Full version: klurit 3
Carl
Lille per var ute i skogen och gick. Vart fångad av jätten som tog honom till sin grotta för att äta upp honom. Men jätten var gott humör så han tänkte ge lille Per en chans att klara sig. Så han tog fram två urnor 10 röda kulor och 10 svarta kulor. Jätten sa till lille Per. Jag kommer om en stund tar en slumpvis kula från en slumpvis urna. Tar jag en röd så äter jag upp dig. Tar jag en svart så får du gå. Hur ska lille per lägga kulorna i urnorna för att ha störst chans att klara sig???
kantarell
Min gissning är att det inte spelar någon roll. Så vida lille Per inte kan läsa jättens tankar blir det väl 50% chans hur han än lägger dem? om han nu inte kan smussla undan några eller alla svarta förstås... whistling.gif
Carl
Fel! En ledtråd han kan öka sina möjligheter! Alla kulorna ska vara i krukorna. Det kan vara bra att vete om nu man skulle hamna i denna situation rotfl.gif
storm
Han kan lägga alla kulor i samma urna dom röda underst.
Carl
Fel Slumpvis kula
Anna2
Han får väl smutsa ner de röda så de blir svarta, eller pilla loss den röda färgen... haha, nä jag vet inte.
Farbror Blå
[b]OM han lägger de röda för sej och de svarta för sej och jätten tar en slumpvis, så är sannolikheten att han blir uppäten 50% eller hur?

Om man då blandar kulorna i bägge urnorna så är sannolikheten sannolikt densamma, eftersom han slumpvis tar en kula ur två krukor och i varje kruka är det 50% chans att han en svart..


chansen att han tar en svart bör vara 2/4 eller hur? alltså detsamma som 1/1 eller 50%.

Eller tänker jag fel nu, Carl?
Gissar att man statistiskt kan bevisa nåt annat..
RibesRubusVitis
Föreslår EN svart kula i en urna; ALLA övriga i den andra.
kantarell
DET tror jag på RRV! tummenupp.gif
Svante, zon 1
Japp, jag håller med RRV!
Anna2
Ja! Såklart!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon