Full version: Stjärnflocka
annaco
Hej!

Någon som har sått stjärnflocka?

Jag köpte fröer på trädgårdsmässan i Älvsjö och planterade dem straxt efteråt.
Det är en som kommit upp och den består av några små grässtrån så jag är tveksam till om det verkligen är rätt.

Någon som vet svaret på dessa frågor.
Hur lång groningstid brukar de ha och borde inte småplantorna ha hjärtblad?

Fröna låg in en lite plastpåse så det finns ingen planteringsanvisning eller beskrivning.


Mvh Anna
Gåsis
Stjärnflockan är inte lättgrodd, särskilt inte om fröerna torkat. Jag tror inte att något som ser ut som strån är stjärnflocka tyvärr. Men ge inte upp för torra frön kan visst gro efter en eller två vintrar ute.

/Åsa
gröngöling zon2
jag har en ute och den har fröat sig på egen hand. har grott MASSOR av frön för ett par veckor sen, de hade blivit liggande ovanpå sen i höstas. jag trodde den var extremt lättodlad fördenskull!
Gåsis
Jo, den frösår sig lätt men då är det alldeles färska frön som trillar ner i jorden. Den gör så här med. Vill man ha tag i bra och lättgrodda fröer från stjärnflocka ska man annonsera på sensommaren så man får nya fröer. Om man köper/byter till sig fröer som torkar är den en seg rackare däremot.

/Åsa
Halli
Jag sådde massor fröer av stjärnflocka i vintras, tre krukor med ca 20 i varje tror jag. Bara ett litet frö har grott (1 maj) och jag bor i zon 1. Det fick hjärtblad först, och har fått två karaktärsblad nu.
mamamaggan
Har försökt i flera år att så stjärnflocka men inte lyckats förrän jag sådde i min drivbänk på hösten. Fick upp flera fina plantor som jag kunde plantera ut året efter.
annaco
Igår såg jag att det kommit upp ett litet tunnt skott med 2 hjärtblad det är bara att hoppas att den tar sig och att fler orkar komma. Gör de inte det blir det att ställa ut krukan i vinter.

Tack för alla svar!

/Anna
Piri
Jag puttar upp tråden!

Jag beställde i all hast ett paket stjärnflocksfrön att så nu... och först efter att jag lagt beställningen ser jag hur trög och jobbig den verkar vara att så!

Men det är ju den vackraste av blommor, så jag är redo att kämpa! Vad ska jag göra tycker ni? Stoppa in dem i kylskåpet och hålla på?
Är det möjligt att få dem att gro till sommaren? Snälla....

sos.gif

Jag bor i Stockholm!
Eva 33c
Stjärnflockan behöver en "vinter" efter sådd för att gro. Och oftast en rejäl sådan. Jag tror inte (obs, vet inte säkert) att du kan få dem att gro till sommaren. Men det bästa är att så dem direkt nu i krukor och ställ ut dem. Fortfarande är ju nätterna kalla och det kan säkert blir kalla perioder än. Och ute är bättre än kylsåp, då skiftande temperaturer ger bättre effekt. Men torkade fröer kan vara svårväckta som du ju redan läst i denna tråd. Gror de inte denna sommar så behåller du krukorna ute till nästa år. Då gror de nog bara du ser till att sådden aldrig torkar ut. Får man bara upp någon planta så självsår de sig sedan.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon