Hoppsan
Jag ska sätta jordgubbsplantor i en pallkrage. Frågor:
1. Räcker det att ha en pallkrage på höjden?
2. Hur många plantor ryms i en krage?
3. Ska man ha sån där svart duk i pallkragen (mellan plantorna) som man ser i vanliga jordgubbsland? I så fall: vad är det för sorts duk? Tyg? Plast?

Sen vill jag gärna ha tips på stöd till ärtskidor. Ifjol stack jag ner två pinnar och fäste ett grönt plastnät mellan. Men det blev inte så bra, det tippade nästan av tyngden. Hur gör ni andra?
marigt
Stöd till ärtor har jag gammal spjälsäng,
tagit sidorna och målat och tryckt ner i jorden ,
Har satt fast på några järnpinnar först, så att inte "sängen" står i jorden.

Alltså sidan på sängen och satt dit järnrör på det som ska vara neråt, det blir som en stege.

har haft en i några år (svart), ska låta barnen måla varsin (2) de har bestämt lila och rosa, nu funderar de på om pinnarna ska ha varannan färg.
Eva i Västerås
Plasten är för att skydda jordgubbarna från att bli jordiga.
Men halm eller sånt som underlag blir jordförbättring på sikt, och det kan bli kokhett för rötterna under plasten, speciellt på nysatta plantor.
Jordgubbar trivs med täckodling. Man har skydd och det blir lagom med gödning. Om man sedan har ganska tjockt med halm och gör gropar i halmtäcket där man vill släppa ner revskott blir övriga revplantor jätteenkla att ta bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon