Annki
Man tror inte det är sant! Men på något vis lyckades jag få en fästing med mig hem från kolonilotten i förrgår. Kände att det kliade i pekfingret när jag klev upp morgonen efter. Den lilla gynnaren hade tuggat sig igenom skinnet på insidan av pekfingret och hängde där och snuttade blod. På många konstiga ställen har jag haft fästingar. Oftast där de är helt omöjliga att komma åt. Men att sätta sig på ett pekfinger var väl ändå inte så smart? wink.gif
KURT
Det är jobbigt för en så liten gynnare att krypa längre sträckor oupptäckt! Är det bara tillräckligt tunn hud så duger det bra åt den. Det säjs ju att det är ovaligt mycket fästingar i år, jag lyckas dock aldrig få någon på mig, även om jag går genom gräs upp till axlarna!
rutis
Min första satte sig i naveln, det är kanske inte ett så konstigt ställe. Men jag tyckte att navelluddet satt ovanligt envist fast....
Pher
Har bara blivit fästingbiten engång. Då satt den på handen, de jäklarna bedövar innan de sticker så man känner ingenting. Jag undrade vad det var för liten svart grej som satt på min hand och upptäckte att de var en fästing! Den hade dock inte kommit så långt, så de gick att peta bort den. Hua..
En som jag känner lite avlägset fick värsta problemen efter att blivit fästingbiten, så man är lite skraj för de små. Borelia eller vad det heter.
Gossen Ruda
Plockade bort min första fästing för året för någon vecka sen. Om platsen på kroppen kan omtalas att det kan lukta väldigt alldeles i närheten. biggrin.gif Vad jag aldrig kommit till klarhet om är om även 1:a larvstadiet kan vara smittat med exempelvis Borrelia. Dvs om smittan kan överföras från honan till äggen.
Anders zon III
Nu ska jag vara värst - en promenad i veckan gav 8 fästingar, ingen hann sätta sig fast i alla fall, är kittlig...
Förra året solade jag på ett badlakan i högt gräs - 42 fästingar! Trodde jag...43 var det förstod jag dagen därpå då den 43:e satt fast...
Ok, har vaccinerat mig i år, men det skyddar inte till 100%.
Dags att decimera rådjursstammen?
Gossen Ruda
Jag har en gång lagt mig att vila i en skogsbacke. Tydligen precis där en kull fästingar fanns. Det kröp överallt. På mig. Vill man ha bort fästingar får man nog ta bort alla djur inklusive gnagare. Ett riktigt fästingställe på Västkusten är Hallands väderö. Där finns inga större vilda djur än hare och kanin men dom är däremot desto talrikare. Så finns där kossor också.
Posse
Ussch vad det plötsligt började killa överallt... huh.gif sad.gif
Ti bee
Ja, usch ja, vi brukar kalla det för krypnoja, när det kryper och kliar, kittlar och sticker, utan att något finns där. Flera kvällar i rad nu när jag skall sova har jag haft krypnoja, bara för att jag haft fästingar tidigare på dagen. wacko.gif
Fast mest irriterad blir jag när jag ser en fästing helt fräckt knalla på min lillunges mjuka ettåriga huvud i tro att han/hon skall få smarra lite, eller då en otäcking redan grävt sig in i babyhuden. Hmm, det borde finnas åldersgräns för krypen. mad.gif
Ett annat kryp som ger mig krypnoja är bromsar. På landstället i norrland så hade vi ruskigt många sådana, härnere i söder är det lugnt på den fronten än så länge. Håller tummarna för att jag slipper dem nu.
adrian
Jag hörde en gång att det enda djur som inte har några naturliga fiender skulle vara just, fästingen..
så idet "kretsloppet" skulle den vara överflödig.
Alltså ganska onödig.. smile.gif
Ewa L
Klargörande ang vaccinering:

Den skyddar mot hjärnhinneinflammation förorsakad av TBE-viruset. Finns annars ingen behandling!

Borrelia kan man inte vaccinera mot, men den kan man å andra sidan bota med penicillin.

Nej, jag är varken läkare eller hypokondriker, men har haft Borrelia och är vaccinerad mot TBE! Har man hästar och hundar är risken lite för stor för att chansa tycker jag.
Posse
huh.gif Inbjudande sajtnamn... Fästing.nu
Annki
Posse! DEN var INTE rolig!! Jag är TBE-vaccinerad, men de är äckliga i varje fall. / Annki mad.gif
Sylvia
Det finns ett preparat att köpa i apoteket, Frontline eller vad det nu hette, som skyddar katter o hundar mot fästingar. Trodde det var ganska hokus-pokus att droppa några droppar i kattens nacke och sedan skulle den få vara ifred hela sommaren, så jag köpte också en Tea Tree-halsband till ena katten. Men den som har Frontline har inte fått en enda fästing, medans den med halband har jag plockat redan flera av...
ohmy.gif
KURT
CITAT (adrian @ 26-06-2003, 07:07)
Jag hörde en gång att det enda djur som inte har några naturliga fiender skulle vara just, fästingen..
så idet "kretsloppet" skulle den vara överflödig.
Alltså ganska onödig.. smile.gif

Uppenbarligen är den inte överflödig eftersom Borelia, Ehrlichia och TBE utnyttjar den för att spridas. Dessutom kan man vara säker på att det i sin tur finns virus som lever som parasiter på bakterierna Borelia, Ehrlichia (virus som angriper bakterier kallas bakteriofager). Överhuvudtaget så finns det i allmänhet parasiter i flera led (d v s parasiter som parasiterar på parasiter osv!) för de flesta organismer.
Posse
CITAT (Annki @ 26-06-2003, 22:49)
Posse! DEN var INTE rolig!! Jag är TBE-vaccinerad, men de är äckliga i varje fall. / Annki mad.gif

Om du menar att jag försökte göra mig rolig, var det väl inte riktigt så. Med "inbjudande" menande jag närmast att vara ironisk.
Jag tycker att det är ett konstigt val att använda domänen "nu" i samband med ordet "fästing"... precis som om fästingar vore något attraktivt som man vill få (folk att skaffa) så snabbt som möjligt: "NU". huh.gif

Kanske finns det också sajter som heter typ "Cancer.nu". unsure.gif
KURT
.nu är ju faktiskt inte samma sak som adverbet NU! .nu är ju "bara" domännamnet för landet Niue

http://www.angelfire.com/country/niue/

Och eftersom .nu domänen använder effektivare teknik så tillåter ju de tex å ä och ö i web adresser, en god anledning till att använda .nu adresserr i stället för .se adresser. Dessutom vad det tidigare mycket krångligt att få .se adresser, därför finns det tex www.canser.nu .
Posse
CITAT (KURT @ 27-06-2003, 10:01)
.nu är ju faktiskt inte samma sak som adverbet NU! .nu är ju "bara" domännamnet för landet Niue

Jag tycker det är ganska uppenbart att man lätt kan uppfatta "nu" i "ordagrann" mening.

Det är väl ingen tillfällighet att kortadresser börjande på "welcome.to", "come.to", "surf.to" o.dyl. är så popuära...

Även om "to" också råkar stå för ett land.
Annki
Hej Posse! Förlåt wub.gif , jag menade inte att vara dum! Det var ett stänk ironi här också. Kände bara att dessa läskiga bilder på fästingar inte gjorde mig gladare. Skapade tvärtom hysteriska rysningar efter ryggraden!

Undrar om man kan använda Frontline på människor? Misstänker att jag skulle se löjlig ut i Tea Tree-halsband!!
Susanna
CITAT (Sylvia @ 27-06-2003, 00:02)
Det finns ett preparat att köpa i apoteket, Frontline eller vad det nu hette, som skyddar katter o hundar mot fästingar. Trodde det var ganska hokus-pokus att droppa några droppar i kattens nacke och sedan skulle den få vara ifred hela sommaren, så jag köpte också en Tea Tree-halsband till ena katten. Men den som har Frontline har inte fått en enda fästing, medans den med halband har jag plockat redan flera av...
ohmy.gif


Jag har frontline på min hund också men det har inte fungerat. sad.gif Han får fortfarande jättemånga fästingar.....Ibland hittar jag dem inte förrän de är drygt centimetern stora wacko.gif blink.gif wink.gif
*Felix matte*
Min doktor trodde att jag fått fästingbett när jag drabbades av ansiktsförlamning, men här finns ju inga fästingar (än så länge)

Tydligen så är just ansiktsförlamning en vanlig åkomma efter fästingbett.
Vad säger ni forumnister? Har någon av er drabbats av detta?
Fialotta
Här i skärgården har det ökat för varje år,
får plocka bort på barnbarnen varje gång dom är här!
Min yngsta dotters första hund dog i borelia han blev helt förlamad
det är 10 år sedan och då trodde inte vetrinärerna att hundarna
kunde få det...men det är konstaterat att det va just borelia!

Så frontline är vad som gäller på djuren här och spruta till oss andra
är ett måste här!
Usch...dom är äckliga unsure.gif
KURT
Parkarbetare i Ronneby menar att man slipper fästingbett när man äter vitlök (ett tips de i sin tur fick från kustjägarna i karlskrona).

Rapporterat av Ekot:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=255006
yla
om rölleka o renfana som fästingbortdrivare
en artikel i DN kan vara intressant
man kan gnida in sej me rölleka eller renfana kanske o eller hänga dom runt benen när man är i skog o mark rolleyes.gif
Skatmor
CITAT (KURT @ 02-07-2003, 13:47)
Parkarbetare i Ronneby menar att man slipper fästingbett när man äter vitlök (ett tips de i sin tur fick från kustjägarna i karlskrona).

Rapporterat av Ekot:

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=255006

Hoppas det har en viss eftereffekt också... inte bara just när man äter. wink.gif rolleyes.gif
Posse
I de länder där snart sagt ALLA människor påstås mumsa vitlök i varenda måltid - där drabbas alltså i princip inte någon människa av fästingar? unsure.gif
Susanna
CITAT (Skatmor @ 02-07-2003, 22:07)
Hoppas det har en viss eftereffekt också... inte bara just när man äter. wink.gif  :rolleyes:

Hej!

Om jag förstod det hela rätt så krävs ett regelbundet intag av vitlök, antingen att man äter "vanlig" vitlök varje dag eller tar kapslar. Parkarbetarna i Ronneby tog visst två kapslar var per dag!

Susanna
Kajsa H
Jag och min dåvarande pojkvän gjorde en virtuell sagoskog en gång. Varav en av innevånarna var det missförstådda djuret fästing...

"Prisse Fästing är Lundbergaskogens festprisse. Själv bjuder han aldrig utan snyltar bara på andra! Prisse är ungkarl, är ganska ovårdad och luktar så illa att man gärna tar en omväg omkring kotten där han bor"

Sedan följde en saga om Prisses partyresa till Lingonberga som jag för tillfället inte kan leta fram. Jag har en bild på honom också, måste bara komma på hur man får in bilder i meddelanden
Posse
CITAT (Kajsa H @ 05-07-2003, 22:01)
Jag har en bild på honom också, måste bara komma på hur man får in bilder i meddelanden

Först måste väl bilden finnas någonstans på webben. unsure.gif

Sedan är det bara att klicka på "BILD"-knappen här ovan svarsrutan och fylla i URL'n. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon