraina var inte bättre än England. Och Irland...snark....
Yin o Yang
Berith - jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv thanks.gif . Jag tittade på alla låtarna, suckade och stängde av. Vem 17 orkade sitta och titta på omröstning i 1,5-2 timmar mad.gif .
Gita
CITAT (Berith @ 14-05-2007, 07:50) *
. Och jag tycker fortfarande att The Ark var bäst, så det så!

Jag visst var The Ark bäst tillsammans med Ungern och Bulgarien?(tjejen som trummade).
Tycker att Ola Salo är en fantastisk musiker, sångare och scenpersonlighet. Nästan i klass med Davie Bowie
Sämst var Ukraina , Frankrike och Strobritannien, deras buskisframträdande kan väl inte kallas musik.
GITA
Betty
CITAT (Berith @ 14-05-2007, 07:50) *
Och alla dessa länder som inte har rötter i schlagermusiken, vad gör dom där?? nono.gif Dom har ju ingen aning om vad det handlar om, verkar det som. Det har ju smugit sej in nya länder varje år men i år var dom verkligen för många. Det blir ju lite som om alla länder som har fotbollar skulle få ställa upp i VM. Det funkar inte så! (Nu blir jag så där upprörd igen. ranting.gif )

Kollar man "prislistan" så hamnade alla dom "gamla" festivaldeltagarna sist, om dom ens tog sej till finalen. Visst, deras låtar var (kanske) inte bättre än så men det känns ändå som om dom blev undanskuffade. Irland, England, Frankrike, Spanien, Tyskland, Sverige... Alla stora deltagare förut, då när tävlingen togs på allvar.

Jag klippte ur ett par av styckena i ditt inlägg Berith och kan inte låta bli att förvånas lite över din inställning till de nyare deltagarna i ESC.
Ingenstans står det ett ord om att deltagarländerna måste ha nån sorts schlagerbakgrund. Det heter Eurovision Song Contest inte Eurovision Schlager Contest. flirting.gif
Det är dessutom inte en tävling enbart för västeuropeiska länder, alla europas länder får plats på scenen.
Jag tror att det är så här: De forna öststaterna har en helt annan musiktradition än vad västeuropéerna har. De röstar naturligtvis mest på den typ av musik som kommer från dessa trakter - På samma sätt röstar vi västeuropéer mest på varann. Och eftersom de är så många fler så blir det ju då att de toppar resultatlistan. Jag tycker inte att det var bättre förr när det var mest bara västeuropéiska deltagare som nästan alla sjöng smäktande ballader på engelska med nåt enstaka pittoreskt inslag med folkdans och originalspråk från typ Turkiet (harmlöst och inte ett dugg hotfullt). En sak som jag bara inte kan begripa är varför man inte tar bort Englans, Tysklands, Frankrikes och Spaniens gräddfil till finalen. Jag tror till skillnad från dig att de allra flesta nya deltagarländerna tar tävlingen på stort allvar, Ukraina är långt ifrån det enda land som skickat ett nonsensbidrag till final. Minns t.ex. tydligt tyskarnas "flygvärdinnor" för några år sedan. Och vad var det för ett ickeexisterande språk fransmännen sjöng på i år, frangelska? confused.gif Buskisbidrag i stil med det som England skickade till finalen i år kan vi vara utan, jag uppfattar nästan det som ett hån mot seriösa deltagare att ett sånt stort musikland inte kunde komma upp med något bättre än så.
Håller med om att The Ark hade ett av de bättre bidragen och kanske det allra proffsigaste framförandet, men jag tycker inte att de var bäst av alla i år.
Vet inte om jag uppfattar dig fel men lite "bad looser" tycker jag nog att du låter som... unsure.gif tongue.gif
Pirum
Jag har ju länge varit negativ till The Arks låt, men, jag tycker det förstärktes av ett nervöst och stelt framträdande. Eller var det bara jag som såg det så? De var mycket bättre i svenska finalerna.
Gossen Ruda
För min del så är det inte helt fel att bara trycka ESC-knappen och hoppa av superjippot. (Huruvida detta var en rolig ordvits kan diskuteras). Den ursprungliga småroliga lilla sångtävlingen har svällt ut till ett stort marknadsföringsjippo där tydligen en del redan tröttnat och därför skickar töntbidrag. Kanske finns östdominansens orsak bland inläggen ovan och då är det inte så kul längre. Risken finns att det till slut bara är öststater med. Jämför gärna med idrottens löpartävlingar där det ofta ser mörkt ut på prispallen. (Parafras från Arne Hegerfors)
anna_rispan
Nu finns Lordis öppning på Youtube
Malvia
CITAT (Pirum @ 14-05-2007, 16:23) *
Jag har ju länge varit negativ till The Arks låt, men, jag tycker det förstärktes av ett nervöst och stelt framträdande. Eller var det bara jag som såg det så? De var mycket bättre i svenska finalerna.


Dom kom inte alls till sin rätt i lördags.
Såg och läste sen att det var nåt i början med tekniken och ljudet som inte stämde, sen fick de inte till bildvinklarna som var förutbestämt.

För övrigt gillar jag låten och gruppen skarpt. Serbien? nä den låten berörde inte alls.
anna_rispan
Det var flera band som inte kom till sin rätt. Det verkade som att de inte kunde gå in från höger med kameran.... Förutom på trummisar då. Men det var väl en annan kamera. Annars är det rätt jobbigt nu förtiden. Jag blir ju sjöjuk av att se på sådana produktioner. Hit o dit o fram o tillbaka. Det kanske blir radion nästa år. smile.gif För visst ska man vara proffs nog att kunna sjunga även om kamerna fladdrar o så. wink.gif
krellus
CITAT (Malvia @ 14-05-2007, 17:11) *

Serbien? nä den låten berörde inte alls.


Kan bara hålla med. Trist låt. Förvånad över att Finland inte fick en bättre placering.
En riktigt rivig låt.
Betty
CITAT
För min del så är det inte helt fel att bara trycka ESC-knappen och hoppa av superjippot. (Huruvida detta var en rolig ordvits kan diskuteras).
Jag tycker det var kul! naughty.gif (antingen är du rolig eller så har jag taskig humor...) whist.gif
CITAT
Kanske finns östdominansens orsak bland inläggen ovan och då är det inte så kul längre. Risken finns att det till slut bara är öststater med.

Tror inte att öststaterna tyckte det var så kul förr när de inte ens fick vara med... Hur kul var det när Israel vann två år på raken eller när Irland vann tre gånger i följd... wink.gif
anna_rispan
CITAT (Betty @ 14-05-2007, 17:20) *
../../..

Tror inte att öststaterna tyckte det var så kul förr när de inte ens fick vara med... Hur kul var det när Israel vann två år på raken eller när Irland vann tre gånger i följd... wink.gif


Nej det var ju jättetrist! O då tyckte jag inte att det var rätt vinnare. Man somna ju när röstningen började o det lutade åt Irland.

Läste för övrigt i Aftonbladet en man sa: Vi har bjudit upp till dans då kan vi inte förvandlas till Sverigedemokraterna o kräva en delning av ESC. Vill ni kolla upp exakta ord så var det i Aftonbladets tidning i söndags.

Tjipp!
Gossen Ruda
Det irländska hat-tricket höll på att knäcka landets TV, till slut var det väl en privat finansiär som fixade det hela. Sånt kan man undvika genom att värdlandet inte deltar i tävlingen, det räcker med äran(och kostnaden). OM man nu skall fortsätta med jippot.
anna_rispan
Ja!!! Vi har utslagstävling ala Robinsson. Det land som vunnit en gång får inte tävla mer. Till slut så är tävlingen död och ingen mer behöver oroa sig för den.

OBS! Jag skojar nu!!
Gossen Ruda
CITAT (anna_rispan @ 14-05-2007, 17:28) *
Ja!!! Vi har utslagstävling ala Robinsson. Det land som vunnit en gång får inte tävla mer. Till slut så är tävlingen död och ingen mer behöver oroa sig för den.

OBS! Jag skojar nu!!


Det hoppas jag annars var det en bra idé. rolleyes.gif Givetvis menade jag att nästa år var det ok att deltaga.
anna_rispan
Gossen Ruda: jo jag misstänkte att det vara bara året efter vinst man skulle stå över. Men tankeassociationer mår man ju bra av. Haha
Berith
CITAT (Betty @ 14-05-2007, 16:17) *
Jag klippte ur ett par av styckena i ditt inlägg Berith och kan inte låta bli att förvånas lite över din inställning till de nyare deltagarna i ESC.
Ingenstans står det ett ord om att deltagarländerna måste ha nån sorts schlagerbakgrund. Det heter Eurovision Song Contest inte Eurovision Schlager Contest. flirting.gif
Det är dessutom inte en tävling enbart för västeuropeiska länder, alla europas länder får plats på scenen.
Jag tror att det är så här: De forna öststaterna har en helt annan musiktradition än vad västeuropéerna har. De röstar naturligtvis mest på den typ av musik som kommer från dessa trakter - På samma sätt röstar vi västeuropéer mest på varann. Och eftersom de är så många fler så blir det ju då att de toppar resultatlistan. Jag tycker inte att det var bättre förr när det var mest bara västeuropéiska deltagare som nästan alla sjöng smäktande ballader på engelska med nåt enstaka pittoreskt inslag med folkdans och originalspråk från typ Turkiet (harmlöst och inte ett dugg hotfullt). En sak som jag bara inte kan begripa är varför man inte tar bort Englans, Tysklands, Frankrikes och Spaniens gräddfil till finalen. Jag tror till skillnad från dig att de allra flesta nya deltagarländerna tar tävlingen på stort allvar, Ukraina är långt ifrån det enda land som skickat ett nonsensbidrag till final. Minns t.ex. tydligt tyskarnas "flygvärdinnor" för några år sedan. Och vad var det för ett ickeexisterande språk fransmännen sjöng på i år, frangelska? confused.gif Buskisbidrag i stil med det som England skickade till finalen i år kan vi vara utan, jag uppfattar nästan det som ett hån mot seriösa deltagare att ett sånt stort musikland inte kunde komma upp med något bättre än så.
Håller med om att The Ark hade ett av de bättre bidragen och kanske det allra proffsigaste framförandet, men jag tycker inte att de var bäst av alla i år.
Vet inte om jag uppfattar dig fel men lite "bad looser" tycker jag nog att du låter som... unsure.gif tongue.gif

Jaa kanske att jag är en bad looser. naughty.gif Men inte för att Sverige kom långt ner på listan i år, neej mer för att det var så mycket bättre förr och så himla mycket sämre nu. Och då försöker jag hitta orsaken till varför jag tycker det blivit sämre. För för mej har det blivit det, jag vill att det ska vara sånger som jag kommer ihåg och kan sjunga med i refrängen många år efteråt! Och då är det "lättare" om texten är på engelska såklart, men det finns sånger på franska också som man kan sjunga med i, men då blir det lite mumligare för uttalets skull. blush.gif Finns några bra på tyska också, för att inte tala om Italiens Gente di mare från 1987. Enligt min åsikt den bästa sången av alla tävlande någonsin. bravo.gif I år ställde Italien inte ens upp!

Och om vi går tillbaka till förra årets deltagare så kommer jag bara ihåg Lordi för att dom vann, och Carola för att hon representerade Sverige. Jag har ingen aning om vilka dom andra bidragen var, inte ens från övriga nordiska länder. Kan du räkna upp nån Betty, kanske jag säger "ja just det!" men nu kommer jag inte ihåg nån. dunno.gif Jag vet också att Helena P vann året dessförinnan och att nåt östland vann året före henne. Men jag kan inte sjunga den sången, och då är den tävlingen ganska "ogjord" för mej. Sorry, sån är jag. whist.gif

Visst hette det Schlagerfestivalen tidigare? Kanske så sent som åttitalet? dunno.gif Och då var melodierna (både dom svenska bidragen men också andra länders) mer schlagers. Att sen utvecklingen gått från det till pop och ballader är nog ganska ofrånkomligt. ABBAs Waterloo var ju ren pop t.ex., och det har kommit flera bra poplåtar efter det. Balladerna hänger väl iofs också med fortfarande, det var ju med två jättefina i den svenska uttagningen i år. Och jag är inte emot utveckling, det är inte det jag protesterar mot. Neej, det är att det har blivit så annorlunda så jag känner inte igen mej. crying.gif Och då tror jag alltså att orsaken till förändringen är att det kommit med så många nya länder som inte har rötterna i schlagermusiken.

Jaa kanske att jag är en bad looser... naughty.gif
Betty
CITAT (Berith @ 14-05-2007, 18:10) *
.../
Och om vi går tillbaka till förra årets deltagare så kommer jag bara ihåg Lordi för att dom vann, och Carola för att hon representerade Sverige. Jag har ingen aning om vilka dom andra bidragen var, inte ens från övriga nordiska länder. Kan du räkna upp nån Betty, kanske jag säger "ja just det!" men nu kommer jag inte ihåg nån. dunno.gif


Kommer inte i ärlighetens namn på så många från förra året jag heller... innocent.gif men jag minns att Spanien tävlade med den rätt kända tjejgruppen Las Ketchup och låten hette Bloody Mary
Och Rysslands Never let you go, med balettdansösen som kom upp ur en flygel, minns inte vad killen som sjöng på rätt kass engelska hette men den kom 2:a...
Och så Carolas svåraste konkurrent enligt pressen, Greklands Ana Vissi med låten Everything, jag tyckte hon var mycket bättre än Carola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon