Full version: Näckrosor
Delfinen
I min 3 år gamla damm har jag tre stycken näckrosor, som är lika gamla. Jag tar in näckrosorna i garaget på vinterförvaring och det brukar gå bra. I år är det två av näckrosorna som inte vill komma igång, det har bara kommit några pyttesmå blad. Jag har planterat om dom enligt konstens alla regler och även tillfört näringskulor men inget händer. Är det någon som vet vad det kan bero på - och allrahelst ha något tips om hur jag kan rädda dom? sad.gif
Ingrid på Västkusten
Kyla? Det har varit ganska så kallt om nätterna - min ordinarie näckros(gamlingen) har tagit god tid på sig i år också. De första två åren är långsamma för visste Du att näckrosen Du köper är en bebis? En pyttesnutt?
Och att det tar ett tag innan etablering?
Så om vi får fjutt lite mera på nattemperaturerna så skall Du se att de komemr igång :-)

Hälsar Ingrid
Ina
Köpte tre näckrosbebisar för ett tag sedan och en har rasslat igång ordentligt, nr. två är långsammare och trean verkar vara riktigt trögstartad... Jag har ju inte haft dom över vintern, men det verkar som om det är olika fart på olika plantor.
Åsa E
Hur många år måste man vänta innan näckrosen blommar? Nu är det tredje säsongen jag har min näckros. Vågar jag hoppas på en blomma i år?
Ingrid på Västkusten
Min näckros blommade faktiskr år 1 och knapptår 2 - men NU äntligen ser jag en knopp, näckrosbladen börjar bli större och är itne så röda så jag tror det finns hopp om'et alltså!

Håälsar ingrid
Letty
Har splirrans ny näckros i min damm. Den första. Men ska man ta in dem över vintern??? ohmy.gif
kerstin z5-6
Finns ingen anledning om du inte bor i z 7-jag har mina ute -men dammen är nog 100 cm djup minst på det stället vilket iofs kan inverka -smile.gif
dammkillen
jag har näckrosor som jag tagit från det vilda, de står ute under vintern, det är 85 cm djup.
jag tänkte, de står ju ute i det vilda så jag lät dem stå ute i dammen, det går jättebra.
den gula, Åkeranna tror jag den heter, den har blommat två år men i år har inga blommor kommit upp.
kerstin z5-6
Escarboucle tex rödrosa näckros går fint i z 5 utan vinterförvaring
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon