sssss89
Hejsan!
Ifjol så odlade jag i pallkrage för första gången. Och det funkade väldigt bra. När det blev höst tog jag aldrig ur jorden utan den har stått över vintern. Måste jag då byta ut jorden, eller kan jag odla i samma i år? I sådana fall, hur många år kan man odla i samma jord? rolleyes.gif

Tacksam för svar! thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du måste inte byta ut den men du måste blanda upp den med ex, rejält med gödsel, kompostjord och annat som innehåller näring och nyttiga mikroorganismer.

Om man jordförbättrar varje år kan man låta jorden vara kvar MEN man bör inte odla samma grönsaker från samma växtfamilj år ut och år in, ex. man odlar inte kålväxter på samma ställe varje år, utan det bör gå några år mellan tillfällena då man odlar kål på den platsen.


Använder du enbart köpejord (=torv) kan det kanske vara bra att ta bort en del av den gamla jorden ibland, den sjunker ju ofta ihop och får en dålig struktur när den bryts ner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon