Charlotta
jag har 4 pallkragar/lådor, varje låda är 2 kragar hög. Och så har jag lite plantor på tillväxt hemma som snart ska planteras ut.

Hur många plantor får det plats utav de här växterna, de blir ju rätt stora efter ett tag?

Pumpa/squash - 2 plantor per krage - eller kanske 3??

Broccoli - 4-5 st?

Brysselkål - 4-5 st?

Äppelgurka - ingen aning hur stor den blir, är det som en squashplanta ungefär, eller? Och hur mycket skörd blir det på en sån, är den lika produktiv som squashen?

Tusen tack för hjälpen!
catlady
Mina pallkragar är 60 cm höga och i dem har jag vars 9 saker (tomat, gurka, paprika, kalebass, aubergine, bönor m.m) Men det börjar bli lite trångt där jag satt tomaterna så jag funderar på att flytta något till en ny pallkrage.
Charlotta
Tack för svaret! I mina blev det såhär (varje krage är 2 kragar hög):

Pallkrage 1: 6 brysselkål
Pallkrage 2: 6 broccoli + äppelgurka
Pallkrage 3: 1 gul quash, 1 buttercup squash, 1 äppelgurka samt låga sockerärtor längs några av kanterna, som klättrar på nedstuckna grenar, + lite sallad (som kanske ryker när det blir för trångt)
Pallkrage 4: 1 krokig italiensk squash (vet ej namnet), 1 hokkaidopumpa

Vi får väl se om det blir tok-trångt eller om det funkar. Har ingen aning om hur mycket de olika sqasherna/äppelgurkan breder ut sig, men efter sommaren lär jag väl ha svar på det yes.gif
Keya
jag har planterat en squash och den fyller nästan redan hela pallkragen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon