solen
Jag har sedan 3 månader en tjej på 15 år boende hos mig.
Hon rymde hemifrån pga en elak styvpappa.
Nu undrar jag vad har ni för regler och tider för era
tonåringar?
kickibj
Det är svårt med generella regler. Beror ju mycket på hur tonåringen är som person och mognadsmässigt. Jag kan väl tycka att när det är skola dagen efter så bör de väl vara hemma vid 9-10 på kvällen. På helgerna kan man kanske ge något längre utetid, men allt beror ju också på hur hon/han sköter sig hemma och i skolan och vad de ska göra. Att bara "dra på stan" eller gå på organiserad skoldans t.ex är ju helt olika saker och kan då ge anledning till att ge olika tider.
Tycker också att de kan hjälpa till hemma utifrån förmåga. Städning, disk och viss matlagning t.ex är exempel på vad man kan begära av dem. Vissa föräldrar har ett system som gör att fickpengarna är knutna till vad ungdomarna gör hemma....
Kommer inte på mer just nu. Jag har barnbarn i tonåren så jag känner att jag till stor del kommit ifrån det här. Hoppas du får mer respons från dem som just nu har tonåringar där hemma. Lycka till! rose.gif
solen
kickibj tack för ditt svar. Jovisst förstår jag att det kan vara svårt att ha generella regler.
Hon går i skolan 3 mil från mig och måste då ta bussen därifrån kl 19,15 och därefter tåg
och är då hemma kl 20,50 på vardagarna om hon stannar kvar efter skolan hos kompisar.
Så då tror jag jag ligger ganska normalt med mina regler. Helgerna är det kl 23,00 som gäller.
Jag var bara lite nyfiken på hur andra har det. Hennes situation är under utredning för att ev kunna
flytta hem igen.
Tesa
Jag tycker nog att det ska bero helt på var dom är och varför...mina äldre tonåringar får drälla till 24-01 på helgerna för sen vill jag få sova..men vi bor på landet nära en mindre stad så det går ju inte att jämföra med storstan på något vis..på veckorna tycker jag dom ska vara hemma vid 10-tiden..och tider som sagts ska hållas, dock med en liten felmarginal..
Har ett absolut krav när dom är ute på kvällarna..mobilen skall vara med och på och de SKA svara när jag ringer..annars..
Jag kommer ihåg hur vidrigt jobbigt det var när jag sjäv var tonåring och ALLTID var tvungen att åka hem först av alla...jag kände mig jätteutanför och det vill jag inte utsätta mina ungar för...dom får vara lite lagom utanför bara.. rolleyes.gif

Jag brukar beskriva mitt agerande gentemot mina tonåringar som att jag har dom i flexikoppel..så länge dom sköter sig så släpper jag ut mer och mer koppel men strular dom till det så kortas det obönhörligt av tills förtroendet byggts upp igen...
..och hittills har det funkat utan några större katastrofer...en tonåring är avklarad dvs myndig och utflyttad...nu har jag bara 3 kvar..17, 15 och 13 år gamla..
solen
Tack för svar......det här med att sova över hos killar då?! Hur har ni gjort med det.
Tesa
..alltså..det där dom tros göra när dom sover över gör dom precis lika gärna på dan...och min numera vuxna dotter har bekräftat detta.. wink.gif
Ciczi
CITAT (Tesa @ 15-05-2007, 23:17) *
..alltså..det där dom tros göra när dom sover över gör dom precis lika gärna på dan...och min numera vuxna dotter har bekräftat detta.. wink.gif


Ja när lusten faller på så finns det lite som hindrar... laugh.gif

Ciczi
solen
Mmm jag har oxå tänkt i dom banorna att det dom vill göra kan hända när som helst.
Det är lite svårt att helt plötsligt få en 15- åring att ta ansvar för. Det värsta eller kanske
det bästa är att jag alltför väl minns hur det var när jag själv var 15 år. angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon