MrsMP
Tittade på söderläge igår...och där lade dom ju fiberduk istället för plast...det går alltså bra med det? Växer inte ogräset igenom det?? confused.gif
KURT
Vart la de fiberduk? ovanpå, under? Plast är inte bra eftersom det inte släpper igenom vatten. Sedan finns det många sorters fiberduk. Skall man hindra trädrötter så behöver man kraftigare duk, än om man bara skall hindra rotogräs.
Malvia

Alltså, fiberduken som lades ut i lådorna var till för att jorden inte skulle rinna ut genom springorna.

Plast kan män fästa på sidorna i en pallkrage för att skydda träet mot fukt, däremot inte plast i botten. Där kan man ha fiberduk.
ewa zon 3
Tittade också på programmet igår och fiberduken de använde var den lite kraftigare markduken som är perfekt till att fodra korgar, lådor mm för att hålla jorden på plats. Finns att köpa på rulle i olika bredd på trädgårdscenter mfl
Kanske mest tänkt att användas som ett spärrskikt på marken under gångar, bark- gruslager för att hindra rotogräs att växa upp.
Den egentliga fiberduken används till täckning och skydd mot sol och vind men också för att hålla oönskade djur borta från trädgårdslandet. Fiberduken är tunnare, strävare och går lättare sönder än markduken som är är tåligare.

/Ewa
MrsMP
CITAT (ewa zon 3 @ 24-05-2007, 09:58) *
Tittade också på programmet igår och fiberduken de använde var den lite kraftigare markduken som är perfekt till att fodra korgar, lådor mm för att hålla jorden på plats. Finns att köpa på rulle i olika bredd på trädgårdscenter mfl
Kanske mest tänkt att användas som ett spärrskikt på marken under gångar, bark- gruslager för att hindra rotogräs att växa upp.
Den egentliga fiberduken används till täckning och skydd mot sol och vind men också för att hålla oönskade djur borta från trädgårdslandet. Fiberduken är tunnare, strävare och går lättare sönder än markduken som är är tåligare.

/Ewa


thanks.gif

...då är det markduk som gäller...har mycket hellre det än plast... rolleyes.gif
Betty
CITAT (MrsMP @ 24-05-2007, 12:38) *
thanks.gif

...då är det markduk som gäller...har mycket hellre det än plast... rolleyes.gif


Plast på insidan hindrar bräderna från att ruttna så fort eftersom fukten från jorden då inte kommer i kontakt med virket då som den gör om man använder markduk. Livslängden för lådan/pallkragen ökar en hel del. wink.gif
zekalita
...men sådan fiberduk släpper ju inte igenom regnet, blir det inte för blött då? Eller fixar ni dräneringshål? Hur gör ni som fodrar med plast med dräneringen?
Betty
CITAT (zekalita @ 27-06-2007, 11:02) *
...men sådan fiberduk släpper ju inte igenom regnet, blir det inte för blött då? Eller fixar ni dräneringshål? Hur gör ni som fodrar med plast med dräneringen?


Jag fodrar som sagt insidan med byggplast för att skydda virket mot röta. Det behövs ingen dränering, vattnet rinner ju ner i jorden under pallkragen.
zekalita
Aha! Tur att det fortfarande ser ut som det gör i trädgården... Allt växer igen just nu. Har byggt ny mur längs växthuset, nu återstår att jämna marken framför och göra en liten stensättning och pallkragar (ungefär där det röda spettet står). Nya idéer??

Thanx!

[attachment=4533:0627_liten.jpg]
kerstin z5-6
Fiberduk och markduk -även kallad geotextil släpper igenom vatten ..
skogstroll
zekalita, det måste kännas tryggt att Securitas bevakar växthuset, undrar om de skyddar mot sniglar oxå rolleyes.gif
zekalita
biggrin.gif Det var uppmärksamt! Ja, det står till och med "securitas tomat-bevakning"... Tyvärr, tyvärr hjälper det inte mot sniglisarna.

Jag har sått både två och tre gånger i år men sniglarna tar allt. De enda kvadratmetrarna där det inte växer något (inte ens ogräs) är där jag försökt odla morot, dill, persilja, ringblomma, sommarblomster... Grannen frågade om jag vattnat med bensin! Fnitter...

Ärtorna är naggade men klarar sig nog och potatsen ståtar fin. I dag fick jag 15 fina färska potatisar i ett enda stånd. Odlar Timo och Maria i år.

~*~
Lotta
Jan Lindgren
Hej!
Tyvärr växer trädrötter genom geotextil. Jag lägger ut tjock plast på marken och ställer ramar ovanpå. Jag använder inte pallkragar utan spikar ihop ramar av tryckimpregnerat virke 45x 195 och odlar i det. Vill du odla på ett enkelt vis så prova Lennart Öhmans våtbäddar. Det är det enklaste sättet att odla på.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon