Full version: Fiberduk
Fru Frö
Nu börjar det titta upp lite grönt, denna bild tog jag idag - 8 dagar efter sådd.

Men hur gör jag sen då grönsakerna behöver mer plats?
Nu har jag petat ner några små pinnar brevid raden av spenat och lägger sen över
fiberduken, men de blåser ju gärna omkull... thumbdown.gif

Hur gör ni?????

Tjing!
noora
Jag ser till att det finns lite mer fiberduk än vad som behövs för att precis täcka och låter fiberduken ligga på. När grönsakerna växer lyfter de upp fiberduken, fiberduken ligger alltså och vilar på grönsakernas blast. Funkar även med sallad och spenat och sånt. Undantaget är sådant som ska pollineras, där måste man ta bort fiberduken.
marskattan
Annars kan du göra en väldigt enkel lösning med att du sätter in något som heter VP-rör, och böjer det så det bildar en liten tunnel som du lägger fiberduken över. VP-rör används när man drar el och 2 meter kostar runt 7-10 kronor. Det är flexibelt och därför kan man "köra ner" ena änden en bit i jorden i pallkragen och sen tvinga ner andra änden vid motsatt sida på pallkragen.

Jag hade tänkt använda mig av denna metoden och förstår du inte hur jag menar så säg till så ska jag gå ut i trädgården och montera upp det och ta ett foto till dig.
Cassandra
CITAT (marskattan @ 16-05-2007, 08:33) *
Annars kan du göra en väldigt enkel lösning med att du sätter in något som heter VP-rör, och böjer det så det bildar en liten tunnel som du lägger fiberduken över. VP-rör används när man drar el och 2 meter kostar runt 7-10 kronor. Det är flexibelt och därför kan man "köra ner" ena änden en bit i jorden i pallkragen och sen tvinga ner andra änden vid motsatt sida på pallkragen.

Jag hade tänkt använda mig av denna metoden och förstår du inte hur jag menar så säg till så ska jag gå ut i trädgården och montera upp det och ta ett foto till dig.


Så gör jag också. Hittade ingen bra trädgårdsbild med vp-rör men så här ser de ut oböjda!

http://www.blocket.se/vi/11456956.htm?ca=10_s

Här kan du också läsa om vp-rörs användningsområde i trädgården...

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=52580
Fru Frö
Tack för tipsen.

Då låter jag fiberduken vila på spenaten ett tag till, tills jag införskaffar VP rör....
men det måste väl bli en väldigt hög båge ser jag framför mig? Ett foto vore toppen!

Funkar fiberduk även som skydd mot sniglar, om man ser till att ha hyfsat tätt (på
något vis) runtom?

Kan jag låta fiberduken ligga på jämt, eller ska man lyfta bort den för lite extra sol?
Jag har inget som ska pollineras.

kollba
Jag har köpt knutar som man kan använda för att koppla ihop VP-rör.
Fördelen är att jag enkelt kan byta höjd efter hand som grönsakerna växer. Jag kan använda dem för fiberduk eller för nät över jordgubbarna. Sen fungerar hållarna (som är fastskruvade i pallkragen) även som gångjärn så att jag enkelt kan öppna ena sidan.

Skall försöka att bifoga två bilder men eftersom jag inte testat detta så får vi se om jag kan få med dem...

[attachment=2759:1.jpg]
[attachment=2760:2.jpg]
Fru Frö
Fiffigt - det verkar ju super att kunna lyfta som ett lock.

För om man spänner rören som en båge - är de inte lite i vägen då man ska dit och skörda g.gif

Men jag förstår inte hur de där knutarna även funkar som gångjärn?
Jag har aldrig sett sånna "knutar", måste titta närmre på dem på Bauhaus för att förstå
dunno.gif dunno.gif dunno.gif
kollba
Det är inte knutarna som funkar som gångjärn - det är hållare som du skruvar fast i pallkragen och snäpper fast knutarna i.

[attachment=2824:3.jpg]

Finns även för att förankra i jorden men de har jag inte testat.

[attachment=2825:4.jpg]
uno
Kolla denna adress: www.cbtrading.se De har kopplingar till elrör.
uno
CITAT (kollba @ 18-05-2007, 21:35) *
Det är inte knutarna som funkar som gångjärn - det är hållare som du skruvar fast i pallkragen och snäpper fast knutarna i.

[attachment=2824:3.jpg]

Finns även för att förankra i jorden men de har jag inte testat.

[attachment=2825:4.jpg]


Dessa jordspjut är för korta. I lätt jord fick jag förlänga dem. Dubbelt så långa.
kollba
Jag har cement = lerjord så där skulle de nog duga - men där går knappt att odla något så jag kör bara pallkragar o upphöjda rabatter...
Fru Frö
CITAT (kollba @ 18-05-2007, 21:35) *
Det är inte knutarna som funkar som gångjärn - det är hållare som du skruvar fast i pallkragen och snäpper fast knutarna i.

[attachment=2824:3.jpg]

Finns även för att förankra i jorden men de har jag inte testat.

[attachment=2825:4.jpg]

.... ahaaaaa!

Och att böja VP rören 90 grader utan att de går av funkar?
kollba
Man köper en fjäder som är avsedd för just detta...
Fjädern stoppas in i röret på den plats där man vill ha böjen och sen kröker man uttav helvete yes.gif ...
Den hindrar röret från att vika ihop sig.
Fru Frö
Aha!
Tack! 000.gif
Floppy
Det finns färdig böjda rör...alltså du kapar vp-rören i önskad längd och trär på dem på böjen...
Ska själv införskaffa mig rör och böjar och skarvar mm...

Du kan gå in på Byggmax och kika på deras hemsida t ex...klicka på EL och så vidare in på EL-artiklar och där klickar du dig fram en sida och 6:e uppifrån tror jag att det var...där har du rörböjarna... tummenupp.gif
Fru Frö
Det låter ju smidigt! Så får det bli, en sväng till byggvaruhuset de närmsta dagarna alltså!
Tack för alla tips smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon