Full version: Råd inför husköp!
Eva Swahn
Nu ligger det nära om det blir ett hus eller ej...

Vad jag nu behöver råd med är följande:

1. Vatten ur egen brunn - enskilt vatten
Jag har fått en ritning från miljökontoret så jag vet var vattentäkten ligger i förhållande till avloppet. Avloppet är för övrigt relativt nytt och godkänt.
Men det finns inget vattenprov taget, alltså jag vet ingenting om vattenkvalitén. Jag har pratat med miljökontoret och en vattenreningsfirma. Jag vet nu att man tar ett kemiskt, ett mikrobiologiskt prov samt att man även kan ta ett radonprov.

Vad jag har förstått är vanliga problem i trakten: hög halt av kalk och järn. Även rester från jordbruket kan komma in i brunnen. Radon är ovanligt. Jag har blivit rekommenderad att ta kemiskt och mikrobiologiskt prov. Mäklaren säger att det ska tas ett vattenprov och att det ska vara klart "tills jag flyttar in".

Men det tycker jag inte ok. Jag vill att det ska tas ett prov nu. För om det visar sig att vattnet inte är ok så måste man ha en apparat med filter. Sådan kostar (om jag minns rätt - hittar inte bland mina telfonanteckningar) 10.000 kr för mikrobiologiskt smutsigt vatten och 11.000 kr för kemiskt. (Nån som vet nått om det finns något kombinations-sätt?). Då vill jag pruta på priset på vad det skulle kosta. (Har redan prutat 45.000 kr) Är det rätt tänkt? Eller är jag en gnet?

Men mäklaren jagar mig som en drever. Han vill bara att jag ska skriva på papper och lägga upp handpenningen. Ska man skriva ett förbehåll? Eller hur gör man? Hur gör man förbehåll?

2. Radonmätning.
Jag har frågat miljökontoret om detta med. Det finns områden i kommunen som betraktas som högrisk när det gäller radon, nu ligger inte huset här. Men övriga områden räknas som normalrisk. Nu fanns det inga hus i denna by, eller i de två allra närmaste, där man hade mätt radon. Men i en by lite längre bort, med samma sorts topografi, fanns det fastigheter som hade mätt, och några hade radonhalt över gränsen 200 Bq (beqerel). Nu kan man bara utföra tillförlitliga mätningar under eldningssäsongen, oktober - april, samt att mätningen ska göras under minst två månader. Att mäta nu är meningslöst och det kommer alltså inte bli nån klarhet i detta före ev. köp.

Man kan till radonsanering få hälften av kostnaden som bidrag, dock max 15.000 kr. (Det kan kosta 30.000 kr.) Jag har begärde nersättning av priset med 15.000 kr för detta, men det gick inte säljaren med på. Nu skulle säljaren mäta radonet "så det är klart före inflyttning" enligt mäklaren. Men vadå? Det är ju meningslöst.

OK. Jag kan leva utan att veta hur hög radonhalten är. Dö ska man ju göra till slut ändå. Men vattnets kvalité ställer till större problem.

Jag behöver kloka vänners synpunkter och råd!
Eivor E på Väddö
Hej Eva. Det låter spännande med husköp! Men jag tycker att du ska stå på dig, och få till stånd de prover du vill ha. En mäklares uppgift är att sälja så fort som möjligt - det är ju också så de tjänar pengar. Men när du väl har skrivit på kan det bli svårt att få rättelser utförda, även om du skriver förbehåll. Säg att det visar sig att det är något fel på vattnet - det är ändå du som ska bo där och en rättelse kanske kan ta åratal att få till stånd. Om mäklaren jagar dig så är han förstås angelägen om att få en affär till stånd. Utnyttja det och propsa på det du vill få utfört. Det låter ju inte som om det är någon kö av husköpare sådu riskerar att gå miste om köpet. Mäklaren försöker ju utnyttja att du är sugen på huset och få ett snabbt avslut på affären. Gå inte i den fällan! Det är mina tankar och råd. Hoppas det löser sig. Hälsningar Eivor på Väddö
Hasse_h
Ja, håller med Eivor. Ha så mycket is i magen du kan.
När vi köpte vårt nuvarande hus upplevde jag mäklaren som oerhört stressande, han låg på hela tiden för att få ett avslut, trots att alla nödvändiga besiktningar inte var gjorda, bl.a. taket som senare fick allvarliga anmärkningar av besiktningsmannen efter att vi skrivit på papprena. Hade jag haft det klart för mig innan hade jag prutat betydligt mera på köpet. Ingen anledning att häva köpet kanske, men det hade kunnat påverka priset. Så dags att göra något åt det när allt var överenskommet.

För övrigt ska man inte lita på besiktningsmän till 100%. Förra husägarna bedrev en olaglig kennel mitt i villaområdet och det hade satt sina spår i väggarna i vissa rum om man säger så... mad.gif ..."ja, men lukten försvinner med lite vädring efter några veckor" sade en erfaren besiktningsman från ett stort besiktningsföretag, jahaja....lukten satt kvar betydligt längre än så. Och när det skulle tapetseras något år senare i ett av rummen (som använts som valprum) avslöjades mer djupgånde skador som inte gick att ventilera bort.....det var så ¤¤¤¤¤ äckligt att man svor ve o förbannelse över att man köpt huset. Besiktningsföretaget tog visserligen kostnaden för saneringen, men all renoveringskostnad (väggar o golv) fick jag betala själv. Försökte få förra ägarna att ta sitt ansvar, fick rätt av en jurist i fallet, men de vägrade och juristen kunde inte driva fallet i rätten eftersom ersättningsbeloppet var för lågt.

Min slutsats av detta blev att aldrig någonsin mer lyssna på stressade mäklare och ifrågasätta allt som påstås av besiktningsmän och husägare. Om jag nu skulle köpa något annat hus någon gång. Att man skriver på handlingarna med heder och samvete och garanterar att inga dolda skador finns verkar inte spela någon som helst roll för somliga.
Ralf
Jag håller med föregående talare, skriva aldrig på innan. Sälljaren och mäklaren är nog lika angelägna som du. Skriv inte på något som helst papper innan allt är som du vill!
Om förbehållet skall utlösas så ligger allt ansvar på dig att bevisa det du vill och övertyga motparten. Nekar motparten så måste du ta till tvångsmedel.

Radon
Är det markradonent eller Radon i själva huset? Eller Radon i vattnet? Det hela beror ju oxå på vilken sorts konstruktion huset är; nergrävd källare eller torpagrund eller?
marken, lera eller morän?
Eva Swahn
Tack för synpunkter. Ja, man är i underläge på nått sätt när man har funnit ett ställe som man har förälskat sig i. Mäklaren hävdar "att han håller huset för mig" och "att det är många nu som trycker på", säljaren att "det finns många som är ute här och kör runt huset och kollar". Ja, sånt kan jag naturligtvis inte kolla men det är stressigt. Men vad säger att en annan köpare inte skulle vara lika noga med allt som jag är?

Vattnet
OK, jag ska kräva att vattnet ska kollas först, innnan jag skriver på papper. Ska jag kräva kopia på utlåtandet?
Ska jag kräva att säljaren åtgärdar vid ev. anmärkningar på vattnet?
Eller ska jag begära att priset sänks i motsvarande grad av vad reningsapparatur skulle kosta?


Radon
Ralf: det är i första hand markradon. Men hur det ligger till med den saken får jag kanske strunta i eftersom det inte går att mäta så här års. Jag har ju inga små barn som ska bo där.
KURT
Kan du kräva att säljaren åtgärdar vid ev. anmärkningar på vattnet så tycker jag att det borde täcka in alla ev problem. Vid nyår införs nya betydligt striktare regler (EU regler) när det gäller vattenkvalitet, men dessa gäller inte för privata brunnar.
Christer C
Gå inte på mäklarbullshit som att han håller huset till dig. Varför skulle han göra det? Har man blivit väldigt förtjust i ett hus så är det naturligtvis svårt att vara lite kall. Om det inte har blivit någon budgivning utan du t.o.m. har prutat så finns det ju förmodligen ingen mer som är intresserad, i varje fall inte till det priset.

Det kan nog vara svårt att pruta på problem som eventuellt men långt ifrån säkert kan finnas. Däremot tycker jag att du ska förbehålla i kontraktet att säljaren får stå för kostnaderna att radonsanera och/eller göra vattnet fullt tjänligt. Dom kommer då förmodligen att vilja ha med en formulering att alternativet till detta ska vara att häva köpet. Det krävs nog att kostnanderna ska bli rätt höga innan man som säljare vill vidta en sån åtgärd.

LYCKA TILL!
Pelle
CITAT (Eva Swahn @ 25-06-2003, 00:16)
...
Nu kan man bara utföra tillförlitliga mätningar under eldningssäsongen, oktober - april, samt att mätningen ska göras under minst två månader. Att mäta nu är meningslöst och det kommer alltså inte bli nån klarhet i detta före ev. köp.
...

Radonhalten kan även korttidsmätas, tar ett par dagar.

Kolla in:
http://www.ssi.se/radon/mata_radon.html
Anna C
Som det står på SSI:s radonsida så får man ett ungefärligt värde vid en korttidsmätning. Det är en "ögonblicksbild" av verkligheten. Tänk på att det är ganska lätt att manipulera mätningen. Ett fönster som står öppet pga sommarvärmen kan ge helt missvisande resultat. Med markradon kan det också vara så illa att huset under eldningssäsongen fungerar som skorsten och riktigt suger in radon från marken.

Röker du? I så fall är rökningen ett mycket större hälsoproblem än radon,men kombinationen tobaksrök+radon är extra farlig.

Anna
Nybörjare
Har du små barn? Då skulle jag råda dig att göra fullständig besiktning av fastigheten vad gäller förekomst av mögel eller bakterier. Experterna är eniga om att detta ger allergier och överkänslighet och att detta är ett mycket stort problem i våra fastigheter idag! (Detta skulle jag göra även om jag inte har små barn men extra viktigt om man växer upp i mögelangripet hus). Det jag pratar om är inte fuktmätning som skadedjursbekämpningsbolag sysslar med - fukt ger mögel men fukt kan torka upp vilket inte i sin tur innebär att möglet försvinner! Kontakta ett mögelsöks företag.

Att mögelsanera ett hus kan komma att kosta betydligt mer än vattenflitren och radonsaneringen ihop, så denna besiktning är även mycket viktigare om vi pratar rent penningamässigt.
Hannele
Läste nånstans att det tar en vecka att byta fönster och måla ett hus,
men ett decennium, minst, för en trädgård/träd att växa upp...
kerstin z5-6
Vi har egen brunn.Ett krav till mäklaren var vatten prov innan påskrift
kräv det-Lycka till med ditt nya hus -det kommer att gå bra -Jag unnar dig verkligen nåt fint-Håller tummen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Cilla
Min far köpte i våras ett hus i ett radonriskområde, och det gjordes en mätning under en vecka som iallafall sades vara en slags indikation. Mätningen gav skriftligt besked om radonhalten timme för timme, så den tid fönster mm varit öppna kunde man se. Handpenningen lades innan mätningen var klar och ett förbehåll skrevs in om att köpet kunde hävas av köparen om radonhalten översteg gränsvärde si och så.

Tanken var att om halten var hög skulle en andra omgång förhandling ske där prisnedsättning av huset för kommande sanering kunde diskuteras.

En annan tanke var också att när radonmätningen väl var gjord, och om den visade höga värden, visste ju säljaren om detta och kunde inte i en andra försäljningsomgång dölja detta fel. Alltså bra förhandlingsläge för den köpare osm ändå var intresserad av huset men ville pruta pga saneringsbehov.

I övrigt skulle jag varken med vatten eller radon låta säljaren stå ansvarig för jobbet att rena eller sanera. Det bör den som ska bo och har engagemang i huset göra. Bättre att förhandla om nedsättning av priset på huset pga sanerings- eller vattenreningsbehov.

Kanske är det enklaste och smartaste att i första hand villkora husköpet (att det blir av om vattnet är bra och radonen låg) och så snabbt som möjligt lägga handpenning, och sedan ta en andra förhandlingsomgång om priset i det fall gränsvärdena är dåliga. Har man säljaren "på kroken" så långt som med handpenning blir nog mäklaren villig att hjälpa till att få säljaren att sedan sätta ned priset en del för att huset ska bli sålt.

15-30 000 blir ofta en liten summa när hela hussumman finns möjlig för säljare och mäklare att få in, medan det kan kännas som en stor summa och kanske lite som en prestigesak innan man vet att hela köpet kan bli av, om du förstår vad jag menar.
Ralf
Betala aldrig handpenning o tro att du kan komma i förhandlingsläge! Handpenningens funktion är att du som köpare försäkrar dig om förstaplatsen. så kan du springa runt till olika banker o jämföra lån o sånt.
MEN om du vill förhandla och förhandlingen inte går bra ja då kan du ej begära att få tillbaka handpenningen.


Det är du som hoppar av, ej mäklaren. Mäklaren/säljaren kommer bara att sitta passiva tills köpte fullföljs eller du inte gör det, o då tillfaller handpenningen säljaren. Med handpennignen följer ett avtal. Där står vad som sker om köpet ej fullföljs inom en viss tid.

Om du har betalat handpenning är det mäklaren som fått dig på kroken, du har nappat tag i betet. Du sitter fast på linan och det kommer att göra ont att slita sig loss.
gutten
CITAT (Eva Swahn @ 25-06-2003, 00:16)
Nu ligger det nära om det blir ett hus eller ej...

Vad jag nu behöver råd med är följande:

1. Vatten ur egen brunn - enskilt vatten
Jag har fått en ritning från miljökontoret så jag vet var vattentäkten ligger i förhållande till avloppet. Avloppet är för övrigt relativt nytt och godkänt.
Men det finns inget vattenprov taget, alltså jag vet ingenting om vattenkvalitén. Jag har pratat med miljökontoret och en vattenreningsfirma. Jag vet nu att man tar ett kemiskt, ett mikrobiologiskt prov samt att man även kan ta ett radonprov.

Vad jag har förstått är vanliga problem i trakten: hög halt av kalk och järn. Även rester från jordbruket kan komma in i brunnen. Radon är ovanligt. Jag har blivit rekommenderad att ta kemiskt och mikrobiologiskt prov. Mäklaren säger att det ska tas ett vattenprov och att det ska vara klart "tills jag flyttar in".

Men det tycker jag inte ok. Jag vill att det ska tas ett prov nu. För om det visar sig att vattnet inte är ok så måste man ha en apparat med filter. Sådan kostar (om jag minns rätt - hittar inte bland mina telfonanteckningar) 10.000 kr för mikrobiologiskt smutsigt vatten och 11.000 kr för kemiskt. (Nån som vet nått om det finns något kombinations-sätt?). Då vill jag pruta på priset på vad det skulle kosta. (Har redan prutat 45.000 kr) Är det rätt tänkt? Eller är jag en gnet?

Men mäklaren jagar mig som en drever. Han vill bara att jag ska skriva på papper och lägga upp handpenningen. Ska man skriva ett förbehåll? Eller hur gör man? Hur gör man förbehåll?

2. Radonmätning.
Jag har frågat miljökontoret om detta med. Det finns områden i kommunen som betraktas som högrisk när det gäller radon, nu ligger inte huset här. Men övriga områden räknas som normalrisk. Nu fanns det inga hus i denna by, eller i de två allra närmaste, där man hade mätt radon. Men i en by lite längre bort, med samma sorts topografi, fanns det fastigheter som hade mätt, och några hade radonhalt över gränsen 200 Bq (beqerel). Nu kan man bara utföra tillförlitliga mätningar under eldningssäsongen, oktober - april, samt att mätningen ska göras under minst två månader. Att mäta nu är meningslöst och det kommer alltså inte bli nån klarhet i detta före ev. köp.

Man kan till radonsanering få hälften av kostnaden som bidrag, dock max 15.000 kr. (Det kan kosta 30.000 kr.) Jag har begärde nersättning av priset med 15.000 kr för detta, men det gick inte säljaren med på. Nu skulle säljaren mäta radonet "så det är klart före inflyttning" enligt mäklaren. Men vadå? Det är ju meningslöst.

OK. Jag kan leva utan att veta hur hög radonhalten är. Dö ska man ju göra till slut ändå. Men vattnets kvalité ställer till större problem.

Jag behöver kloka vänners synpunkter och råd!

Hej!
Gissar att det redan löst sig med husköpet, men lämnar ändå några synpunkter.

Om mäklaren är seriös skall han/hon lyssna på dig och lösa problemet innan kontrakt skrivs.
För att både du och säljaren skall känna er nöjda, kunna gå vidare och känna att allt är klart kan man skriva in ett villkor i kontraktet under §13.

Villkoret kan se ut så här:
Vattenprov
Köparen bekostar kemiskt samt mikrobiologiskt vattenprov. som skall utföras senast 2003-xx-xx.
Om vattenproven påvisar värden som är otjänliga eller tjänliga med anmärkning bekostar säljaren de åtgärder som krävs för att vattnet skall betraktas som tjänligt. Dock max 20 000:-.

Hoppas du stod på dig och att allt löste sig till allas belåtenhet.
lisen
Hej Eva.

Nu har du säkert stått på dig mot mäklaren och har kanske ditt hus nu.
Önskar dig all lycka med din nya trädgård. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon