Sailor Pluto
Imorse vaknade jag av att telefonen ringde. Eftersom jag inte var pigg alls och dessutom har whiskeyröst just nu så svarade bestämde jag mej för att ligga kvar i sängen. Försökte somna om men telefonen fortsatte ringa... och ringa... och ringa tills jag hade räknat antalet signaler till 18 stycken! Vad tänker man när man låter så många gå fram utan att någon svarar blink.gif ?
LadyG
Det kanske var viktigt?
Kakaduan
Mig ringer folk som galna till - de tror att man behöver lång svarstid för att man bor i hus och inte hinner fram till telefonen annars. Jag har förgäves försökt förklara att vår papegoja får nervösa sammanbrott efter 200 signaler, men det verkar inte gå fram.

Kakaduan
mamamaggan
Träna kakaduan till att lyfta av telefonluren!


När vi hade katt så talade min mamma om att ibland när hon ringde så var det någon som lyfte luren men det var ingen som pratade. Vi undrade också varför luren låg lite på sned ibland. Det visade sig att vår katt , som inte gillade telefonsignaler , petade till luren såpass mycket att det slutade ringa ! giggle.gif
Bee
Väluppfostrad katt smile.gif

Annars är det väl telefonsvarare som gäller när man inte kan/vill svara. Fast både far o svärfar har kommit på att svarar jag inte på hemtelefonen så ringer dom mobilen. Och dom låter mååånga signaler gå fram. Suck. Det hade varit enklare för dom om dom kollat vad klockan var och vad det är för tv-program som jag kan tänkas prioritera framför telefonen!
Sailor Pluto
Det kanske vore nåt, att lära hundarna/katterna svara i telefon biggrin.gif . Eller åtminstone putta av luren så att man slipper höra signalerna som din kisse, mamamaggan. Upphör aldrig att förvånas över husdjurs tänkande...
Om det är väldigt viktigt så brukar det ringa i mobilen strax efteråt. Oftast så är det min mamma som har tråkigt tongue.gif .
Kollade numret senare, och det var något byggföretag som min sambo har pratat med. Men ändå, 18 signaler? Det hade inte förvånat mej om det var vissa släktingar. De brukar tjatringa på precis samma sätt, fast utan särskild anledning crazy.gif .
anna_rispan
Nej 18 signaler är lite överdrivet. Jag är lite nojig när det gäller telefoner. När jag ringer upp någon gör jag det helst inte senare än 21 på kvällen. Jag låter 6 signaler gå fram sen får det vara nog.

O visst finns det sån där telefonsvarare som är hos operatören på nåt sätt.
Tezzla
Låter som min mamma. Hon ringer över 20 signaler innan hon lägger på... duh.gif
Magdis
Vi har telefonsvararen inställd på att gå igång efter inte alltför många signaler. Vi har nummerpresentatör också o ibland väljer jag att inte svara om jag inte har tid. Om jag t.ex håller på att mata lilleman eller laga middag och så ser jag att t.ex. svärmor ringer, då kan jag låta det vara. giggle.gif
imk
CITAT (Tezzla @ 30-05-2007, 20:17) *
Låter som min mamma. Hon ringer över 20 signaler innan hon lägger på... duh.gif

Ha ha ha ...precis så är min mamma med!!! Och tyvärr kan hon ringa kl 6 på morgonen ibland.
Tesa
Och jag hör ju till dom som blir irriterad när folk lägger på för fort...Hur fasen ska jag hinna från övervåningen och ner för att svara på 6 signaler eller för den delen utifrån trädgården och in?? Det är ju inte alltid man kan kasta och springa heller..
Och lite tycker jag att det är ett jäkla ofog att medvetet inte svara när det ringer..då får man stå ut med att det ringer en massa signaler för folk tar nog för givet att man faktiskt inte är hemma och hör dom då..sådetså!! sleep.gif
LadyG
Jag låter det gå fram sex, sju signaler för det mesta utom när jag ringer till min pappa som jag vet kan ha långt till telefonen. Då låter jag det ringa länge, han kan ju vara ute eller uppe på övervåningen eller så. Å andra sidan har han nummerpresentatör också, så skulle jag råka lägga på för fort ringer han upp när han ser mitt nummer bland missade samtal.
anna_rispan
Njae, visst kan folk ha långt till telefonen...men..det kan faktiskt vara så att någon är hemma o är sjuk o inte orkar svara i telfonen o då är det ju lika taskigt att låta det ringa o ringa o ringa.
Farbror Blå
Bara en försäljare låter 18 signaler gå fram;)
hade det varit liv eller död hade man slutat efter åtta å sen ringt mobilen
LadyG
Alla har inte mobil, min far t ex tycker att det är fullständigt onödigt med mobil när det finns telefon.
Tezzla
CITAT (Tesa @ 31-05-2007, 08:14) *
Och lite tycker jag att det är ett jäkla ofog att medvetet inte svara när det ringer..då får man stå ut med att det ringer en massa signaler för folk tar nog för givet att man faktiskt inte är hemma och hör dom då..sådetså!! sleep.gif



Varför det? Jag har all rätt att välja om jag vill svara eller inte flirting.gif
Berith
Vete sjutton om det går fram så många signaler som 18-20 stycken här? Bryter det inte långt tidigare? dunno.gif
Sailor Pluto
Om någon som ringer vet att personen har både hemtelefon och mobil så ringer det nog i båda om det är viktigt smile.gif . Och nej, det bryts inte efter så många signaler. Det är ganska konstigt när man tänker efter... Det bästa vore väl att skaffa en telefonsvarare som bryter efter ett visst antal signaler, som Magdis skrev. För jag misstänker att släktingarna kommer fortsätta tjatringa (men när jag ser att det är någon av dem på nummerpresentatören så är det vanligt att jag inte tar det giggle.gif . Jag vet ju hur det blir.)
Tesa
CITAT (Tezzla @ 31-05-2007, 12:54) *
Varför det? Jag har all rätt att välja om jag vill svara eller inte flirting.gif


Jodå..jag vet...det händer att inte jag heller orkar svara men då får jag leva med att ett antal signaler går fram och lite dåligt samvete..har iofs telesvar som går in efter 10 signaler eller nåt sånt..förr var det 6 och då hann jag väldigt ofta inte svara innan det bröt...
Jag tror att främst den lite äldre generationen tar för givet att man svarar om man kan och istället talar om att man inte vill eller har tid att prata. Man kan ju ta hänsyn till den som ringer också...den personen vill ju förmodligen nåt.. sos.gif man vet ju aldrig vad..
anna_rispan
Men om man ligger i sängen o är jättesjuk ska man inte kunna slippa 18 signaler då??
Tesa
Dra ur jacket kanske...
Berith
CITAT (Sailor Pluto @ 31-05-2007, 13:25) *
Om någon som ringer vet att personen har både hemtelefon och mobil så ringer det nog i båda om det är viktigt smile.gif . Och nej, det bryts inte efter så många signaler. Det är ganska konstigt när man tänker efter... Det bästa vore väl att skaffa en telefonsvarare som bryter efter ett visst antal signaler, som Magdis skrev. För jag misstänker att släktingarna kommer fortsätta tjatringa (men när jag ser att det är någon av dem på nummerpresentatören så är det vanligt att jag inte tar det giggle.gif . Jag vet ju hur det blir.)

"Och nej, det bryts inte efter så många signaler."
Måste testa hur många signaler som går fram sen när jag är ensam hemma. whist.gif För nån gång måste det ju bryta annars skulle det ju ringa timma efter timma... dag efter dag... vecka efter vecka... Om inte den andra lägger på. crazy.gif
anna_rispan
Tesa: jaha...får man göra det?? jag menar då kan ju folk tro att man fått psykos o är rädd för folk helt.

wink.gif
Tesa
anna rispan;...kanske bättre det än att folk tror att man inte vill prata med dom...
anna_rispan
CITAT (Tesa @ 31-05-2007, 14:55) *
anna rispan;...kanske bättre det än att folk tror att man inte vill prata med dom...


hehe...det är ju meningen att de ska tro det om jag ligger sjuk. men jag skojar. jag vet att jag kan dra ur jacket. jag är hypotetisk.
Snöflinga
Om man inte kan, vill eller orkar svara så är väl en telefonsvarare vad man snarast borde införskaffa g.gif Kan bli dyra tele-räkningar för den som ringer opp om katten "svarar" wub.gif
Bettson
Ett annat telefon-ofog som kan driva mig till vansinne är att folk inte kan acceptera att det är upptaget. ELler fol som vill kallprata och inte avslutar samtalet trots att man säger att ma inte har tid att prata väder.

Har en fast fimatelefon, en mobil och en hemtelefon.

Ifall någon ringer på den fasta och det är upptaget då ringer de på mobilen i stället. Jag menar de vet att jag är ensamföretagare och pratar jag på fasta firma linjen så kan jag väl för farao inte prata i mobilen också. Det har jag trott är ganska uppenbart.

Och låter jag mobilen ringa eftersom jag kanske inte kan bryta det första samtalet så ringer de på min hemtelfon som jag absolut inte vill ha kunder ringandes på. Det numret är för min familj.

Och arga som sjutton kan vissa människor vara för att jag inte svarar. Nu pratar jag aldrig länge i telefon men vissa dagar tex måndagar ringer det massor. Och ett missat samtal ringer jag alltid tillbaka.

Jag brukar säga att jag är inte alltid anträffbar men jag är en jäkel på att ringa retur.

I måndags ringde det på alla tre linjerna samtidigt. Och ovettiga var folk också. och lilla jag var irriterad eftersom jag har tidernas arbetstopp och inte vill prata alls.Och ifall jag inte svarar på mobilen för att jag pratar på fasta linan, då börjar de ringa på hemtelefonen. Va farao tror de att jag är , nån jädrans barbamamma som förökar sig medels celldelning kanske. Tre huvuden eller nåt.


Så jag bestämde mig för att hela dagen slå på högtalartelefonerna så att alla kan höra hur de beter sig.

Dvs nr ett pratar på fasta linan. Nummer två ringer på mobilen. Den ringer och ringer. Till slut säger jag att du jag måste svara för jag hör inte annars vad du säger.
SÅ svarar jag i mobilen och säger, kan jag återkomma till dig senare. för jag sitter i ett annat samtal. En del accepterar det och jag ringer tillbaka.

Så ringer en dam som brukar vara oförskämd och mena på att om man inte svarar innan tredje signalen så är man välrdshistoriens största skit och sämsta företagare. Hon har det som policy i sitt företag.

Det kan låta så här:

-Jag har f*n ringt på din andra telefon men det är upptaget.
-Javisst jag har pratat med en annan kund i fyra minuter.
Och sedan kommer kanske stora omgången om att hon inte har tid att vänta för att du bara babblar hela dagarna. Bla. bla bla. åsså vidare.............och jag betalar minsann för din tid osv.

Jag svarade att jag har visserligen två öron men jag använder handsfree på alla mina telefoner. Jag har bara en mun så det finns en orsak till att jag inte svarar, för jag vill inte att kunderna ska höra varandras samtal.....

Så säger jag till den första kunden att du det verkar vara något som tydligen är brådskande i mobilen, är det något mera eller kan jag återkomma till dig om en liten stund.

Och jag lärde nummer ett att jag inte vill kallprata när jag har mycket att göra. Och nummer två lärde sig att man vet aldrig vem som lyssnar och ofoget att ringa för att bryta andras telefonsamtal, det slutar hon nog med ganska omgående. ( jag har retat mig på det i flera år)

Elakt, javisst. Men så här års så är jag lite elak....... eller överansträngd. Och är det något som får mig att gå i taket så är det folk som tror att de äger min tid.....för det gör de inte, det gör jag.

Är jag hemsk eller är jag hemsk? whist.gif nono.gif

Pirum
Hemsk? Underbar! biggrin.gif
Berith
CITAT (Bettson @ 31-05-2007, 23:16) *
---
Är jag hemsk eller är jag hemsk? whist.gif nono.gif

Toppen! bravo.gif giggle.gif

PS.... jag gjorde förresten en Bettson igår - klippte ner en vinbärsbuske, men bara för att ge den en ny chans. kompiskram.gif
Ewa L
Mina vänner har lärt sig att till mig måste man ringa ganska många signaler.
Antingen hittar jag inte den trådlösa telefonen/mobilen.
Eller så sitter jag skönt nersjunken i fåtöljen med hund och katt i knät och har glömt att ta med mig telefonen.
Eller så står jag med ändan i vädret ute och gräver.

Däremot är jag väldigt duktig på att ringa tillbaka när jag ser på displayen att någon ringt som jag missat.

Jag har däremot bara en "kompis" som inte fattar att om det är upptaget på den fasta telefonen är det ett jäkla oskick att ringa för att småprata på mobilen! Jag bor ju ensam!! Vem i hela friden tror hon det är som pratar? (Nej, det kan inte vara uppkoppling på internet!)
Tesa
CITAT (Bettson @ 31-05-2007, 23:16) *
Så jag bestämde mig för att hela dagen slå på högtalartelefonerna så att alla kan höra hur de beter sig.


Är jag hemsk eller är jag hemsk? whist.gif nono.gif





Jag tycket nog att det där var en väldigt bra medicin... rotfl.gif
Bettson
CITAT (Berith @ 01-06-2007, 06:53) *
Toppen! bravo.gif giggle.gif

PS.... jag gjorde förresten en Bettson igår - klippte ner en vinbärsbuske, men bara för att ge den en ny chans. kompiskram.gif



Jaha ja, då var det uttrycket nationellt..........

En Bettson= man beskär vinbärsbuskarna

En marjasin= man klipper kvitton

En Sahlinare= man ber om ursäkt på sina bara knän


Va har vi mer rotfl.gif
Ewa L
CITAT (Bettson @ 01-06-2007, 08:15) *
En Bettson= man beskär vinbärsbuskarna

En marjasin= man klipper kvitton

En Sahlinare= man ber om ursäkt på sina bara knän
Va har vi mer rotfl.gif

En runar = skjuter rådjur från sovrumsfönstret

Fyll på!!
Bettson
CITAT (Ewa L @ 01-06-2007, 07:32) *
Jag har däremot bara en "kompis" som inte fattar att om det är upptaget på den fasta telefonen är det ett jäkla oskick att ringa för att småprata på mobilen! Jag bor ju ensam!! Vem i hela friden tror hon det är som pratar? (Nej, det kan inte vara uppkoppling på internet!)

Jaså det är flera som råkar ut för detta....Själv tänker jag avsluta det fasta abonnemanget på firman om ett år. Har tagit bort numret i telefonkataoglerna och satt in mobilen i stället. Just bara för att slippa detta.

Men jag kan tala om att det finns tom folk som skryter med hur de "dresserar" andra till att inte vara långrandiga i telefonen just genom att bryta andras samtal på det här viset.

Fast det konstiga i hela kråk-sången är att det är just samma människor som kan kallprata hur länge som helst om absolut ingenting. Och när man säger att du nu är maten färdig så jag ska går och äta, så byter de bara ämne och startar om på nytt.

Eller, du det ringer på dörren jag får besök, vi hörs en annan dag......inget verkar stoppa, det byts bara ämne igen. slap.gif

Bettson
CITAT (Ewa L @ 01-06-2007, 08:39) *
En runar = skjuter rådjur från sovrumsfönstret

Fyll på!!



Herre jissed vilket sällskap man befinner sig i coolgleam.gif
Gillan
CITAT (Ewa L @ 01-06-2007, 08:39) *
En runar = skjuter rådjur från sovrumsfönstret

Fyll på!!


Skrik på Ingemar eller Göran coolgleam.gif giggle.gif
Bettson
CITAT (Gillan @ 01-06-2007, 09:08) *
Skrik på Ingemar eller Göran coolgleam.gif giggle.gif



Vafoor de då? confused.gif
Gillan
CITAT (Bettson @ 01-06-2007, 09:10) *
Vafoor de då? confused.gif


Kolla min profil Bettson.......................då förstår du blush.gif giggle.gif
Bettson
CITAT (Gillan @ 01-06-2007, 09:12) *
Kolla min profil Bettson.......................då förstår du blush.gif giggle.gif



Var det det här du menade?

Personlig information
Fullkomligt galen och impulsiv Odlait som provar allt!


Eller........förlåt, är så himla trött idag så jag bar fnittrar fläker ur mig saker och har mig... och batterierna i tangentbordet böjrar bli dåliga så jag kan inte skriva heller giggle.gif
zaaritha
Klart att man själv bestämmer när o om; man vill svara i tel.
Jag gillar inte alla dessa "skyddade nummer"! Ska man svara --eller ej?
Oftast är det ju så´na som ringer om Telia o dyl., eller så´na man
brukar lämna bidrag till.............
Men; det KAN ju va´hemtjänsten som ringer om svärmor!
Så--man "måste" svara.................
Shit!
Berith
CITAT (Bettson @ 01-06-2007, 08:15) *
Jaha ja, då var det uttrycket nationellt..........

En Bettson= man beskär vinbärsbuskarna

En marjasin= man klipper kvitton

En Sahlinare= man ber om ursäkt på sina bara knän
Va har vi mer rotfl.gif

Joodu Bettson, vinbärsbuskmassakern är värlsberömd i hela Sverige. whist.gif
Gillan
CITAT (Bettson @ 01-06-2007, 09:18) *
Var det det här du menade?

Personlig information
Fullkomligt galen och impulsiv Odlait som provar allt!


Eller........förlåt, är så himla trött idag så jag bar fnittrar fläker ur mig saker och har mig... och batterierna i tangentbordet böjrar bli dåliga så jag kan inte skriva heller giggle.gif


blush.gif ...............här....visslar lite whist.gif
Berith
CITAT (Gillan @ 02-06-2007, 08:12) *
blush.gif ...............här....visslar lite whist.gif

Funkar ju inte! -cry-.gif

och vad händer om 31 dar? dunno.gif
Gillan
nu då? visslar igen whist.gif



Och, jaaa du Berith, det finns en till som det står likadant för i signaturen................sug på den ett tag till du giggle.gif

Bettson
Tror nog jag får behållla brillorna på coolgleam.gif då kanske ingen känner igen mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon